14 februari 2023
Trådstartare
Hej,
Jag kollar just nu på att turbokonvertera en b230f motor och nej det här kommer inte vara ännu en till tråd om hur man ska turbokonvertera en b230f utan om något som jag sökt så mycket på men ändå inte lyckats hitta något vettigt svar. Vilket är blocken till b230 motorerna.
Jag har förstått att om man ska bygga en b230 med mycket hk så vill man gärna ha ett block från 93/94? Om jag kommer ihåg rätt. Där hänger jag med att dom är absolut bäst. Sedan vad jag förstått så är dom näst bästa blocken från runt 90 och framåt eftersom dom gjorde en förändring runt 88 men delar från dom sämre blocken kom även med något år efter, var lite av ett lotteri om jag fattade rätt?
Men nu kommer vi till det jag inte fattar, om man tar min motor som är en b230f från 1988/12/12 här har jag fattat det som att det skulle kunna vara ett så kallat "bra" block men skulle även kunna vara ett dåligt. Man måste helt enkelt öppna och kolla. Men vad är det som skiljer sig? Jag har läst att vevstakarna ska vara klenare vilket man ändå löser med h-profil när man ändå renoverar och ska konvertera. Men har även läst att lager och vev ska vara dåliga, men hur pass dåliga är dom? Räcker det att bara byta vevstakar eller är det mer som spökar i dom här blocken under dessa år. Eller är det så att jag har förstått saker fel?
Om det hjälper så ni inte behöver fråga så ska det här då inte vara någon motor som ligger på varvstopp och busskörs hela tiden. Utan kommer sitta i en helg bil som körs lite då och då, men som det ska finnas lite extra kräm i när man någon gång ibland vill ha det.
Vill då även bara ta det igen att detta inte ska bli någon "vanlig" trimma volvo b230 tråd med folk som säger köp en original turbo motor utan jag söker bara svar på vad som skiljer blocken på dom olika årgångarna.
Tack på förhand.