Hej
Först lite bakgrund till situationen. Jag köpte nyligen en 320i E90 från 2005 med N46 motorn som ett litet projekt. Snubben som sålde den hade haft problem med att den tog mycket olja. Så han hade en polare som jobbar på en BMW märkesverkstad att renovera motorn. Kvitton finns på kolvringar, ventiltätningar, vevaxellager, vevstakslager, kamkedja osv. Han visade även bilder som polaren hade skickat då motorn var ur bilen under renoveringen så det borde nog stämma att motorn faktiskt har blivit renoverad. Iallafall han menade att den gick riktigt fint i ett halvår efteråt och han hade varit på flera längre resor och det vanliga kortare resorna hemmavid. En dag så var snubben på väg till jobbet och då började motorlampan lysa och den gick inte så värst bra. Då svängde han om och for hem igen och parkerade. Nästa dag gick den inte längre att få igång och han började felsöka. Det fans felkoder på misständningar men inte något annat. Han testade kompressionen och där var det inte några fel så han testade byta tändstift och tändspolar men inte det heller hjälpte något. Då och där fick han nog och bestämde sig för att sälja bilen som den stod och inte lägga en spänn till på den.
Jag köpte bilen och fraktade den hem på en trailer. Jag gjorde lite basic felsökning, ladda batteriet och kollade så tändstift och spolar satt fast och så. Sedan läste jag av felkoderna som mycket riktigt pekade på misständningar på flera cylindrar. Jag raderade dessa och gjorde sedan ett försök att starta den. Den lovade lite gran men inte mer än så till en början. Då jag höll full gas en stund började den lova mer och mer tills den var igång. Det steg en grov pelare med vit rök bakom bilen och man kände tydligt lukten av bränd olja. Jag märkte att den inte rökte lika mycket om den gick på tomgång som då jag höll på 2000 varv så jag lät den gå på tomgång i cirka en timme under övervakning. Det började röka mindre och mindre ju längre den fick gå och jag passade på att ta bort alla felkoder igen. Sedan testade jag provköra en liten bit från gården och den gick riktigt fint utan några som helst problem. Sedan lät jag den stå cirka 20 minuter och testade starta igen. Då startade den bra men det kom åter igen ett tjockt moln med vit rök. Jag testade åter igen att köra en liten bit och då märkte jag att den började knycka och motorlampan tändes. Jag tog mig tillbaka till gården och stängde av.
Bilen fick stå i några dagar då jag funderade lite på vad jag skulle testa göra och hade annat att göra. Igår testade jag starta bilen igen och då startade den direkt utan att röka något extra. Men när jag testade igen idag så rökte den mycket igen och gick riktigt dåligt. Hela bilen skakade och felkoder på misständningar var närvarande igen. Cylinder ett och tre hade felkod på misständning så jag testade ta ut tändstiftet från cylinder ett och kunde konstatera att det var blött och kolsvart. Jag kollade även ner genom tändstiftshålet och kunde se att det var även blött ovanpå kolven.
Det är ju helt uppenbart att motorn bränner olja igen med tanke på den tjocka vita röken och hur tändstiftet och toppen av kolven ser ut. Felkoderna kan ju förstås uppstå då det är olja i cylindern som den inte klarar av att förbränna. Var skulle ni tro att olja tar sig in? För mig lutar det lite mot att det är ventiltätningarna, med tanke på att den gick bra då den stått på tomgång en timme och bränt upp all olja, men då den stått en stund har ny olja sluppit att rinna in ovanifrån. Har inte heller sett något konstigt i kylarvätskan som skulle styrka misstanken om cylinderlockspackningen. Kolvringarna tycker jag ju omöjligen kan ha blivit så pass nötta på ett halvår att de inte längre skrapar som de ska. Det var ändå mahles kolvringar som jag testat tidigare i en mazda 6 med strålande resultat.
Skulle ni ha bytt endast ventiltätningar och cylinderlockspackningen, eller även kolvringarna på samma gång toppen är av?