26 februari 2023
Trådstartare
Hej!
Håller på mekar med en BMW E39 som fått överhettningsproblem. Bytt remmar, kylarlock, vattenpump och termostat samt luftat kylsystemet och fyllt ny kylarvätska.
Startar och låter bilen gå på tomgång ca:10 minuter tills tempmätaren stannar i mitten. Kör en kort sväng 5 minuter, parkerar och låter den gå på tomgång ytterligare 5 minuter. Tempmätaren fortfarande i mitten och allt verkar normalt. Ja, förutom att den nedre kylarslangen fortfarande är kall, eller åtminstone inte varm? Samt droppar någon vätska under passagerarsidan i motorrummet och eventuellt lite under kylaren. Är dock inte helt hundra (snöade kraftigt vid tillfället) om det är glykol eller vanlig snö/regnvatten?
Innan allt detta misstänkte jag om inte topplockspackningen gått. Kollade olja efter spår av gul sörja, men inget. Inga vita avgaser förutom kondens som verkar försvunnit efter körningen. Kallstartade motorn utan kylarlock och ingen luft bubblade ut, troligtvis inte topplockspackningen således? Får också kupevärme med motor igång så vattenpumpen verkar fungera som de ska.
Frågan är då vad det kan bero på att den nedre kylarslangen är kall samtidigt den övre het. Detta kan väl inte vara normalt?
PS. Till saken hör att jag inte vågar testa bilen någon längre sträcka, dels för att jag inte vill bli stående men och för att det sitter sommardäck på bilen.
Tacksam för svar om vad som kan vara felet samt hur jag bör felsöka vidare.
Senast redigerat av faceliftSG (26 februari 2023)