3470
Sök

Bilen går ojämnt efter höjdinställning

132 Inlägg
22 juni 2023
Trådstartare
Idag fick jag akut problem med bakfjädrarna. Självklart hände det dagen före årets näst bästa dag. Jag åkte till verkstan och de konstaterar att det är läckage från en sladd, som de skarvar för att lösa problemet. Med hjälp av en dator gör de en höjdinställning. Problemet är bara att bilen går ojämnt nu, det känns som att baken är högre än vad den borde vara. I början gnisslade det också när jag körde, alltså inte metallgnissel utan mer som gummignissel.

Vad är felet? Om det är höjdinställningen vilket jag misstänker, hur mycket tar en Mercedesverkstad att göra en korrekt höjdinställning?

6 128 Inlägg
22 juni 2023
Läckage från en sladd? Kunde du se strömmen rinna ut och hamna på backen?

132 Inlägg
22 juni 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Läckage från en sladd? Kunde du se strömmen rinna ut och hamna på backen?

Det var verkstan som sa det.

132 Inlägg
23 juni 2023
Trådstartare
Ingen som har en uppfattning? Bilen slår som fan i bak när jag kör.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
23 juni 2023
TaxiBenz skrev:
Idag fick jag akut problem med bakfjädrarna. Självklart hände det dagen före årets näst bästa dag. Jag åkte till verkstan och de konstaterar att det är läckage från en sladd, som de skarvar för att lösa problemet. Med hjälp av en dator gör de en höjdinställning. Problemet är bara att bilen går ojämnt nu, det känns som att baken är högre än vad den borde vara. I början gnisslade det också när jag körde, alltså inte metallgnissel utan mer som gummignissel.

Vad är felet? Om det är höjdinställningen vilket jag misstänker, hur mycket tar en Mercedesverkstad att göra en korrekt höjdinställning?

Ring och fråga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

132 Inlägg
23 juni 2023
Trådstartare
Vettemannen skrev:
TaxiBenz skrev:

Ring och fråga.

/Benny

Jag vet redan vad de kommer säga: "Det går inte att svara på. Bäst att du åker in så får tekniker kolla. Vilket datum kan du?"

Dessa är först och främst säljare. De vill suga ut så mycket pengar som möjligt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
24 juni 2023
TaxiBenz skrev:
Vettemannen skrev:
TaxiBenz skrev:

Ring och fråga.

/Benny

Jag vet redan vad de kommer säga: "Det går inte att svara på. Bäst att du åker in så får tekniker kolla. Vilket datum kan du?"

Dessa är först och främst säljare. De vill suga ut så mycket pengar som möjligt.

Jamen då spelar det väl ingen roll vad som sägs här på forumet. Oavsett vad som sägs här på forumet så får du väl samma svar hos Mercedesverkstan ändå.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 131 Inlägg
24 juni 2023
De skarvar en sladd och bilen går i topp bak sen? Inte bra. Vad gjorde de på verkstaden egentligen? Kopplade de inte bort batterierna innan de började bonnmecka? Nåväl. Det måste ju kollas snarast innan kompressorn brinner upp. Då blir det dyrt på riktigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

132 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
De skarvar en sladd och bilen går i topp bak sen? Inte bra. Vad gjorde de på verkstaden egentligen? Kopplade de inte bort batterierna innan de började bonnmecka? Nåväl. Det måste ju kollas snarast innan kompressorn brinner upp. Då blir det dyrt på riktigt.

Ja, de skarvade en sladd eller kabel och sen en höjdinställning. Om de hade struntat i höjdinställningen tror jag att det hade funkat att köra, i alla fall under långhelgen. Hur långt kan man köra innan kompressorn går sönder?
Senast redigerat av TaxiBenz (24 juni 2023)

3 332 Inlägg
24 juni 2023
Det är inte så att det var en SLANG som skarvades?  Med luftfjädring vore det så mycket mer logiskt.

Visst kan det vara en sladd till en höjdgivare också.

Men hur mycket går kompressorn då?
Den behöver ju inte direkt gå mer bara för den är högre.  Men visst kan systemet få "spunk" och ideligen reglera, och DÅ får den jobba.

