3238
Sök

Hej galen på bilen( bara problem och sega verkstäder)

152 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#1
Hej äger en nissan navara d40 08 med en automalåda( a traktor) . Bilen blev inlämnad i oktober för kylarbyte. Då verkar det ha gått bra men bilen startade då men gick segt. Insåg efter 20 minuters körning att bilen svartrök och svängde tillbaka. Verkstaden där kommer inte fram till något och bilen bärgades senare till en annan verkstad. Bilen går alltså knappt på tomgång så något stämmer inte med själva luft tillförseln eller turbon... Blir snart helt galen och bränner ner bilen och tar min försäkrings pengar. Snart 2.5 månad borta och inga svar men fler fel och frågor. Man ska även koppla förbi h canen på verkstaden på privat mark med bess stationens godkännande. Alltså ingen switch utan man tar helt bort den för att utesluta den.

Mvh trött grabb som snart gör försäkringsbrott på bilen...(obs ett skämt inte seriös)  hmm

* Voff voff *
10 597 Inlägg
6 december 2021
#2
Jag tror ju fortfarande på en tryckslang/tryckrör. Har du kollat alla dessa noga så att det inte är någon skada/spricka?

Detta eftersom sannolikt slangar till/från intercoolern berörts av kylarbytet när allt började...

Har du provat att lyssna och känna runt (tex dra och böja på slangar) när en polare varvar bilen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

152 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Jag tror ju fortfarande på en tryckslang/tryckrör. Har du kollat alla dessa noga så att det inte är någon skada/spricka?

Detta eftersom sannolikt slangar till/från intercoolern berörts av kylarbytet när allt började...

Har du provat att lyssna och känna runt (tex dra och böja på slangar) när en polare varvar bilen?

Hej din kämpe som fortfarande svarar. Bilen är nu prov rökt. Den gick knappt på tomgång så väldigt svårt att just lyssna på motorn. Men bilen får troligen för lite luft. Å de ger fel signaler till turbon. För hela tryck systemet var tätt

* Voff voff *
10 597 Inlägg
6 december 2021
#4
VictorNavara skrev:
Brådhis skrev:
Jag tror ju fortfarande på en tryckslang/tryckrör. Har du kollat alla dessa noga så att det inte är någon skada/spricka?

Detta eftersom sannolikt slangar till/från intercoolern berörts av kylarbytet när allt började...

Har du provat att lyssna och känna runt (tex dra och böja på slangar) när en polare varvar bilen?

Hej din kämpe som fortfarande svarar. Bilen är nu prov rökt. Den gick knappt på tomgång så väldigt svårt att just lyssna på motorn. Men bilen får troligen för lite luft. Å de ger fel signaler till turbon. För hela tryck systemet var tätt

Ja, men om det får för lite luft så är det ju enkelt. Följ luftens väg, är det ingenting tokigt där så får man väl gå vidare och se över bränslet. För underskott på luft kan ju även vara överskott på bränsle. Det sitter ingen trimbox eller liknande i den som fått spel och öser på bränsle?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

152 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
VictorNavara skrev:
Brådhis skrev:
Jag tror ju fortfarande på en tryckslang/tryckrör. Har du kollat alla dessa noga så att det inte är någon skada/spricka?

Detta eftersom sannolikt slangar till/från intercoolern berörts av kylarbytet när allt började...

Har du provat att lyssna och känna runt (tex dra och böja på slangar) när en polare varvar bilen?

Hej din kämpe som fortfarande svarar. Bilen är nu prov rökt. Den gick knappt på tomgång så väldigt svårt att just lyssna på motorn. Men bilen får troligen för lite luft. Å de ger fel signaler till turbon. För hela tryck systemet var tätt

Ja, men om det får för lite luft så är det ju enkelt. Följ luftens väg, är det ingenting tokigt där så får man väl gå vidare och se över bränslet. För underskott på luft kan ju även vara överskott på bränsle. Det sitter ingen trimbox eller liknande i den som fått spel och öser på bränsle?

Ja men nej tror inte de sitter någon kcr eller liknande. Men oklart! Ja men troligen har gas spjälet skadats av vattnet / magnetvetinl. Detta resulterar ju i nog form av spel i hela motor styrningen tror jag. Har nämligen hört att turbon får fel signaler om magnetvetinl strular.

4 468 Inlägg
6 december 2021
#6
Det sitter ingen "trasa" i någon intercolerslang, om dom nu demonterat  IC:en, Jobbade på en Bosch verkstad för typ 30 år sedan,kom en MB på släp som inte startade,någon hade skruvat med motorn,felet var att det var en "trasa" i avgasröret,efter grenröret

* Voff voff *
10 597 Inlägg
6 december 2021
#7
VictorNavara skrev:
Brådhis skrev:
VictorNavara skrev:

Hej din kämpe som fortfarande svarar. Bilen är nu prov rökt. Den gick knappt på tomgång så väldigt svårt att just lyssna på motorn. Men bilen får troligen för lite luft. Å de ger fel signaler till turbon. För hela tryck systemet var tätt

Ja, men om det får för lite luft så är det ju enkelt. Följ luftens väg, är det ingenting tokigt där så får man väl gå vidare och se över bränslet. För underskott på luft kan ju även vara överskott på bränsle. Det sitter ingen trimbox eller liknande i den som fått spel och öser på bränsle?

Ja men nej tror inte de sitter någon kcr eller liknande. Men oklart! Ja men troligen har gas spjälet skadats av vattnet / magnetvetinl. Detta resulterar ju i nog form av spel i hela motor styrningen tror jag. Har nämligen hört att turbon får fel signaler om magnetvetinl strular.

Magnetventil till turbon gör inte att det den går dåligt på tomgång och svartryker.

Jag har ändå svårt att tro att det är gasspjället som gör detta... Men visst, plocka loss slangar om det är möjligt och titta in och se hur det ser ut i spjället och om det följer gaspedalens läge.

Som sagt, jag tror på slang eller tryckrör (eller för all del kvarglömd trasa som nämns här ovanför...). Jag skulle bli extremt förvånad om det här inte är relaterat till kylarbytet på ett eller annat sätt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

152 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
VictorNavara skrev:
Brådhis skrev:

Ja, men om det får för lite luft så är det ju enkelt. Följ luftens väg, är det ingenting tokigt där så får man väl gå vidare och se över bränslet. För underskott på luft kan ju även vara överskott på bränsle. Det sitter ingen trimbox eller liknande i den som fått spel och öser på bränsle?

Ja men nej tror inte de sitter någon kcr eller liknande. Men oklart! Ja men troligen har gas spjälet skadats av vattnet / magnetvetinl. Detta resulterar ju i nog form av spel i hela motor styrningen tror jag. Har nämligen hört att turbon får fel signaler om magnetvetinl strular.

Magnetventil till turbon gör inte att det den går dåligt på tomgång och svartryker.

Jag har ändå svårt att tro att det är gasspjället som gör detta... Men visst, plocka loss slangar om det är möjligt och titta in och se hur det ser ut i spjället och om det följer gaspedalens läge.

Som sagt, jag tror på slang eller tryckrör (eller för all del kvarglömd trasa som nämns här ovanför...). Jag skulle bli extremt förvånad om det här inte är relaterat till kylarbytet på ett eller annat sätt.

Okej men när det är provtryckt? Det var ju iallafall tätt. Kan det absolut inte vara nått med magnetventilen? För dem hade testat bilen och sätt någon live data eller vad dem kallade det. Där gick luft tillförseln eller hela motor styrningen bananas. Men kan det vara nått i någon slang alltså? Låter otroligt men kan absolut be dem kolla efter det. Men för har hört att turbon laddar dåligt om mangnetventilen eller gaspjället gått sönder. Som sagt motortvättades bilen helt utan konsekvensanalys...

152 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#9
zzr94092 skrev:
Det sitter ingen "trasa" i någon intercolerslang, om dom nu demonterat  IC:en, Jobbade på en Bosch verkstad för typ 30 år sedan,kom en MB på släp som inte startade,någon hade skruvat med motorn,felet var att det var en "trasa" i avgasröret,efter grenröret

Oj det låter galet. Nästa lite roligt. Men absolut ska be dem kolla efter det 🤔 men annars då? Rimliga tankar om det inte är nått som täpper till systemet?

890 Inlägg
7 december 2021
#10
Felkoder?

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

152 Inlägg
7 december 2021
Trådstartare
#11
stoltosmart skrev:
Felkoder?

Oklart ska se senare idag

152 Inlägg
10 december 2021
Trådstartare
#12
Hej allihop. Glada nyheter. Nya verkstaden har nu kopplat bort hela h canen och provkört bilen. Den funkar på tomgång men så fort man gasar funkar den inte. Dem har kollat allt annat men kommit fram till att gaspedalen inte fungerar. Nu är dock kalbalr samt kontakterna till den polmberade. Så vi måste på nått sätt bryta dem å sedan sätta tillbaka dem utan att det syns

Mvh
Victor

* Voff voff *
10 597 Inlägg
11 december 2021
#13
Så slutsatsen är så här långt att H-can påverkade tomgången, och att det nu är löst, och gaspedalen påverkar så att den svartryker och inte går att gasa med...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 009 Inlägg
11 december 2021
#14
zzr94092 skrev:
Det sitter ingen "trasa" i någon intercolerslang, om dom nu demonterat  IC:en, Jobbade på en Bosch verkstad för typ 30 år sedan,kom en MB på släp som inte startade,någon hade skruvat med motorn,felet var att det var en "trasa" i avgasröret,efter grenröret

Hehe. Kommer ihåg när vi stresskörde en Mercedes CDi på autobahn i +160 km/h och bilen bara dog efter några timmar. Gjorde 25 km/h på fullgas. Den hade sugit in den trasa jag använde till att torka rent framlamporna med i insuget big_smile

Behövde inte betala för verkstadsbesöket. "Die dummen Schweden" De tyckte det var skoj. De fick kaffebröd istället.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

152 Inlägg
12 december 2021
Trådstartare
#15
Brådhis skrev:
Så slutsatsen är så här långt att H-can påverkade tomgången, och att det nu är löst, och gaspedalen påverkar så att den svartryker och inte går att gasa med...?

