3398
Sök

Mitsubishi ASX 2,2 Diesel 2016 , Turbo ryker jättemycket och motor skenar.

39 Inlägg
6 oktober 2023
Trådstartare
#1
Hej.
Har en Mitsubishi ASX 2,2 diesel 2016 års modell.
Turbon havererade totalt i den. Beställde en ny och monterade efter många om och men smile. Men nu sitter den där. Bytade olja och filter också.
Sen provstart. Det blev inte bra. Det rök från turbon som om det brann i motorn och sen skenade motorn. Fick nästan lite panik då jag vet att det kan vara omöjligt att stänga av en skenande diesel om man har otur. Men som tur var så gick det. Nu till min fråga. Har pratat med två oberoende mekaniker som sagt att det är för att det ligger olja i intercoolern och att motorn går på gaserna från den. Jag plockade intercoolern och mycket riktigt den var full av motorolja. Kan det vara så att motorn skenade pga det? Jag vågar ju knappt provstarta igen. Har läst på olika forum om andra som haft oljefyllda intercoolers men där inget annat hänt än att den rykt från avgasröret några mil bara. Någon som vet? Skulle vara tacksam för svar på om någon mer än jag varit ute för samma problem eller som vet att det är problemet.
Mvh TurboKrille smile

5 700 Inlägg
6 oktober 2023
#2
Mest troligt oljan i laddluftsystemet.
Oljan sugs in av motorn och dieselmotorn självantänder då oljan och börjar varva okontrollerat.
Inte helt ovanligt att folk kör sönder sina dieselmotorer pga detta efter att ha bytt en totalrasad turbo.

Som tur är har dom flesta moderna dieslar ett elektriskt gasspjäll som stängs när man vrider av tändningen, annars hade förmodligen även du stått där med en sprängd motor :X
Senast redigerat av simlar (6 oktober 2023)


Diagnostekniker
2 757 Inlägg
6 oktober 2023
#3
Instämmer med ovan.
Att spola ur intercoolern är praxis vid turboras.
Räkna med att det kommer att bolma en hel del tills du bränt ur all olja ur partikelfiltret. smile

Kul grej förövrigt från min tid som mek hos MB transportbilar;
Bytte en om642 i en Sprinter för några år sedan, och alla motorer jag bytte på den firman så har mitt förfarande varit -
Hinka i motorn, tanka i oljor och vätskor, kolla nivåer, jacka i dator och se om jag missat någon kontakt, starta.

Gjorde precis likadant med denna buss, den saknade dock oljesticka så jag tankade i 12,5L och kollade nivå med datorn - OK.
Efter cirka 30 min på tomgång så drog den iväg och låg på 3000rpm.. konstigt.
Visade sig att det redan låg 12,5L olja i motorn när jag fick den, så det blev sammanlagt 25L.. lol

Aja, blev att spola intercooler och bränna ur DPF. lol

Up the RA

3 251 Inlägg
7 oktober 2023
#4
Ang stoppa skenande motor så har man några alternativ.

Manuell växellåda = kör motorstopp.
Hög växel och bromsa till du stannar.
Står man stilla blir det samma sak i princip. Högsta växeln, bromsa hårt och släpp upp kopplingen ganska snabbt.  Det ska vara EXTREMT motorstark motor om inte kopplingen ska hålla mot. Eller slut koppling.

Automatlåda oavsett typ är det avsevärt besvärligare.
Vissa har gasspjäll som stänger, = ingen luft = stannar.
Annars kan man riva upp luftburken och trycka in sin tröja/skjorta eller annan större tygbit så kvävs den också.
Även om den skulle tugga in i turbon är det ett billigare alternativ.
Men, alla har inte en lätt öppningsbar luftburk...
Sen ska man ha sinnesnärvaro också och det är inte kul att stå vid en vrålande motor.
Tiden är en oerhört viktig faktor. En motor går inte sönder omedelbart, så den "sprängs" inte så gott som omedelbart som i Hollywoodfilmer. Men har den vrålat en stund (nån minut)  bör man inte vara så nära då en vevstake kan komma ut genom blocket.
Riskavvägning får man alltid göra.
Senast redigerat av Mossan1 (7 oktober 2023)

39 Inlägg
9 oktober 2023
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Mest troligt oljan i laddluftsystemet.
Oljan sugs in av motorn och dieselmotorn självantänder då oljan och börjar varva okontrollerat.
Inte helt ovanligt att folk kör sönder sina dieselmotorer pga detta efter att ha bytt en totalrasad turbo.