Det är hursom omöjligt att ge bättre svar över forum.

6 128 Inlägg
24 juni 2023
Om det är en sladd till en höjdgivare som lagats så kanske det misslyckats? Om verkstaden verkligen sa att sladden "läckte" är det inte omöjligt att de är någon form av klåpare. Då kanske inte bilen känner att man nått toppen och kompressorn bara fortsätter att pumpa. Då skulle den mycket väl kunna brinna till slut.

132 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det är inte så att det var en SLANG som skarvades?  Med luftfjädring vore det så mycket mer logiskt.

Visst kan det vara en sladd till en höjdgivare också.

Men hur mycket går kompressorn då?
Den behöver ju inte direkt gå mer bara för den är högre.  Men visst kan systemet få "spunk" och ideligen reglera, och DÅ får den jobba.

Det är hursom omöjligt att ge bättre svar över forum.

Ja, en slang kan det ha varit. Kommer inte ihåg.

Forummoderator
18 131 Inlägg
24 juni 2023
Var sitter kompressorn? Bak? Kan man höra den om bilen går på tomgång? Kan du sänka och höja bilen och på så sätt slå fast att kompressorn stänger av sig när den bli max bak?

Kan ju vara givaren som fått en smäll och ger "fuldata".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 216 Inlägg
24 juni 2023
Brorsan har en Mercedes350S  med luftfjädring där han en dag för några veckor sedan såg att höger bakhjul hade låg närmare karossen jämfört med vänster bak.
Mercedses kontaktades och de kunde konstatera att kompressorn hade gått på hela tiden på grund av ett relä.
Allt kostade ca 13000:- att fixa.

132 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Var sitter kompressorn? Bak? Kan man höra den om bilen går på tomgång? Kan du sänka och höja bilen och på så sätt slå fast att kompressorn stänger av sig när den bli max bak?

Jag hör bara motorljudet på tomgång. Sänka och höja bilen kan jag inte göra själv. Däremot så höjdes bilen automatiskt när jag först fick fel på bilen. Kom upp ett meddelande om det också. Sen efter några mil så började det låta och ha sig i bak och då sänktes bakdelen kraftigt när jag körde. Jag stängde av motorn och sen när jag startade höjdes bilen automatiskt igen. Sen åkte jag till verkstan och de skarvade slang/sladd och gjorde en höjdinställning. Efter det går bilen väldigt ojämnt och slår och låter i bak när jag kör över minsta ojämnheter på motorvägen.

132 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
jaka54 skrev:
Brorsan har en Mercedes350S  med luftfjädring där han en dag för några veckor sedan såg att höger bakhjul hade låg närmare karossen jämfört med vänster bak.
Mercedses kontaktades och de kunde konstatera att kompressorn hade gått på hela tiden på grund av ett relä.
Allt kostade ca 13000:- att fixa.

13 000 kr hos en märkesverkstad låter inte så farligt dyrt.

Forummoderator
18 131 Inlägg
24 juni 2023
TaxiBenz skrev:
Hybrid_ skrev:

Jag hör bara motorljudet på tomgång. Sänka och höja bilen kan jag inte göra själv. Däremot så höjdes bilen automatiskt när jag först fick fel på bilen. Kom upp ett meddelande om det också. Sen efter några mil så började det låta och ha sig i bak och då sänktes bakdelen kraftigt när jag körde. Jag stängde av motorn och sen när jag startade höjdes bilen automatiskt igen. Sen åkte jag till verkstan och de skarvade slang/sladd och gjorde en höjdinställning. Efter det går bilen väldigt ojämnt och slår och låter i bak när jag kör över minsta ojämnheter på motorvägen.

Detta kan ju tolkas som att motorn inte går rent. Är det så? Eller menar du att den inte fjädrar bak?

132 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Detta kan ju tolkas som att motorn inte går rent. Är det så? Eller menar du att den inte fjädrar bak?

Jo, motorn går som vanligt. Inga problem med den. Den fjädrar inte i bak. När jag kör över ett farthinder går det väldigt stelt och slår högt i höger bak.

Sök