Ja du det verkar så. Något ahhr gått sönder. Bilen går på tomgång men något stämmer inte med gaspedalen. Låter det helt omöjligt? Jag tycker det verkar stämma då det sitter massor med el I den etc

152 Inlägg
12 december 2021
Trådstartare
#16
Hybrid_ skrev:
zzr94092 skrev:
Det sitter ingen "trasa" i någon intercolerslang, om dom nu demonterat  IC:en, Jobbade på en Bosch verkstad för typ 30 år sedan,kom en MB på släp som inte startade,någon hade skruvat med motorn,felet var att det var en "trasa" i avgasröret,efter grenröret

Hehe. Kommer ihåg när vi stresskörde en Mercedes CDi på autobahn i +160 km/h och bilen bara dog efter några timmar. Gjorde 25 km/h på fullgas. Den hade sugit in den trasa jag använde till att torka rent framlamporna med i insuget big_smile

Behövde inte betala för verkstadsbesöket. "Die dummen Schweden" De tyckte det var skoj. De fick kaffebröd istället.

Ahaha ajdå en trasa. Så pass asså

152 Inlägg
12 december 2021
Trådstartare
#17
Ja eller säger som verkatsen sa. Gaspedalen ger signaler till ecun som styr gasspjället. Vilket ger fel luft och soppa blandning. Dem har varit med om detta på flera bilar men då har dem blivit slöa etc. Så ber till gud att man kan bryta plomberingen eller nått utan att behöva besss om för det är sjukt kostsamt

* Voff voff *
10 597 Inlägg
12 december 2021
#18
VictorNavara skrev:
Brådhis skrev:
Så slutsatsen är så här långt att H-can påverkade tomgången, och att det nu är löst, och gaspedalen påverkar så att den svartryker och inte går att gasa med...?

Ja du det verkar så. Något ahhr gått sönder. Bilen går på tomgång men något stämmer inte med gaspedalen. Låter det helt omöjligt? Jag tycker det verkar stämma då det sitter massor med el I den etc

Omöjligt är det väl inte...

Det är bara så ologiskt att ett fel som man spontant förknippar med luftläckage pga trasig slang/tryckrör och som dessutom uppstår vid ett kylarbyte (där man är och grejar med dessa slangar/rör) faktiskt skulle bero på någonting helt annat.

Men visst, märkligare saker har ju förstås hänt, så omöjligt är det aldrig. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

152 Inlägg
12 december 2021
Trådstartare
#19
Brådhis skrev:
VictorNavara skrev:
Brådhis skrev:
Så slutsatsen är så här långt att H-can påverkade tomgången, och att det nu är löst, och gaspedalen påverkar så att den svartryker och inte går att gasa med...?

Ja du det verkar så. Något ahhr gått sönder. Bilen går på tomgång men något stämmer inte med gaspedalen. Låter det helt omöjligt? Jag tycker det verkar stämma då det sitter massor med el I den etc

Omöjligt är det väl inte...

Det är bara så ologiskt att ett fel som man spontant förknippar med luftläckage pga trasig slang/tryckrör och som dessutom uppstår vid ett kylarbyte (där man är och grejar med dessa slangar/rör) faktiskt skulle bero på någonting helt annat.

Men visst, märkligare saker har ju förstås hänt, så omöjligt är det aldrig. smile

Ja du snart ger jag nog upp på bilen på riktigt. Finns absolut inga vettiga här som fixar den men som sagt får vi se efter bytet av gaspedalen. Kan vara det. Hoppas det. Men ja jag tycker fortfarande att det skulle kunna vara nått sånt men man vet ju aldrig.

Juste jag såg ditt mail där. Försökte svara på det men vet ej om det gick fram. Tack iaf smile

Annars kan man väll bränna in i valfri klibbvägg å ta förskringspegnarna. Så pass trött är jag. Men saknar verkligen min bil hmm har lagt ner all min lön och min tid på den. Å nu funkar inte den sad

1 Inlägg
17 september 2023
#20
Hej,

Har samma problem typ med grabbens Navara med H can.  Dör på tomgång osv.
Fick du rätt på din?
Med vänlig hälsning, Stoffe


Sök