Saab 9-5 fel på generator eller batteri?

WSTL
17 november 2023 · 44 Inlägg

Tjena, har en 9 5 Aero och undrar hur dessa bilar beter sig när generatorn laddar för lite, tänds laddningslampan? eller bara dör den tillslut? Var ute å körde i ca 2 tim och stannade till en stund, sen när jag skulle iväg igen så ville startmotorn knappt snurra, kollade då med obd2 och såg att jag hadde bara 10-11 volt.

Ringde bärgare för att få starthjälp, bilen hoppa igång och sen åkte jag hela vägen hem utan problem. Idag så kablade jag igång bilen igen för att kolla med multimeter om generatorn laddar, knappt 12 volt med motorn igång och nu får jag även felkod på "low system voltage", fortfarande ingen laddningslampa, bilen dog efter en stund. Laddningslampan lyser som den ska innan man drar på starten.

Har haft problem med generatorn förut, laddade 17 volt på tomgång, då lös laddningslampan.  Bytte till en Biltema generator som är väl ca 3-5 månader gammal nu, kan väl inte ha gått sönder redan? eller är dom såpass dåliga? Byta generator på Saab är dyrt och inget kul jobb (trångt), speciellt nu när det börjar bli kallt ute.

Kan det vara så att batteriet har fått nå slags kortslutning eller dåliga celler och då blir det för hög resistans för generatorn att ladda upp det? eller är det någon jordkabel som har gett upp/ärjat tro?

Man tycker ju att laddningslampan borde lysa om det är generatorn, den lös när jag hadde 17 volt på tomgång, borde lysa när man har under 12 volt med.

Edit: Batteriet (Biltema TIN) bytte jag samtidigt som generatorn.

Senast redigerat av WSTL (17 november 2023)

Utmarks-Loke
17 november 2023 · 5 875 Inlägg

Du kan prova att ladda batteriet med en vanlig batteriladdare som man sätter i vägguttaget, och se om det finns ordentligt med ström i det efteråt. Det bästa är förstås att kolla batteriet med en batteritestare men de är ju lite dyra för ett engångstest.

WSTL
17 november 2023 · 44 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Du kan prova att ladda batteriet med en vanlig batteriladdare som man sätter i vägguttaget, och se om det finns ordentligt med ström i det efteråt. Det bästa är förstås att kolla batteriet med en batteritestare men de är ju lite dyra för ett engångstest.

Glömde skriva att det är på laddning, verkar inte hända så mycket dock, ska kolla igen när jag drar ur laddarn för natten. En batteritestare kan ju vara bra att ha, biltemas är inte så farligt dyr 379 kr.

Senast redigerat av WSTL (17 november 2023)

Mossan1
18 november 2023 · 2 879 Inlägg

Biltemas generatorer är inte så usla, men allt kan gå sönder med otur.

Själv skulle jag noga kolla kablaget invid  generatorn. Hur mår grova pluskablen egentligen?  Vad har du för spänning på B+ vid generatorn?
(När den går. Obelastad döljs ev fel)

Samt, vad har batteriet för spänning som relativt nyfullladdat och efter att ha ståttt orört i ca 10min?
En rasad cell, intern kortslutning, osv.

Samt att man undrar varför första generatorn gav överspänning.
Det kan vara så att modulen som styr generatorn är det verkliga felet.
(Ofta styrs den av modul. Vet ej hur Saab har)

torsen
18 november 2023 · 7 285 Inlägg

När kablat igång motorn, vilken spänning ger generatorn?
Bör vara minst 13,7 volt upp till som mest strax under 15 volt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang