3493
Sök

Tickande ljud från motor. V70 99

16 Inlägg
7 november 2022
Trådstartare
#1
Hej! Har som rubriken lyder en v70 gen 1 från 99 som tickar från motorn. Det är en 2.4 140hk.
Har bytt spridare och den tickar fortfarande lika mycket.
En sak ja märkt med olja är när jag kör 5w40 så börjar oljelampan lysa när jag kört ett tag. Men den lyser aldrig när jag har 10w40.
Kan det ha något med okejpump eller kan det vara något i toppen?
Tacksam för alla svar.
Mvh Vilhlem

Forummoderator
18 127 Inlägg
7 november 2022
#2
Mm. Dåligt oljetryck sliter på motorn. Detta bör kollas upp. Kan ju vara att toppen har gått ner sig ordentligt också.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 488 Inlägg
7 november 2022
#3
Mät oljetrycket med en riktig mätare.

7 486 Inlägg
7 november 2022
#4
Tickar det bara vid kallstart några sekunder?
Eller tickar det även efter några sekunder?

De 2 oljeviskositeter du hänvisar till är så nära varandra att det inte borde vara någon skillnad.
Däremot KANSKE mellan 10W/40 och 10W/50.

Min gissning är slitna ventillyftare.

Möjligen kan sliten/igensatt VVT KANSKE låta lite.

Kan även vara för lågt oljetryck - kontrollmät.

16 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
#5
torsen skrev:
Tickar det bara vid kallstart några sekunder?
Eller tickar det även efter några sekunder?

De 2 oljeviskositeter du hänvisar till är så nära varandra att det inte borde vara någon skillnad.
Däremot KANSKE mellan 10W/40 och 10W/50.

Min gissning är slitna ventillyftare.

Möjligen kan sliten/igensatt VVT KANSKE låta lite.

Kan även vara för lågt oljetryck - kontrollmät.

Den tickar hela tiden. Hur ska jag möta oljetrycket och vart?

241 Inlägg
8 november 2022
#6
Kan va skit i oljesilen med, hur vanligt som hälst på volvon där man har struntat i servicen!  Lika dant med vevhuset sköt en oljeplug på baksidan av motorn för vevhuset va helt igensatt. Fick riva ner oljerråget och rengöra silen samt ny vevhus senså va det fullt oljeteyck igen smile samma 2.4 fast än v70 från 2002


3 329 Inlägg
8 november 2022
#7
Tickande och lysande oljelampa är en dålig mix.
En slump att oljeteycksgivaren är felaktig när annat fel skapar tickande? Kanske, men inte troligt.

Den motorn ska må prima med 5w 40 viscositet på oljan.  Minns ej vilken klass som rekomenderas men ACEA A3-B4 borde duga bra för 1500mil blandad körning.

Tät sil förekommer absolut på misskötta motorer, men brukar mest bli att oljepumpen kaveterar pga oljeflödesbrist på sugsidan och då dåligt tryck med lite varv snarare än på tomgång.  Men "allt" kan ju hända....

En 1999 kan nog både ha hydrualiska eller mekaniska lyftare.
Undrar om inte dom hydrualiska försvann med införandet av VVT'n?
En 1999 kan vara både med och utan VVT. Brytår.

Ett dåligt VVT drev kan också låta knackande.
Kanske också i samband med dåligt oljetryck.
Men då är oljetrycket huvudfelet.
Dåliga lyftare eller VVT ger inte dåligt oljetryck i sig.

Det är oljetrycket som det bör focuseras på.
Man ersättter då oljetryckskontakten med en oljetrycksmätare för ändamålet för att se.
Senast redigerat av Mossan1 (8 november 2022)

16 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
#8
Mossan1 skrev:
Tickande och lysande oljelampa är en dålig mix.
En slump att oljeteycksgivaren är felaktig när annat fel skapar tickande? Kanske, men inte troligt.

Den motorn ska må prima med 5w 40 viscositet på oljan.  Minns ej vilken klass som rekomenderas men ACEA A3-B4 borde duga bra för 1500mil blandad körning.

Tät sil förekommer absolut på misskötta motorer, men brukar mest bli att oljepumpen kaveterar pga oljeflödesbrist på sugsidan och då dåligt tryck med lite varv snarare än på tomgång.  Men "allt" kan ju hända....

En 1999 kan nog både ha hydrualiska eller mekaniska lyftare.
Undrar om inte dom hydrualiska försvann med införandet av VVT'n?
En 1999 kan vara både med och utan VVT. Brytår.

Ett dåligt VVT drev kan också låta knackande.
Kanske också i samband med dåligt oljetryck.
Men då är oljetrycket huvudfelet.
Dåliga lyftare eller VVT ger inte dåligt oljetryck i sig.

Det är oljetrycket som det bör focuseras på.
Man ersättter då oljetryckskontakten med en oljetrycksmätare för ändamålet för att se.

Motorkoden är b5244s2. Vissa har sagt att ventilerna ställer in sig själva på bilen. Å andra har sagt att jag måste byta dem. Men ska testa oljetryck och kolla oljesil

16 Inlägg
16 januari 2023
Trådstartare
#9
Har nu åkt ett tag utan varken tickande eller oljetryckslampa ett bra tag. Men nu idag när jag gasade på till typ 100 på 3an så började det knacka högt från motorn och oljetryckslampan började lysa

Forummoderator
18 127 Inlägg
17 januari 2023
#10
Klint_Nils skrev:
Har nu åkt ett tag utan varken tickande eller oljetryckslampa ett bra tag. Men nu idag när jag gasade på till typ 100 på 3an så började det knacka högt från motorn och oljetryckslampan började lysa

Det är ingen höjdare... Oljetryckskoll!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
25 januari 2023
Trådstartare
#11
Hybrid_ skrev:
Klint_Nils skrev:
Har nu åkt ett tag utan varken tickande eller oljetryckslampa ett bra tag. Men nu idag när jag gasade på till typ 100 på 3an så började det knacka högt från motorn och oljetryckslampan började lysa

Det är ingen höjdare... Oljetryckskoll!!!

Har tagit ner oljetråg, gjort rent sil, tråg och båttendel av motor. Men nu tänds oljelampan efter jag kört i 2 minuter. Kan det vara vevhusventilation som är igensatt?


Sök