3210
Sök

Var sitter vevaxellägesgivare på Astra J ?

324 Inlägg
26 oktober 2023
Trådstartare
#1
P0335 Crankshaft position sensor circuit malfunction.
Ok, där är nåt galet med den. Men var sitter den på en Astra J?
Var under och kollade, ville se hur den ser ut innan jag köper ny, får upp olika varianter när jag söker med regnummer, nån passiv och en annan aktiv, inget klart besked om vad som ska vara rätt. Autogrossisten säger att det ska vara en med sladd, likaså Skruvat som var säker på detsamma.  Men på nätet visar de att den sitter under startmotorn, https://youtu.be/1SypMRbw_1I?t=26 , men den ser inte ut att ha sladd, nu kan det ju vara en annan modell än min. Skit att jag inte kollade på den sidan när jag låg där, de brukar väl vara på remsidan.
En lokal bilmekare sa att koden inte nödvändigtvis sa sanningen det kunde lika gärna vara en kamgivare eller nåt annat då bilen startar och beter sig som vanligt igen efter nollning av fel, tyvärr hade han fullbokat för överskådlig framtid.
Får jag bara veta var den sitter tror jag jag kan själv. Oavsett om det är den som strular så kan jag i alla fall utesluta den efter ett byte.

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
26 oktober 2023
#2
Har du en med sladd så sitter den och läser på vevaxeln.
Alltså bakom svänghjulet.
Utan sladd under startmotor.

Vad har du för bil utöver Astra J?
Årsmod, motorkod, växellåda, osv.

Up the RA

324 Inlägg
26 oktober 2023
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Har du en med sladd så sitter den och läser på vevaxeln.
Alltså bakom svänghjulet.
Utan sladd under startmotor.

Vad har du för bil utöver Astra J?
Årsmod, motorkod, växellåda, osv.

A16XER,  2011, Automat, Crossover.
Den ska sitta någonstans vid växellådan då ? Men var?
Senast redigerat av OttoM (27 oktober 2023)

324 Inlägg
27 oktober 2023
Trådstartare
#4
På riktigt!? Kan det vara så jäkla dumt? https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk … y_top_post
Senast redigerat av OttoM (27 oktober 2023)

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
27 oktober 2023
#5
Jupp. smile
Väck med startmotorn som gäller enligt mina böcker också.

Nu är det ju så att man bör verkligen felsöka detta ordentligt.
Koden tyder ju på ett kretsfel, och inte nödvändigtvis något fel på signalen.
Vi vet att bilen beter sig som vanligt efter att du raderar felkoder, men hur beter den sig innan?

Up the RA

324 Inlägg
27 oktober 2023
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Jupp. smile
Väck med startmotorn som gäller enligt mina böcker också.

Nu är det ju så att man bör verkligen felsöka detta ordentligt.
Koden tyder ju på ett kretsfel, och inte nödvändigtvis något fel på signalen.
Vi vet att bilen beter sig som vanligt efter att du raderar felkoder, men hur beter den sig innan?

Det har hänt två gånger när min fru körde den och då kom det upp något om att styrsystemet behöver service på panelen och så stannade motorn. Hon startade om motorn, sa att den inte startade lika lätt som vanligt varefter den stannade igen, ett tredje startförsök och bilen startar och varningen är borta.
Jag satte i OBDn och fick upp nämnda felkoder, P0335, 2st samt U0100, det sista var enligt bilmeckaren vanligt att få om man haft startproblem, alltså inget att lägga större vikt vid. Jag raderade felkoderna och bilen har inte återkommit med dessa felkoder.
Det har hänt två gånger med ett halvår emellan.
Antar att den första P0335 var sparat sedan första gången det hände.
Motorlampan har inte tänds.
Bilen gick nog som vanligt efter tredje starten, hon sa inget om att den var svag, "limpmod", eller så.
Senast redigerat av OttoM (27 oktober 2023)

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
28 oktober 2023
#7
Okej, det låter lite som ”två gång är ingen gång”. big_smile

Det blir en riktigt svår felsökning isåfall om det endast inträffat med ett halvårs mellanrum.
Visst kan man greja runt med värme, kyla, och väta medans man har massa utrustning uppkopplat till bilen.
Kan ju vara allt ifrån magnetremsan på vevaxeln till något fel i motorstyrdonet.
Väldigt svår felsökning när felet ej är aktivt.

