Hejsan har ett par skumma problem med min skoda! Följande är baktänder när man försöker starta , när den vill starta så går den skit dåligt Följande koder
18043: powertrain data bus missing message from A/C controller p1635
Segt, men har nollat kammen nu å ett kugg va fel på avgassidan, Nu startar han snappt, är bara den igentäpta katten nu som ska sågas av , försöker uppdatera här om det blir skillnad,
17196: Barometic manifold pressure signals implausible correlation p1553 Detta låter ju som problem med MAP-sensorn. Men om kamremmen stått en kugg fel skulle jag både dubbel och trippelkolla att den står rätt nu. Tycker den ser lite väl fräsch ut på bilden för att hoppa en kugg. Om den verkligen stod en kugg fel kanske den har gjort det enda sedan förra kamremsbytet?
Felkuggad kamrem skulle ge felkod tycker jag. Och är isf ett följdfel av annat fel, eller felmonterad.
Är inte koden 17196 ett tecken på insuget. Är det inte sådana med variabel längd på dom där? Koden tyder ju på orimligt värde, vilket kan vara både sensor och tryckfel.
Felkuggad kamrem skulle ge felkod tycker jag. Och är isf ett följdfel av annat fel, eller felmonterad.
Är inte koden 17196 ett tecken på insuget. Är det inte sådana med variabel längd på dom där? Koden tyder ju på orimligt värde, vilket kan vara både sensor och tryckfel.
Gör den ej. Har min sitter fel en kugg. Tog hjälp att montera remmen av en som jobbade på vag då jag inte tyckte remmen hamnade rätt men efteråt har jag monterat flera remmar på dom motorerna och insåg att han monterade remmen fel och jag hade monterat en rätt om jag bara spännt remmen och min felkoder inte kört så snart 3år så inte haft tid att riva isär allt igen enda är att den felkoder ibland på knacksensorn men bara på sommarn
P1553 kan bl.a bero på EGR-ventilen, och den går ju hyfsat snabbt att kontrollera. Bästa är väl att jacka i datorn och kontrollera EGR-ventilens lägesgivare, eller helt enkelt rycka ur kontakten eller lossa röret och titta in. ...Jag tänker att man kan göra det innan man kapar av katten eller plockar väck insuget.
Map/Barosensorn kan du kolla på plats, stifta i en multimeter i bakkant av kontaktstycket. Om du varvar till (full gas) så ska signalspänningen hoppa upp till 3.8-4.2v ungefär. Alternativt kontrollera insugstrycket med datorn när motorn inte är igång. Beroende på lufttrycket utomhus så bör den ligga runt 1000mbar plus/minus 20mbar.