2389
Sök

Lufta koppling

9 Inlägg
29 september 2023
Trådstartare
#1
Tjena håller på att lufta kopplingen på min volvo på min volvo 940 då kopplingsslangen gick sönder så jag fick ta av o på, jag luftar genom att en person pumpar kopplingen sedan håller och när han håller så öppnar jag luftnippeln och sedan stänger sedan upprepar vi. Undrar om vi gör rätt eller om det finns ett bättre sätt

Mvh

Diagnostekniker
2 723 Inlägg
29 september 2023
#2
Pumplufta går, men det kan ta tid.
Ett annat sätt än att pumpa och hålla (såvida ni ej får ett bra tryck i pedalen) är att öppna nippeln när pedalen börjar att tryckas ned.

Hett tips är att blockera slavcylindern med en träbit eller liknande så att den inte kan röra sig.
Den skall alltså vara helt ihoptryckt innan ni börjar lufta.

Up the RA

9 Inlägg
29 september 2023
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Pumplufta går, men det kan ta tid.
Ett annat sätt än att pumpa och hålla (såvida ni ej får ett bra tryck i pedalen) är att öppna nippeln när pedalen börjar att tryckas ned.

Hett tips är att blockera slavcylindern med en träbit eller liknande så att den inte kan röra sig.
Den skall alltså vara helt ihoptryckt innan ni börjar lufta.

Okej för jag har inget tryck alls i pedalen den är helt slapp, menar du stt trycka in kolven på slavcylinde och blockera där den ska tryckss ut med en träbit, för vi har låtit den sitta så dom den brukar

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
29 september 2023
#4
sätt tryck på kärlet öppna och stäng när luften är borta.. dom där går istort sätt inte att pump lufta..   

då får du börja med att ha fullt med olja öppna nipplen och hålla den öppen tills oljan börjar rinna sen börja pump lufta i typ 4dagar ;-) 

man kan oxå sätta en backventil och pumpa som en galning..   men bäst är att trycksätta kärlet det   är absolut enklaste och smidigaste sättet.

Kör fort så hinner inget hända...

4 142 Inlägg
29 september 2023
#5
det bästa sättet att lufta en kopplingscylinder som jag kommit fram till är att sätta en slang på nippeln och suga tills det inte kommer några bubblor längre, sätter man tyckluft på behållaren så blåser man ut vätskan på ett ögonblick är man öppnar nippeln

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

5 687 Inlägg
29 september 2023
#6
Vissa bilar kan vara otroligt svårluftade har jag märkt, speciellt när kopplingscylindrarna är många år gamla.
Dom bilarna brukar gå att få liv i genom att trycka in bromsvätska bakvägen genom luftnippeln upp till behållaren.

Finns olika metoder, billigaste metoden är att dra en slang från luftnippeln på ett bromsok till luftnippeln på kopplingen och öppna båda nipplarna.
Sen pumpa långsamt på bromsen tills det slutar komma luft upp i behållaren.


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
29 september 2023
#7
spillolja skrev:
det bästa sättet att lufta en kopplingscylinder som jag kommit fram till är att sätta en slang på nippeln och suga tills det inte kommer några bubblor längre, sätter man tyckluft på behållaren så blåser man ut vätskan på ett ögonblick är man öppnar nippeln

jo klipper man på med 8-10bar så har man så klart stora problem.. man får ha lite känsla smile

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 723 Inlägg
29 september 2023
#8
Sen så är ju alla bilar olika.
Gjorde en C3a för ett tag sen där det skulle självrinna. smile

Hur som, kan rekommendera denna.
Går att plocka dän E20 kopplingen och trycka bakvägen via slavcylindern också. smile
https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B076 … asin_title

Up the RA

4 142 Inlägg
30 september 2023
#9
Growe skrev:
jo klipper man på med 8-10bar så har man så klart stora problem.. man får ha lite känsla smile

i detta fallet var det ca 2 bar från ett däck

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
30 september 2023
#10
spillolja skrev:
Growe skrev:
jo klipper man på med 8-10bar så har man så klart stora problem.. man får ha lite känsla smile

i detta fallet var det ca 2 bar från ett däck

smile

hade månadsrutin på chefens farsas saab 9000   varje månad luftade jag kopplingen på den..   då körde jag med ett lock med ett hål i bara och sen tog jag tryckluften och sen stog jag med ena handen på verktyget vid nippeln och andra höll jag luftmunstycket.. fungerade väldigt bra.  tills jag tog mig ork att plocka ner lådan på en äklig saab.  det var första och sista gången jag mekade en sånt spekakel till fordon uch

Kör fort så hinner inget hända...


Sök