Som tur är har dom flesta moderna dieslar ett elektriskt gasspjäll som stängs när man vrider av tändningen, annars hade förmodligen även du stått där med en sprängd motor :X

Ja det var verkligen tur jag hade där. Kan säga att pulsen steg en aning 😁

39 Inlägg
9 oktober 2023
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Instämmer med ovan.
Att spola ur intercoolern är praxis vid turboras.
Räkna med att det kommer att bolma en hel del tills du bränt ur all olja ur partikelfiltret. smile

Kul grej förövrigt från min tid som mek hos MB transportbilar;
Bytte en om642 i en Sprinter för några år sedan, och alla motorer jag bytte på den firman så har mitt förfarande varit -
Hinka i motorn, tanka i oljor och vätskor, kolla nivåer, jacka i dator och se om jag missat någon kontakt, starta.

Gjorde precis likadant med denna buss, den saknade dock oljesticka så jag tankade i 12,5L och kollade nivå med datorn - OK.
Efter cirka 30 min på tomgång så drog den iväg och låg på 3000rpm.. konstigt.
Visade sig att det redan låg 12,5L olja i motorn när jag fick den, så det blev sammanlagt 25L.. lol

Aja, blev att spola intercooler och bränna ur DPF. lol

Hej Jesper.
Ja med facit i hand så borde jag ju förstått detta. Men man lär så länge man lever 😁.
Har iallafall fått ner intercoolern och alla slangarna nu och rengjort med avfettning och bensin. Låtit den stå och lufta sig ett par dagar. Så nu är det att börja sätta ihop grejerna igen och hoppas på det bästa. Men lite nervös är man ju att det ska hända igen. Var ingen rolig upplevelse.....

25 l olja i en buss låter lite mycket 😂. Borde inte datorn sett att det var för mycket olja i den? Det tycker man kanske att den borde 🤔.Men det var ju skönt att det inte hände något allvarligt med den 😊.

39 Inlägg
9 oktober 2023
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Ang stoppa skenande motor så har man några alternativ.

Manuell växellåda = kör motorstopp.
Hög växel och bromsa till du stannar.
Står man stilla blir det samma sak i princip. Högsta växeln, bromsa hårt och släpp upp kopplingen ganska snabbt.  Det ska vara EXTREMT motorstark motor om inte kopplingen ska hålla mot. Eller slut koppling.

Automatlåda oavsett typ är det avsevärt besvärligare.
Vissa har gasspjäll som stänger, = ingen luft = stannar.
Annars kan man riva upp luftburken och trycka in sin tröja/skjorta eller annan större tygbit så kvävs den också.
Även om den skulle tugga in i turbon är det ett billigare alternativ.
Men, alla har inte en lätt öppningsbar luftburk...
Sen ska man ha sinnesnärvaro också och det är inte kul att stå vid en vrålande motor.
Tiden är en oerhört viktig faktor. En motor går inte sönder omedelbart, så den "sprängs" inte så gott som omedelbart som i Hollywoodfilmer. Men har den vrålat en stund (nån minut)  bör man inte vara så nära då en vevstake kan komma ut genom blocket.
Riskavvägning får man alltid göra.

Hej och tack för tipsen. Troligtvis så har min bil elektrisk gasspjäll eftersom den stannade. Men tipset att kväva motorn genom luftburken kan ju vara ett bra tips om ifall 😊.
Jag får ladda upp med en bunke tröjor eller handdukar 🤣


Sök