Vad säger bes om irrelevanta felkoder?

Blanke
22 juli 2023 · 366 Inlägg

Vad säger bes om till exempel felkoder för klimatfunktioner eller andra såna små saker?

Har haft dessa koder i ett tag på min s60 från 2001 men kom på nu inför bes att fan dom kopplar in OBD2.

Jesper328
22 juli 2023 · 2 396 Inlägg

Nu har jag säkert fel men dom bryr sig väl i stort sett endast om avgas/miljörelaterade grejer.

Up the RA
Blanke
22 juli 2023 · 366 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nu har jag säkert fel men dom bryr sig väl i stort sett endast om avgas/miljörelaterade grejer.

Tänker om dom skulle helt plötsligt bry sig om att "CD-CHANGER" inte fungerar. Men det låter rimligt.



Läst även att bilar innan 2002 inte skannas, är detta fortfarande sant?

AWM
22 juli 2023 · 105 Inlägg

Blanke skrev:
Vad säger bes om till exempel felkoder för klimatfunktioner eller andra såna små saker?

Har haft dessa koder i ett tag på min s60 från 2001 men kom på nu inför bes att fan dom kopplar in OBD2.

Dom bryr sig om felkoder som innefattar miljö och trafiksäkerhet. Typ motor, broms, airbag/srs etc. Resten bryr dom sig inte om.

Mossan1
22 juli 2023 · 2 879 Inlägg

AWM skrev:
Dom bryr sig om felkoder som innefattar miljö och trafiksäkerhet. Typ motor, broms, airbag/srs etc. Resten bryr dom sig inte om.

Precis! Fast bara motorn och miljörelaterat.
Övrigt handlar om kontrollampor som ska fungera som dom ska.

Och just 2002 är för att då fick alla EU sålda bilar ISO-kompabilitet.  Dvs en universell standard för miljörelaterade felkoder.  2001 och äldre är det inte alla som är ISO-kompatibla.  Eller ens har ett motorstyrdon värt namnet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang