3164
Sök

T5 RWD behålla AC-paketet

100 Inlägg
15 maj 2023
Trådstartare
#1
Tjenare.

Har en 960 1992 som håller på att byggas om till T5 RWD.
Planen är att behålla ECC i 960in och köra med 850ins AC-kompressor och bara koppla ihop det.
Frågan är dock, kommer detta att lira? Kommer Motronic 4.3 kunna hantera signalerna från 960 ECC panel t.ex?
Hur mycket skiljer sig Motronic 1.8 från Motronic 4.3 gällande ECC bitarna? Om någon byggt T5 RWD och behållt AC paketet så dela gärna erfarenheter.

Mvh

298 Inlägg
27 maj 2023
#2
Styrenheter är designade för en specific uppgift, de förväntar sig en viss exakt signal för varje stift. Har mycket svårt att tro att det ska gå att bara "plug-and-play" ihop dessa två. Styrenheterna talar med varandra över CAN-bussen konstant och om inte meddelandena är exakt de som de förväntar sig kommer det att uppstå fel.
Däremot om du absolut bara måste få det att fungera och orkar sätta tid och energi på det är det säkert inte omöjligt att bygga någon form av brygga mellan dem. Den skulle i så fall lyssna efter CAN-meddelandena från ECC och översätta dem till motsvarande som mottagaren förväntar sig. Detta börjar vara på rätt djupt teknisk nivå och inte något jag skulle rekommendera om det går att lösa genom att använda grejer som är menade att passa ihop istället.


914 Inlägg
27 maj 2023
#3
960 ecc snackar  inte med canbus med motorstyrenheten.
Detta kan du lösa  utan större problem.
ecc behöver d+ signal från generatorn.
och signalerna som den har ihop med motorstyrenheten är vanlig el som att motorstyrenheten kopplar bort ac kompressor vid hög motor temp eller fullgas.
Dessa funktioner behöver du ej ha.
Så du behöver inte blanda in motorstyrenheten med ecc,n

2 397 Inlägg
27 maj 2023
#4
Motronic4.3 har ignet can-bus heller. ECC'n är en egen apparat. Det enda ECU'n avgör är när och hur kompressorn ska starta, samt när fläkten ska starta för att kyla AC'n.
Mer än så skiter den fullständigt i.


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
28 maj 2023
#5
Lucif3r skrev:
Motronic4.3 har ignet can-bus heller. ECC'n är en egen apparat. Det enda ECU'n avgör är när och hur kompressorn ska starta, samt när fläkten ska starta för att kyla AC'n.
Mer än så skiter den fullständigt i.

problemet är att ecc och ecu pratar lite med varandra även om det är primetivt.. inget som stoppar användingen för man har endå alla dom styrningarna på ecun   dels vill man att den stänger av sig på full last som orginal och man vill att bilen inte stannar när man har eccn på smile

men klart det går att skita i det men då blir det ibland lite jobba motorstopp och onödigt tapp av effekt osv.. men allt finns som sagt.. bara att läsa elschemat för 960 och 850 så ser man snabbt vad som behöver göras.  båda systemen är dumma så dom ger bara en signal + eller- inget annat smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 397 Inlägg
28 maj 2023
#6
Growe skrev:
problemet är att ecc och ecu pratar lite med varandra även om det är primetivt.. inget som stoppar användingen för man har endå alla dom styrningarna på ecun   dels vill man att den stänger av sig på full last som orginal och man vill att bilen inte stannar när man har eccn på smile )

ECU'n behöver bara på/av signal från ECC-panelen för att fungera, den signalen finns redan i 7/900-ECC'erna så det är bara att koppla in.
Resten sker ju "automatiskt", ECU'n bestämmer om kompressorn ska gå eller ej baserat på tryck, temperatur, last samt vilket tomgångsvarv som krävs osv, medans ECC-panelen bestämmer om AC'n öht. behövs för att hålla inställd temperatur, om spjäll ska öppna eller inte, osv.

Så, den enda kommunikation som sker mellan ECU och ECC'n är "hörrö, jag vill ha igång kompressorn!" tongue



Sök