3054
Sök

Hur fixa trasig bilnyckel?

3 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
Hej,

Min frus bilnyckel gick av när hon skulle starta bilen för några dagar sedan. Det verkar som fästet där bilnyckeln sitter har gått av och nyckelbladet släppt. ( se bild). Vi har haft den bilen i 9 år och jag använt min nyckel mycket mer oftare än hon, så det kändes väldigt konstigt att det kunde ske pga slitage.

Hur som helst tänkte vi kolla efter nyckelskal eller reservdel för att bara byta ut fästet, men när vi har kontaktat olika Skoda återförsäljare så verkar det som de bara kan beställa nya nycklar vilket kommer att kosta alltifrån 2500 kr -5000 kr för att beställa nyckeln och programmera. Det känns onödigt dyrt. Lite konstigt att det är stora prisskillnader i offerterna också.

Är det någon som har råkat ut för detta och har tips?  Personligen skulle jag bara vilja byta fästet på nyckeln. Det kanske går att limma nyckeln också smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246751/246751-4f0708ecdb2269623e6568cd412db8e3.jpg

3 194 Inlägg
13 juli 2023
Stilettnycklar brukar man kunna byta bara nyckelbladet på.
Elektronik inkl chip blir då samma = ingen programmering.

Hör med en låssmed.

Edit:
Eller är problemet att bladet är helt, och "skalet" är trasigt?

Jag skulle skruva isär nyckeln och se om elektronikdelen/fjärrkontrollen är löstagbar.
Om ja, skulle jag försöka ha endast nyckelbladet och lösa elektroniken i handen nära tändlåset och försöka starta. Kanske vrida med tång.
Startar den är även startspärrchipoet i elektronikdelen vilket gör lösa nyckelämnen med "skal" till ett prisvärt alternativ. Nya nyckelämnen är då ett tomt skal utan elektroniken och ett oslipad blad som får fixas till av låssmed.

Finns ämnen på nätet om du googlar.
Till dom flesta bilar, såvida inte chippet är ingjutet i plastskalet, och inte i elektronikdelen. (Fixade frugans Toyotanyckel precis så)
Ca 200kr + kopieringen av låssmed

Tex den första som dök upp vid googling av "Nyckelämne Skoda":
https://m.lightinthebox.com/sv/p/fjarrk … 7AQAvD_BwE

Finns många fler försäljningsställen.
Senast redigerat av Mossan1 (13 juli 2023)

5 685 Inlägg
13 juli 2023
Det där går ej att köpa reservdelar till.
Ny nyckel som gäller alternativt slakta stilettmekanismen från en begagnad nyckel.
Begagnad nyckel går ej koda in då dom är låsta till chassinummer i FAZIT-databasen (vissa icke auktoriserade verkar ändå kunna fulkoda in nycklar med fel chassinummer).

Har du helförsäkring?
I så fall kan du eventuellt få ny nyckel på försäkringen

3 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Stilettnycklar brukar man kunna byta bara nyckelbladet på.
Elektronik inkl chip blir då samma = ingen programmering.

Hör med en låssmed.

Edit:
Eller är problemet att bladet är helt, och "skalet" är trasigt?

Jag skulle skruva isär nyckeln och se om elektronikdelen/fjärrkontrollen är löstagbar.
Om ja, skulle jag försöka ha endast nyckelbladet och lösa elektroniken i handen nära tändlåset och försöka starta. Kanske vrida med tång.
Startar den är även startspärrchipoet i elektronikdelen vilket gör lösa nyckelämnen med "skal" till ett prisvärt alternativ. Nya nyckelämnen är då ett tomt skal utan elektroniken och ett oslipad blad som får fixas till av låssmed.

Finns ämnen på nätet om du googlar.
Till dom flesta bilar, såvida inte chippet är ingjutet i plastskalet, och inte i elektronikdelen. (Fixade frugans Toyotanyckel precis så)
Ca 200kr + kopieringen av låssmed

Tex den första som dök upp vid googling av "Nyckelämne Skoda":
https://m.lightinthebox.com/sv/p/fjarrk … 7AQAvD_BwE

Finns många fler försäljningsställen.

Tack för mycket bra tips.  Vi har försökt att limma nyckeln själv. Vi kör nu med superlim och om det inte funkar finns en ännu mycket starkare.  Vi tänkte lägga en extra tång i bilen också, ifall  den går av igen.  eller den andra nyckeln råkar ut för samma sak. Tack för tips kring olika skal, de är värda att titta på.
Senast redigerat av Rockyson (21 juli 2023)

3 Inlägg
21 juli 2023
Trådstartare
simlar skrev:
Det där går ej att köpa reservdelar till.
Ny nyckel som gäller alternativt slakta stilettmekanismen från en begagnad nyckel.
Begagnad nyckel går ej koda in då dom är låsta till chassinummer i FAZIT-databasen (vissa icke auktoriserade verkar ändå kunna fulkoda in nycklar med fel chassinummer).

Har du helförsäkring?
I så fall kan du eventuellt få ny nyckel på försäkringen

Vi har helförsäkring, men visste inte nycklar ingår i försäkring. Skall undersöka saken. Vi har limmat nyckeln nu och det verkar fungera men om det händer igen får man köpa en ny.

Tack för tips

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
21 juli 2023
Ett tips lägg aldrig upp nyxkelbladet på kort.  Jag skickade en bild på mitt blad när jag behövde en ny nyckel till min a2   sen kom han förbi med en nyckel som passade perfekt helt utifrån bilden jag skickade.     🙄

Kör fort så hinner inget hända...

4 822 Inlägg
22 juli 2023
Growe skrev:
Ett tips lägg aldrig upp nyxkelbladet på kort.  Jag skickade en bild på mitt blad när jag behövde en ny nyckel till min a2   sen kom han förbi med en nyckel som passade perfekt helt utifrån bilden jag skickade.     🙄

ja och här kan du se hur han gjorde ifall du nu inte redan har sett videon

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök