3145
Sök

Manual för denna mackapär. Synchro test Motometer

239 Inlägg
9 augusti 2023
Trådstartare
#1
Jag har kommit över en sådan här trevlig sak
Nu behöver jag "bara" lära mig hur jag använder den!
https://www.bildtagg.se/file/50sxijf9jvpzt82wijynkz4


Forummoderator
18 009 Inlägg
9 augusti 2023
#2
"Moto Meter SYNCHRO-TEST Hermann Schloich, Stuttgart, Germany, circa 1965 Like new! The Moto Meter Synchro-Test is a vintage airflow synchronizing tool for cars with multiple carburetors MG Midget, VW, Porsche. as well as motorcycle carbs. A graduated glass tube ported to the carburetor mouth that swivels about 150 degrees adapts to side draft or any angle carb openings. There is a movable metal piston within the tube that indicates degree of vacuum at the carburetor inlet that floats up and down in the transparent gauge to register air flow. The thick black seal / gasket is in excellent condition - no tears or other damage with reference pins to aide in stability while engine runs. The round venturi adjustable center throat valve used to finely reference air flow rotates freely. MotoMeter Synchro-Test Balance carburetors / injection intakes / manifolds Model #28.01.1001 Made in Western Germany Similar to the Edelbrock Uni-Syn but w/ aluminum oval base Dimensions: Overall; 4-1/4" long x 3-1/4" wide x 1-5/8" high (when flow gauge is laying flat) or 4-5/8" high when flow gauge is rotated up. Bottom foam padded area = 4-1/4" x 2-3/4"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

239 Inlägg
9 augusti 2023
Trådstartare
#3
WOW!
Det skulle kunna vara en beskrivning av den jag köpte!
Vad jag nu skulle vilja veta är var den flytande kolven ska vara på skalan för bäst noggrannhet.


Forummoderator
18 009 Inlägg
10 augusti 2023
#4
Krassegrand skrev:
WOW!
Det skulle kunna vara en beskrivning av den jag köpte!
Vad jag nu skulle vilja veta är var den flytande kolven ska vara på skalan för bäst noggrannhet.

Den är ju avsedd för att balansera förgasare. Så börja med en (Den som du bedömer är bäst) och läs av skalan så ska de andra ställas in på samma nivå. Då lirar de ihop!

Jag antar att skruven i mitten går att justera? olika prylar vill ha olika mycket luft. Om du justerar den så skalan ligger cirka i mitten på den första så..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 207 Inlägg
10 augusti 2023
#5
Har en precis likadan.

Som sagt är det för att balansera förgasare när det är mer än en.

Jag har framgpngarikt balanserat dubbla förgasare på B20, Saab 99 och farsans BMW motorcykel.

Bara man får tätt vid insuget kan man använda den på vilka förgasartyper som helst.
Justeringen är att man justerar gasspjället. Det kan alltid justeras individuellt när det är flera.

Kulan ska alltså bara gå upp LIKA på alla förgasarna. Jag har syncat uteslutande på tomgångsvarv.
Däröver fick jag inte tätt eller konsekventa värden.
Senast redigerat av Mossan1 (10 augusti 2023)

7 441 Inlägg
10 augusti 2023
#6
Mossan1 skrev:
Har en precis likadan och har balanserat dubbla förgasare på B20 Saab 99 och farsans BMW motorcykel.

Kulan ska bara gå upp LIKA på båda förgasarna. Jag har syncat på tomgångsvarv.  "Värdet"beror ju helt på varvet/flödet.  Flödet ska vara LIKA.

Även jag har en sådan.
Användes för att balansera dubbla SU-förgasare på Pv-sport, MG m fl.

Har man ingen syncrotest kan man använda en gummislang.
Man håller slangen vid förgasaren och lyssnar och skiftar förgasare.
Justerar med spjällskruven-/skruvarna tills det "väser" lika i båda förgasarna.
Har man tinnitus kan man få problem hahaha!

239 Inlägg
11 augusti 2023
Trådstartare
#7
Tack!
Jag kommer att höra av mig när jag har provat.


239 Inlägg
11 augusti 2023
Trådstartare
#8
Hmmm....
Den passar inte på mina förgasare
https://www.bildtagg.se/file/piuy3k7498bdzcpa2dm2bb1n
Jag behöver en slang på 45mm eller nåt.
https://www.bildtagg.se/file/znxsuqm6eojz68nr5l310mrr

Nu ska jag ha en grogg!


7 441 Inlägg
12 augusti 2023
#9
Jag har aldrig använt syncrotest på horisontalförgasare, endast på vertikalförgasare = SU.
Du har 3 dubbelhorisontalförgasare.
Tyvärr en luftspalt mellan "piporna" längst upp så att syncrotest´en "läcker" mellan "piporna".
Verkar för mig olösligt.
Du får ta till gamla knepet med att lyssna genom gummislang och bedöma "väsandet" tills det blir lika i alla "piporna".

239 Inlägg
13 augusti 2023
Trådstartare
#10
torsen skrev:
Jag har aldrig använt syncrotest på horisontalförgasare, endast på vertikalförgasare = SU.
Du har 3 dubbelhorisontalförgasare.
Tyvärr en luftspalt mellan "piporna" längst upp så att syncrotest´en "läcker" mellan "piporna".
Verkar för mig olösligt.
Du får ta till gamla knepet med att lyssna genom gummislang och bedöma "väsandet" tills det blir lika i alla "piporna".

Jag har en slang förberedd men misstänker att eftersom man inte justerar spjällen för att balansera de 2 portarna i samma förgasare utan en bypasskruv så funkar det nog dåligt med slangen.

Jag har en lösning på gång, om jag kan trycka ner en slang till botten på tratten, toppen på själva förgasaren, skärmar det av alla kanaler mellan portarna. Hoppas jag.

Återkommer.

Tack för tipsen.
Jörgen


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
13 augusti 2023
#11
perfekt tillfälle att gå över till insprutning och få bättre kallstartsmöjligheter bättre körbarhet och bättre bränsleekonomi smile

ihop med en katalysator och bredbandslambda kan man få en stinkfri gammal bil oxå smile

Kör fort så hinner inget hända...

239 Inlägg
13 augusti 2023
Trådstartare
#12
Growe skrev:
perfekt tillfälle att gå över till insprutning och få bättre kallstartsmöjligheter bättre körbarhet och bättre bränsleekonomi smile

ihop med en katalysator och bredbandslambda kan man få en stinkfri gammal bil oxå smile

Hmmm det vore nåt!

Nu har jag kommit hit
Ett mätglas som stått i Garaget i många år
https://www.partykungen.se/matglas-100- … gIWS_D_BwE
passar precis i vakuummätaren och med lite tejp så verkar den andra änden passa i förgasaren.
Får se om jag får tid imorgon att kolla om det fungerar.

https://www.bildtagg.se/file/g5cp55ef93wz4hc1hpxocp1

Jörgen


7 441 Inlägg
13 augusti 2023
#13
Du tänker således "köra ner mätglaset i halsen" på en förgasare i taget?
På bilden ser det ut som att det längst upp på mätglaset finns en "hällpip"?
Kommer inte syncrotesten att läcka där?

Är det en Citroen SM-motor eller annan Maseratimotor?

239 Inlägg
13 augusti 2023
Trådstartare
#14
Det är en SM-motor! 3-litre.
Det var uppmärksamt av Dig att se att det var (eller har varit) en hällpip längst upp. Jag har filat bort den och spåren efter den försvinner helt in i tätningen på vakuummätaren.


239 Inlägg
31 augusti 2023
Trådstartare
#15
Ursäkta att jag har dröjt med uppföljningen på detta.
Jag justerade upp 2 cylindrar så att de matchade de andra och då höjdes tomgången så att den inte gick att sänka tillräckligt. ströp jag vevhusventilationen och nu kan jag justera tomgången som jag vill.
Jag tycker att motorn går jämnare vid låga varv än den gjorde tidigare.

Tack för hjälp och tips.
Jörgen



Sök