Var placera säkring för slutsteg med batteriet i bakluckan?

Xariez
31 december 2022 · 12 Inlägg

Tjenare,

Har börjat dra lite ljud i en Audi A4 B8 och varit rätt glad över att batteriet varit i bakluckan, så slipper man dra kablar genom torpedväggen. Trodde jag.
När jag först kopplade upp ljudet körde jag helt utan säkring, kabeln var på 1.5m och jag hade (kanske lite väl) bråttom att få igång ljudet, så det var ett resonemang jag gjorde vid tillfället. Kort därefter skruvade jag fast en säkring precis brevid slutsteget i baslådan, så kabeln på ungefär 0.5m närmaste slutsteget iallafall var säkrat. Men nu har jag börjat fundera om lite:

Borde jag skruva bort nämnd säkring, och försöka placera den närmare batteriet? Återigen är kabeln inte lång alls, för vad det är värt. Dilemmat här är att det undre bagageutrymmet (runt batteriet) är väldigt tight på dessa bilar, vilket gör att den automatsäkring (på 100A) som just nu används troligtvis skulle behöva hänga löst nånstans (alt. fästas genom att skruva i karossen, vilket jag inte alls vet om jag skulle vilja börja göra). Jag kanske kunde lösa något genom att lyfta bort reservdäcket, men det känns inte som en desto bättre lösning.

Den "säkerhet" jag intalat mig själv om att jag har, är att dom två svaga länkarna är vid batteriets plus-terminal (lossnar det härifrån är det helt OK), samt vid slutsteget (som nu oavsett är säkrat). Kabeln går inte över någon vass kant, men går snarare rakt upp från batteriet, mellan en panel som ligger ovanför det nedre bagageutrymmet, och in i säkringsboxen.

Alla förslag är varmt välkomna!

mb_pucken
31 december 2022 · 5 089 Inlägg

Säkringen ska sitta så nära batteriet som möjligt. Många ställen säger Max 30cm från batteriet. Där säkringen sitter nu så skyddar den i princip bara om kabeln trillar ur slutsteget.
Jag hade definitivt flyttat säkringen närmare batteriet. Sen kan försäkringsbolaget ha åsikter om din bil skulle drabbas av en brand och tillbehör ej är fackmannamässigt installerat.

Senast redigerat av mb_pucken (31 december 2022)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Xariez
31 december 2022 · 12 Inlägg

mb_pucken skrev:
Säkringen ska sitta så nära batteriet som möjligt. Många ställen säger Max 30cm från batteriet. Där säkringen sitter nu så skyddar den i princip bara om kabeln trillar ur slutsteget.
Jag hade definitivt flyttat säkringen närmare batteriet. Sen kan försäkringsbolaget ha åsikter om din bil skulle drabbas av en brand och tillbehör ej är fackmannamässigt installerat.

Jo, i teorin håller jag absolut med men tänker att en säkring är bättre än ingen, och jag vet inte hur jag ska placera den närmare batteriet utan att säkringen blir en risk i sig (dvs. om den bara blir och hänga löst). Men jag får ta upp och kika genom, tack iallafall för svar!

Hilmer
31 december 2022 · 1 790 Inlägg

Säkringen bör ju vara så nära batteriet som det går för att vara på den säkra sidan, säkringshållaren går ju att montera med dubbelhäftande tejp eller liknande så man slipper borra och förstöra kaross/inredning.

Mossan1
31 december 2022 · 2 895 Inlägg

Så nära batteriet som "möjligt"
Sen får man ju tänka sunt förnuft fall till fall.

Tex:
Osäkrad kabel dragen inåt vassare plåtkanter osv är ju olämpligt, men det är väl mestadels plast därbak.

Xariez
1 januari 2023 · 12 Inlägg

Var nyss ut och kikade till bilen och tror jag hittat min lösning. Det finns en styrox "låda" med diverse verktyg, som jag tänkte skära om och modifiera lite för att få säkringen närmare batteriet. Det innebär att det blir 5-10cm mellan säkringen och batteriets terminal.

Men japp, antagandet att det är mest plast där bak stämmer absolut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang