Lite förklaring här då.
En öppen dump är bättre för turbon precis som Hellquist skriver. En "öppen" dump släpper ut luften när gas-spjället stängs (släpper gasen), detta leder till att turbinen i turbon fortfarande snurrar. Sägs även att detta ska ge bättre spool-up.
En "återcirkulerande dump" leder tillbaka luften vid insuget på turbon (rund-gång på luften). En öppen dump fungerar inte på alla nya bilar på grund av den luften som går förbi Lmm:en (Luftmängdsmätare) släps ut och data-boxen tror att motorn har fått en viss mängd luft redan (så den flödar på med mer soppa). Leder till att bilen går konstigt, därför använder man en återcirkulerande dump istället.
Rätta mig gärna om jag har fel! *
//Mike
-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget