2408
Sök

Kontrollera funktion på tillsatsvärmare, Toyota Avensis 2014

12 Inlägg
2 februari 2023
Trådstartare
Någon som vet hur man kan kontrollera ifall tillsatsvärmaren på en Toyota Avensis 2014 fungerar som den ska? Köpte bilen begagnad för några veckor sedan, och det är första dieselbilen så har ingen erfarenhet av hur detta fungerar. Lampan på knappen lyser, men kan man verkligen lita på att värmaren i sig fungerar? Läste på något brittiskt forum att en del där har knappen, och den fungerar, men de har inga värmare installerade i bilarna...

Det kommer ljummen luft ur ventilationen efter typ 10 minuter vid 0-gradigt, vet inte om det är normalt eller ej. Stinker även avgaser utanför bilen (ingenting inuti) de första 10-20 minutrarna när man kallstartat, men det kan ju lika gärna vara från motorn antar jag?

Finns det något separat avgasutblås man kan se om det kommer avgaser ur? Vill ju passa på att kolla så att den fungerar som det ska nu när det är kallt, medans man fortfarande har lite konsumentskydd och "garanti". Är ju sådags att upptäcka det nästa vinter...

EDIT: På en klisterlapp under motorhuven står modellbeteckning på värmaren: Eberspächer Hydronic II-H, D5Z-H, 5kW

Noterade också att det saknas (minst) 3st säkringar i säkringsdosan i motorrummet, de heter "HTR SUB 1/2/3" och är enligt instruktionsboken till "Air conditioning system". Den fyrkantiga typen av säkring (J-Case). Ingen aning om de någonsin suttit där eller ej, men de ska inte vara tomma platser enligt instruktionsbok och lockets insida.
Senast redigerat av skogstoken (2 februari 2023)

3 208 Inlägg
2 februari 2023
Kan du starta den som parkeringsvärmare är der ju lätt att avgöra

Diagnostekniker
2 720 Inlägg
2 februari 2023
Håll in knappen så ska den starta.
Annars går det nog att funktionstesta via dator.

Up the RA

12 Inlägg
2 februari 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Kan du starta den som parkeringsvärmare är der ju lätt att avgöra

Tror inte det? Om jag förstått det rätt så går det inte som standard?

12 Inlägg
2 februari 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Håll in knappen så ska den starta.
Annars går det nog att funktionstesta via dator.

Ok, fast hur vet jag om den startat? Det är ju det som är problemet wink Kan jag se/höra det på något sätt?

Angående knappen så står det såhär i instruktionsboken (kopierat från engelsk PDF):

The power heater turns on about 30 seconds after you press the switch and it takes about another 55 seconds to warm up.

Power heater can be operated when 
The engine is running.
The outside temperature is low.
The engine coolant temperature is low.

Det står också

When the power heater is turned on or off, some white smoke and a slight odor may be emitted from the power heater exhaust that is located under the floor.
When the power heater is being used under extremely cold conditions, vapor may be visible from its exhaust.
When the power heater is turned off, you may hear a sound in the engine compartment for about 2 minutes until the power heater turns off com- pletely.

Men jag kan inte se varken något separat avgasrör under golvet (vet inte var jag ska titta riktigt), ingen vit rök (är kring 0-gradigt där jag befinner mig), och det hörs inget från motorrummet efter jag stängt av motorn...

12 Inlägg
2 februari 2023
Trådstartare
Om jag har förstått det rätt kan den ha låst sig pga. 3 misslyckade starter eller dåligt batteri? Vet  att batteriet är lite svajigt, fick inte igång bilen häromdagen pga. att jag stått med innerbelysningen tänd en längre stund dagen innan. Efter starthjälp hade klockan i displayen nollställt sig, så det måste varit rätt låg spänning... Nytt batteri ska installeras i helgen!

Om den har låst sig - hur låser man upp den? Kan det göras via OBD (via Bluetooth?)? Eller något slags "trick" (ex. koppla bort batteriet en stund)? Eller kan bara firmor som sysslar med värmare göra detta?
Senast redigerat av skogstoken (2 februari 2023)

Sök