Up the RA

324 Inlägg
28 oktober 2023
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Okej, det låter lite som ”två gång är ingen gång”. big_smile

Det blir en riktigt svår felsökning isåfall om det endast inträffat med ett halvårs mellanrum.
Visst kan man greja runt med värme, kyla, och väta medans man har massa utrustning uppkopplat till bilen.
Kan ju vara allt ifrån magnetremsan på vevaxeln till något fel i motorstyrdonet.
Väldigt svår felsökning när felet ej är aktivt.

Känns inte som min nästa bil blir en Opel. Har en Astra -99 också, där är det abs som strular, startar jag bilen innan lamporna släckts lyser abs-lampan i 90% av fallen, låter jag den köra sin självdiagnostik innan jag startar blir det ingen varning. Oroande när man ska till bilprovningen, de tittar konstigt på mig när jag säger de måste vänta starta tills alla lampor är släckta och så får man inte tuta för då tänds absvarningen. De har hittills avskrivit det som intermittent fel.
Jag får kolla kablaget på Astra J och avvakta, eller lämna in den, snart tid med ny k-rem så de kan ta det på samma gång.
Förresten, kan det ha med k-remmen att göra ? Att givarna inte längre är synkroniserade ?
Senast redigerat av OttoM (28 oktober 2023)

324 Inlägg
4 november 2023
Trådstartare
#9
Oplar är skumma. Idag körde jag när det hände. Ett meddelande på panelen " Stabilitetssystemet behöver service " och en sladdande bil tändes upp. Men vad har detta med P0335 att göra. Ska läsa bilen imorgon, ska bli spännande.

324 Inlägg
4 november 2023
Trådstartare
#10
P0336 [0x0336]
Crankshaft position (CKP) sensor - range/performance problem
General Electrical Failures [0x00]
Status: DTC supported by calibration, Test failed since DTC cleared, Test not passed since current power up

U0100 [0xC100]
Data bus, engine control module (ECM) A - no communication
Lost Communication With Engine Control Module Invalid Data; Lost Communication With Engine Control Module Message Counter Incorrect; Lost Communication With Engine Control Module Bus Signal Checksum Error
Bus Signal/Message Failures: invalid serial data received [0x71]
Status: DTC supported by calibration, History DTC

Och den sladdande bilen är borta.

324 Inlägg
4 november 2023
Trådstartare
#11
Nollat, startat motorn, läst av på nytt och P0336 kommer upp igen, U0100 uteblir. Betyder det att ECM är ok men vevaxel possitionsgivaren eller kablaget är lite defekt? Borde väl fått motorvarning?

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
4 november 2023
#12
Det kan vara;
Sensorn
Magnetremsa sensorn läser på
Olja/annan fukt i kontaktstycket
Oxid i kontaktstycket
Brott och kortslutning i kablage mellan sensor och motorstyrdon
Defekt krets i motorstyrdonet

Likaså gäller kamaxelgivaren, men med den koden du har så bör fokus läggas på vevaxelgivaren till att börja med.
Börja med kablaget.
Senast redigerat av Jesper328 (4 november 2023)

Up the RA

324 Inlägg
14 november 2023
Trådstartare
#13
Var på verkstad idag och fick den läst. Märkligt inga felkoder. Jag är säker på att det fanns. Mycket skumt. Jag läste med ELMn när jag kom hem igen, blankt.
Bara att köra vidare och se om det händer igen.


Sök