schnauz skrev:
På en helbilsgodkänd bil får du bara ha fjädringskomponenter som godkänts av tillverkaren, men på äldre bilar finns det vad jag vet ingen gräns för hur låg den får vara.
Fjädrarna måste förstås sitta fast när bilen hissas upp, fjädringen får inte bottna när bilen är maxlastad. Sen gör de ju en bedömning vid provkörning om bilen känns trygg på vägen. Måste ju finnas viss fjädringsväg etc.
Ungefär så men enklast:
Ingen del av chassit får ta i vägbanan vid maximalt komprimerad fjädring. Minsta fjädringsväg 80mm och inga lösa fjädrar vid maximal utfjädring.
Finns inget krav från bilprovningen att bilen måste gå ner i bromsprovare eller upp på deras bryggor men... Man bakbinder bara sig själv om bilen är så pass låg att det blir patrull. Har besat ett antal bilar som inte gått att köra ner i bromsrullarna och då måste ett manuellt bromsprov utföras på vägen. Däremot för att inte bilen ska kunna köras upp på lyften så ska den vara bra jäkla låg. Men ett antal gånger har inte lyftens domkraft fått plats under bilen därförför den tar ju extra höjd och då har bespersonalen fått backat av bilen.
Senast redigerat av hotrodder (10 april 2011)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab