Hej!
Att dra fingret över rutan och smaka om det är lite sött kan vara ett sätt att konstatera att det är läckage i värmeelementet men inte alltid. I mitt fall hade jag ett litet läckage (under flera år) och rutan blev inte direkt immig utan mer "lite lite kladdig", inte alls mycket utan ytterst ytterst lite.
Jag märkte däremot att det kom lite vätska ut genom nedre ventilationsöppningen ovanför pedalstället men det var ytterst ytterst lite. Efter mer är tio år med misstanken att det läckte så började det i somras komma mer vätska även ner på mattan på både förar och passagerarsidan ,så i höstas (oktober) tog jag tag i saken och tog isär värmepaketet och tog bort värmeelementet. -Och si det läckte!!!
I mitt fall så märkte jag knapp att glykolen försvann från expansionskärlet, det var mer som att man några gånger om året bara behövde fylla på lite kylarvätska . Jag tolkade det som naturligt eftersom det alltid försvinner lite kylarvätska. -Men jag hade fel!
I min brors fall (Audi 100 Avant turbo från 1991) så har han under de senaste tre åren märkt att vindrutan blir lite" dimmig" när han kör bilen och att lite av kylarvätskan försvinner (behöver fylla på lite varje månad) och förra helgen kunde vi konstatera att bägge golvmattorna fram var genomsura av kylarvätska. Inte heller i hans fall kunde vi känna någon söt smak av glykol när vi drog fingret över vindrutan.
Bild 1 nedan visar värmepaketet på min Audi 100 Avant 2,0E -89 och innanför de två plasthalvorna sitter dels fläktmotorn och dels värmepaketet. För att byta fläktmotor behöver man inte ta isär värmepaketet, det görs enkelt genom att loss kontakter på höger sida och ta bort filter på vänster sida vid batteriet.
Bild 2 nedan visar när vi tog bort värmepaketet på brorsans bil för att byta fläktmotor och sprucket värmepaket. Dumt nog bytte vi då inte värmeelement...