2370
Sök

B230F Turbokonverterad

2 Inlägg
7 oktober 2023
Trådstartare
#1
Tja, har en T04A i min B230F som laddar 1bar med orginal 530 topp och undrar vilken kam som passar bäst med denna setup. Har helt orginal botten. Turbon är typ samma som en FK vid 1bar så ingen höjdare. Har den sämsta kamen i min 530a nu (H kam?). Blir det mycket bättre register med en annan kam? Typ en VX3 eller en KLracing kam? Eller ska man mappa den bättre smile

Har ett extra sprut föresten med en egen map som är mild (Speeduino med TunerStudio).
Senast redigerat av Cesar744 (7 oktober 2023)

2 Inlägg
7 oktober 2023
Trådstartare
#2
För övrigt. Bakaxeln havererade häromdagen efter en launch när det slog om till grönt. Bilen lät som ett tåg vid 10km/h. https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245936/245936-f3b14f8d6d38a3670e56ef29bfc6390a.jpg


Viktigt att dra bultarna till kronhjulet med rätt moment smile Körde på känsla förra gången, höll i 6 månader.

Lastbilsmekaniker
5 192 Inlägg
7 oktober 2023
#3
Kör med en A kam i min bil den funkar fint enligt mig


2 410 Inlägg
7 oktober 2023
#4
En orginal FT/FK, med sin orginal kam(T?), är pigg som attan i lägre register(1000~2500rpm), men totalt tvärdöd högre upp.. heck, är villig att påstå att 945an (orginal FT) är piggare i starten/låga varv än T5an t om(men sen har 945an såklart inte mycket att komma med wink ).
VX3an är precis tvärtom, totalt tvärdöd upp till ca 3k rpm, sen kommer allt på en gång.

Ingen utav dom kammarna är speciellt lämpliga med andra ord. Man vill gärna ha något som drar hyffsat fint på hela registret. A kammen är väl den som anses "bäst" utav volvo orginalkammarna. Kan vara svår att hitta med fördelarspår dock, om du har toppmonterad fördelare.
Eftermarknadskammarna har jag ingen koll på...



Sök