2676
Sök

Sliter dumpventilen på turbon?

173 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
#1
Hej.

Jag fick höra vid en bil verkstad att dumpventilen kan vara slitsam för turbon, alltså att det är bättre om det återcirkuleras...

Är detta sant?mad



MVH Jonas

1 926 Inlägg
11 juli 2007
#2
Det tror jag inte, så länge du inte har en "kvitterdump" då luften slår tillbaka på turbon.. Men annars ska det inte vara någon fara.

1 060 Inlägg
11 juli 2007
#3
kolla ifall du kan hitta svar här wink

http://www.streetside.se/dumpinfo.asp

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן

178 Inlägg
11 juli 2007
#4
Precis som spelis sa. Sliter inget om du har justerat den öppna dumpen rätt. Laddar du med högt tryck så måste du ha en "stor dump" så att all luft verkligen kommer ut. Annars kvittrar det. De som kvittrar är luft som går tillbaka genom turbon. smile

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

499 Inlägg
11 juli 2007
#5
Dumpen sitter där för att skona turbon och inget annat. Det är det som gör det så töntigt när folk monterar "dumpar" på sina bilar med sugmotorer...

MVH Fredrik


Mr: Mike
231 Inlägg
11 juli 2007
#6
Lite förklaring här då.
En öppen dump är bättre för turbon precis som Hellquist skriver. En "öppen" dump släpper ut luften när gas-spjället stängs (släpper gasen), detta leder till att turbinen i turbon fortfarande snurrar. Sägs även att detta ska ge bättre spool-up.
En "återcirkulerande dump" leder tillbaka luften vid insuget på turbon (rund-gång på luften). En öppen dump fungerar inte på alla nya bilar på grund av den luften som går förbi Lmm:en (Luftmängdsmätare) släps ut och data-boxen tror att motorn har fått en viss mängd luft redan (så den flödar på med mer soppa). Leder till att bilen går konstigt, därför använder man en återcirkulerande dump istället.

Rätta mig gärna om jag har fel! * smile

//Mike

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget

173 Inlägg
11 juli 2007
Trådstartare
#7
-Bergan- skrev:
Precis som spelis sa. Sliter inget om du har justerat den öppna dumpen rätt. Laddar du med högt tryck så måste du ha en "stor dump" så att all luft verkligen kommer ut. Annars kvittrar det. De som kvittrar är luft som går tillbaka genom turbon. smile

Okej, för vad menar du med stor dump?

Jag har just nu orginal dumpen till saab 9-3 2,0t. är detta en stor dump isf?

tack för svar

881 Inlägg
11 juli 2007
#8
-Bergan- skrev:
Precis som spelis sa. Sliter inget om du har justerat den öppna dumpen rätt. Laddar du med högt tryck så måste du ha en "stor dump" så att all luft verkligen kommer ut. Annars kvittrar det. De som kvittrar är luft som går tillbaka genom turbon. smile

Vad räknas som högt tryck?


1 661 Inlägg
11 juli 2007
#9
Det är inga problem att få luften att komma ut, problemet är att ha en dump som håller tätt vid höga tryck. Det borde va över 1 bar iallfall.
Över 2 bar så snackar vi väldigt höga ladd.

5 710 Inlägg
12 juli 2007
#10
Mike_200sx skrev:
Lite förklaring här då.
En öppen dump är bättre för turbon precis som Hellquist skriver.

Bättre än en återcirkulerande? det får du i så fall förklara smile

>>saab9_3turbo, med din relativt låga trimningsgrad klarar du dig galant med originalventilen .

MVH Jonas
..............

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
12 juli 2007
#11
kör en återcirkulerande det är helt onödigt att krångla
dessutom kommer en öppen dump säkert reta gallfeber på dig

testade på min 245:A och jag orkade med den ungefär 2dagar innan jag kopplade in den återcirkulerande dumpen igen

det blir jobbigt när man åker normalt och det nyser till bara man tänker ordet laddtryck och gassläpp

Kör fort så hinner inget hända...

1 661 Inlägg
12 juli 2007
#12
Growe skrev:
kör en återcirkulerande det är helt onödigt att krångla
dessutom kommer en öppen dump säkert reta gallfeber på dig

testade på min 245:A och jag orkade med den ungefär 2dagar innan jag kopplade in den återcirkulerande dumpen igen

det blir jobbigt när man åker normalt och det nyser till bara man tänker ordet laddtryck och gassläpp

Då måste du har för klen motor juh.
När jag kör normalt så laddar turbon aldrig.
Och det gör ju att den aldrig dumpar heller.
Men så fort man pressar ner pedalen och får fart på kärran så pyser det till när man släpper.

178 Inlägg
12 juli 2007
#13
Över 1.5 bar räknar jag som högt laddtryck.
Om man laddar högt så behöver man en stor dump/anslutning för att all luft verkligen kommer ut genom dumpen o inte tillbaka till turbon.
Det var det jag menade med "stor dump".

Nej, orginaldumpen är inte stor.neutral
Senast redigerat av -Bergan- (12 juli 2007)

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

1 827 Inlägg
12 juli 2007
#14
Hellquist skrev:
Dumpen sitter där för att skona turbon och inget annat. Det är det som gör det så töntigt när folk monterar "dumpar" på sina bilar med sugmotorer...

MVH Fredrik

Hur monterar du en dump på en sugmotor? smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

4 767 Inlägg
12 juli 2007
#15
Eisenhut skrev:
Hur monterar du en dump på en sugmotor? smile

Du sätter den på returen från kolvuppskjutningsfjädrarna smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård


Sök