23 januari 2023
Trådstartare
Hej,
Börjar med att finns det en tråd med samma problem så hänvisa mig gärna dit..
I övrigt gäller det en Hyundai i30 1.6 CRDi. Årsmodell 2014. Ägt bilen 1,5år utan några problem alls.
Tickar snart över 14000mil. Servad för 1 år sen, då byttes batteriet.
-7⁰c ute. Ingen snö på bilen.
Imorse när jag skulle till jobbet så började det med att jag fick trycka på låsaupp knappen 2-3ggr på nyckeln innan bilen låste upp.
Sedan när jag sätter nyckel i tändningen och vrider om, sedvanligt, för att låta glödstiften tändas till, innan jag startat, så upptäcker jag att allt på instrumentpanelen är svart, utom bältes-lampan.. denna dimmrar snabbt bort efter någon sekund och bilen är helt död.
I detta traskar jag åter in inomhus en snabbis och funderar. När jag går ut igen för att testa på nytt innan jag testar att starta med elkablar från andra bilen, så tänds allt upp som vanligt igen när jag vrider om nyckeln. Dock är klockan återställd till 00:00 1jan.
Jag vrider på nyckeln ytterligare när glödstiftslampan slocknat. Startmotorn tuggar några sekunder, detta också avvikande mot vanligheten då motorn vanligtvis startar direkt. Sedan går bilen igång som den ska..
Nu håller jag tummarna att den startar när jag ska hem från jobbet i eftermiddag.
Vad kan detta bero på? Tänkte att batteriet är klent igen. Men eftersom den startade,nästan som den skulle, under andra försöket så blir jag tveksam på det - eftersom batteriet är hyfsat nytt ännu.
Annan tanke var om det är kylan som bråkat med batteriet. Men den startade utan problem när vi hade -20⁰c för ett gäng veckor sen.
Inte kikat om någon mus ev gnagt på någon kabel. Skulle detta kunna vara ett alternativ?
Tacksam för svar med eventuella förslag. Blir nog att skicka in den tidigt på sin årliga service denna gång..
Senast redigerat av Raginmar (23 januari 2023)