3133
Sök

Behöver hjälp med att få bort ett meddelande på panelen.

324 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
Som i rubriken, behöver hjälp att ta bort " Dags för service" som kommer upp på instrumentpanelen, börjar bli irriterande. Kan så klart ta bort det varje gång det kommer upp med reset-knappen, Vill inte det ska komma upp alls, servar själv min bil som alltid.
Inte att förväxla med "Dags byta olja", det finns det mycket om på nätet hur man fuskar bort, men det påverkar inte "Dags för service"- meddelandet.
Bilen är en Astra J 2011.
Vore tacksam för hjälp.

Forummoderator
26 389 Inlägg
8 april 2023
Kan det här vara något?

https://resetservicelight.com/reset-ser … l-astra-j/

How to reset service light indicator Opel Astra J.

Reset service light indicator Opel Astra J.

Turn the ignition on, one position before starting engine.
Press MENU button until on the display will appear vehicle information menu.
Rotate the button which has on it two arrows one up one down, is located next to the MENU button, until message Remaining oil life is displayed.
Pres and hold button SET/CLR, press brake pedal and hold them for about 15 seconds.
Release SET/CLR button and brake pedal, switch ignition off.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

324 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
Mack skrev:
Kan det här vara något?

https://resetservicelight.com/reset-ser … l-astra-j/

How to reset service light indicator Opel Astra J.

Reset service light indicator Opel Astra J.

Turn the ignition on, one position before starting engine.
Press MENU button until on the display will appear vehicle information menu.
Rotate the button which has on it two arrows one up one down, is located next to the MENU button, until message Remaining oil life is displayed.
Pres and hold button SET/CLR, press brake pedal and hold them for about 15 seconds.
Release SET/CLR button and brake pedal, switch ignition off.

Precis vad som behövs för att luras till att oljan precis är bytt. Den har jag provat och den påverkar inte "Dags för service" meddelandet.
Måste man ha nån OBD med återställningsfunktion? Jag har ju en ELM och har med Torque läst av bilen som är felfri, dock hittar jag ingen återställning i detta program. Finns det någon annan app som skulle passa Astra J och ELM med bluetooth och som är gratis?
Men nog tycker jag det borde gå att lösa utan OBD.

Diagnostekniker
2 825 Inlägg
8 april 2023
Det kan vara en form av ”motorlampa” och behöver nödvändigtvis inte ha något med service att göra.
Billigare felkodsläsare fixar sällan att nolla serviceindikatorn, och vissa kan inte läsa vissa system.
Så du kan ha felkoder lagrade som du inte kan läsa ur med din ELM.
Senast redigerat av Jesper328 (8 april 2023)

Up the RA

324 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Det kan vara en form av ”motorlampa” och behöver nödvändigtvis inte ha något med service att göra.
Billigare felkodsläsare fixar sällan att nolla serviceindikatorn, och vissa kan inte läsa vissa system.
Så du kan ha felkoder lagrade som du inte kan läsa ur med din ELM.

Börjar ana att det hänger ihop så, läste så gott jag kunde följande https://ukmotortalk.co.uk/2017/08/servi … part-one/. i part 2 läser man nåt häpnadsväckande, meddelandet är egentligen nåt fel som det är förbehållet verkstaden att få veta, såvida man inte införskaffar sig en värsting- OBD.
Och jag som trodde det var tidsstyrt.
Jag får väl trycka på reset-knappen 6000 mil då, tills det blir tid för ny kamrem, för den byter jag inte själv numera.

3 331 Inlägg
8 april 2023
Nja, "förbehållet verkstaden att veta" är ett stretchat påstående.

Men en scanner krävs och inte nödvändigtvis den enklaste typen som bara läser motorstyrdonet. Felet kan vara i annat styrdon och hittas därmed inte.

Inget Opelspecifikt i detta, utan så är det med alla bilmodeller.
För ofta kan ett fel leda till meddelande enl tex: "Motor  Service erfordras" utan att det handlar om service som man kanske tror, utan om en reparation.

Så bilen har ett eller flera fel som systemen känner.  Att köra med fel KAN leda till följdfel i längden.  Beror på vad det är.
Så jag rekommenderar att få den felkodsläst så det går att bedömma brådskan.
Senast redigerat av Mossan1 (8 april 2023)

324 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Nja, "förbehållet verkstaden att veta" är ett stretchat påstående.

Men en scanner krävs och inte nödvändigtvis den enklaste typen som bara läser motorstyrdonet. Felet kan vara i annat styrdon och hittas därmed inte.

Inget Opelspecifikt i detta, utan så är det med alla bilmodeller.
För ofta kan ett fel leda till meddelande enl tex: "Motor  Service erfordras" utan att det handlar om service som man kanske tror, utan om en reparation.

Så bilen har ett eller flera fel som systemen känner.  Att köra med fel KAN leda till följdfel i längden.  Beror på vad det är.
Så jag rekommenderar att få den felkodsläst så det går att bedömma brådskan.

Förstår jag rätt är det inte säkert att en scanning på verkstaden heller ger i klartext vad det kan bero på. Känns som det kan bli en dyr historia.
Jag tycker mig minnas att kylfläkten betett sig lite konstigt en tid, går när den inte behöver det. Kanske ide att byta temperaturgivaren, den är ju rätt billig och har jag tur så,,,,.

324 Inlägg
19 april 2023
Trådstartare
Tempgivaren på kylaren var hel men bytt ändå. Köpte ny termostat som inkluderar givare efter att kollat med " Car Scanner" , tydligen bättre än "Torque". Felen P0597 och P0599 kom upp. Bytte och raderade felen. Nu går det som det ska igen och inget tragglande om service .

Sök