2301
Sök

Bil skakar efter däckbyte

3 Inlägg
4 maj 2023
Trådstartare
#1
Bytte till sommardäck för ett tag sen.
Nu märker jag att bilen skakar så fort jag kör över 60km/h. Det kommer bakifrån och från höger sida tycker jag det verkar som.
Märkte detta direkt efter däckbyte, med vinterdäcken var det inga problem. Kollat så däcket sitter ordentligt fast och även däcktryck men inget konstigt där.
Vad kan detta vara?

3 120 Inlägg
4 maj 2023
#2
Avtb skrev:
Bytte till sommardäck för ett tag sen.
Nu märker jag att bilen skakar så fort jag kör över 60km/h. Det kommer bakifrån och från höger sida tycker jag det verkar som.
Märkte detta direkt efter däckbyte, med vinterdäcken var det inga problem. Kollat så däcket sitter ordentligt fast och även däcktryck men inget konstigt där.
Vad kan detta vara?

Sned fälg, obalans eller kanske felmonterat hjul.


7 438 Inlägg
4 maj 2023
#3
Har du skiftat hjulen själv?
Gjorde du rent på navens och fälgarnas anliggningsytor mot varandra?
Om inte finns risk för både obalans och wobbling!

3 194 Inlägg
4 maj 2023
#4
Ska det vara en plastring i navet på fälgens insida?  Vissa eftermarknadsfälgar har så.
Utan den eller om den är skadad blir det skumma vibrationer och allt möjligt.  Kanske satt en kvar på navet från vinterhjulen?

Balansvikter kan lossna också.  Syns spår i ev smuts efter en som lossnat nyligen?

3 Inlägg
4 maj 2023
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Ska det vara en plastring i navet på fälgens insida?  Vissa eftermarknadsfälgar har så.
Utan den eller om den är skadad blir det skumma vibrationer och allt möjligt.  Kanske satt en kvar på navet från vinterhjulen?

Balansvikter kan lossna också.  Syns spår i ev smuts efter en som lossnat nyligen?

Får kolla på detta. Bytte däcken själv och provade även flytta om dem men samma sak. Ska tillägga att vibrationer försvinner när någon sitter på passagerarsidan.

7 438 Inlägg
4 maj 2023
#6
Har du rätt muttrar/skruvar?
Finns sfäriska och koniska säten!
Man får inte blanda.
Eftermarknadsfälgar har vanligen koniska säten.

Vissa kvalitetsbilar, bl a Honda, har sfäriska säten.
Svårt för en lekman att i hastigheten kunna skilja på de båda typerna.

Sedan förekommer det bilar, bl a Land Rover, som har styrfläns på navet (har de flesta bilar) och hjulmuttrar med påvalsad kraftig planbricka.

Ett vanligt förekommande bedrägeri vid eftermarknadsfälgar med för stort CB är att peta i plastringar för att fylla upp hålet.
Dessa plastringar har inget att sätta emot kraften från 5 hjulskruvars/-muttrars kraft.
Men gummigubbarna ska ju leva dom också - men inte på mig!

3 Inlägg
4 maj 2023
Trådstartare
#7
torsen skrev:
Har du skiftat hjulen själv?
Gjorde du rent på navens och fälgarnas anliggningsytor mot varandra?
Om inte finns risk för både obalans och wobbling!

Ja, nej det kanske jag borde göra. Däcken är relativt nya (ca 2 år). Ska tillägga att är sitter någon på passagerarsidan slutar det skaka/vibrera.

4 467 Inlägg
4 maj 2023
#8
"Dessa plastringar har inget att sätta emot kraften från 5 hjulskruvars/-muttrars kraft."
Och varför skulle dom inte det?? Mycket ska man höra!

1 508 Inlägg
4 maj 2023
#9
torsen skrev:
Har du skiftat hjulen själv?
Gjorde du rent på navens och fälgarnas anliggningsytor mot varandra?
Om inte finns risk för både obalans och wobbling!

Detta skulle jag börja med. En gång när jag satte på sommardäcken glömde jag att borsta rent innan. Morgonen efter när jag var på väg till jobbet wobblade hela bilen i princip. Så det kan kännas ordentligt.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.


Sök