torsen skrev:
AntonKson skrev:
E85 är race! Det är den gammalt.
Förklara!
Lite teori då.
E85 har ett stökiometriskt förhållande på 9.8:1.
Ren bensin ligger på 14.7:1.
Dvs "andel luft : andel bränsle" vid lambda 1.
9.8 / 14.7 = 0.66, vilket kan ses som att det krävs 34% mer bränsle för att uppnå en optimal förbränning.
Bör nämnas att dessa siffror inte nödvändigtvis stämmer, det beror lite på vad du får för blandning på macken, men man kan räkna mellan 30-40% lägre energiinnehåll.
Utöver detta så innehåller E85 viktmässigt ungefär 30% syre, och en högre latent ångbildningsvärme.
Detta kyler ner bränsle/luftblandningen, och parar man det med ett högre oktantal så får man ett riktigt räserbränsle.
Som Spillolja nämner så har E85 ett högre oktantal kontra bensin vilket ger E85 en bättre förmåga att motstå självantändning.
Och med ett högre oktantal så kan man åka med en aggressivare tändning, mera laddtryck (turbo), och högre kompression.
Lite modernare bilar, säg årsmod 2000+, är ju ofta utrustade med knacksensorer vilket ger motorstyrdonen förmågan att lägga på tändning tills den känner av mindre självantändningar, och det är "svårare" att få en motor att knacka/spika på E85.
Allt till en viss mån såklart.
Så ja, E85 är race så länge man vet vad man håller på med.
Nu kanske de flesta av er känner till det här, men jag sitter och käkar lunch och har inget vettigare för mig ändå.