10 september 2023
Trådstartare
Jag har en Volvo XC60, årsmodell 2019. I påsk när jag var påväg upp till fjället så började bilen varna för lågt däcktryck efter ungefär halva vägen och sen blev bilen väldigt stötig också, kunde inte göra så mycket just då. När jag kom hem så åkte jag på Macken, men då har dom så dålig däcktrycksmätare så man kan bara fylla på luft och aldrig se hur mycket luft det är i däcken. Men jag fyllde iallafall på enligt rekommendationer som finns, men bilen kändes fortfarande stötig. Nån vecka senare bytte jag till sommardäcken och då har inte bilen varit stötig, så jag började fundera på om det kanske kunde vara pyspunka på nåt av vinterdäcken, som gjorde att den började varna för däcktrycket och att den blev stötig. Men nu kollade jag luften för nån vecka sen, efter att dom legat i garaget hela sommaren, hade det varit pyspunka så borde det ju varit mindre luft i nåt av däcken, men det var lika mycket luft i alla däcken.
Nån som har nåt förslag på vad det skulle kunna bero på att den började varna för lågt däcktryck och varför bilen började kännas stötig? Den borde väl inte varna om inte däcktrycket förändras? Var den stötig på grund av lågt tryck i däcken så borde den ha känts mindre stötig efter jag kollade och fyllde på luft i däcken, vilken den inte gjorde, utan den var lika stötig efteråt. Funderar på om det kan vara nåt med däcken så man behöver köpa nya inför vintern?!