Kamkedja Golf TSI

Euterpe
16 november 2023 · 9 Inlägg

Min Golf TSI från 2013 har lagt ner. Verkstan säger att det är kamkedjan som är kass och behöver bytas. Felet är visst ett konstruktionsfel från början på TSI-motorerna mellan 2007-2015. Var vänder man sig för att resa anspråk? Den licensierade verkstan svarade surt att det inte går att resa anspråk om inte service gjorts på licensierad verkstad hela vägen. Kan det verkligen stämma? Jag tror detta går på min försäkring, men tycker det är sjukt om jag ska behöva betala för ett konstruktionsfel.
Nån som kan råda mig här?

Jesper328
16 november 2023 · 2 398 Inlägg

Vart har service utförts då?
Gick bilen att köra med eller startade den ej?

Beroende på vilken maskinskadeförsäkring du har så kan den gå på det, vissa bolag har 8 år medan andra har 10 eller X antal mil.
Vill minnas att det skall finnas någon EU-regel som möjliggör för ägaren att serva bilen vart han/hon vill.. men det är allt jag vet om den regeln, väldigt oklart vad som faktist gäller.

Du kan alltid ringa VW's kundtjänst och tala med dem.
Jag tycker själv att de kan ta på sig detta, men bilen är 10 år gammal så de tycker sannolikt annorlunda.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 november 2023 · 17 560 Inlägg

De flesta försäkringsbolag har i villkoren ett undantag som gäller just VW kamkedja. Du får nog betala för byte. En granne har en A5 TFSI -13 där kedjan kuggat. FB vägrar ersätta då "det är ett känt konstruktionsfel". Motorn har rasat och bilen ska skrotas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
16 november 2023 · 5 813 Inlägg

Vem säger att det var konstruktionsfel?
Fel på kamkedja/sträckare berodde nog mer på att folk inte bytte olja varje år.

Low
16 november 2023 · 3 320 Inlägg

jaka54 skrev:
Vem säger att det var konstruktionsfel?
Fel på kamkedja/sträckare berodde nog mer på att folk inte bytte olja varje år.

Vad det inte mer att de långa service intervallerna inte var så bra som tänkt?= konstruktions fel.

Vi hade en skoda med 1.2tsi.. på 8000mil var den inne två gånger för kamkedjan. Som tur gick det på garantin och goodwill då den var servad på auktoriserad verkstad.

Skräp motorer.

Utmarks-Loke
16 november 2023 · 5 880 Inlägg

För sent att göra research nu, det skulle gjorts innan bilen köptes. Det finns inga försäkringar eller garantier som täcker detta nu, när bilen är tio år gammal, det är därför bilarna med främst 1,2tsi och 2,0tfsi är så billiga nu. Folk tror dom gör ett kap, men så är det tyvärr inte...

spillolja
16 november 2023 · 4 043 Inlägg

Köpte en VW golf, en tvättäkta vag 1.4 tsi med kamkedja dec-2012   då hade den gått ca 2.050mil
idag har den snart gått 26.000mil, den bil med minst bekymmer per mil som jag ägt

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Euterpe
20 november 2023 · 9 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vart har service utförts då?
Gick bilen att köra med eller startade den ej?

Beroende på vilken maskinskadeförsäkring du har så kan den gå på det, vissa bolag har 8 år medan andra har 10 eller X antal mil.
Vill minnas att det skall finnas någon EU-regel som möjliggör för ägaren att serva bilen vart han/hon vill.. men det är allt jag vet om den regeln, väldigt oklart vad som faktist gäller.

Du kan alltid ringa VW's kundtjänst och tala med dem.
Jag tycker själv att de kan ta på sig detta, men bilen är 10 år gammal så de tycker sannolikt annorlunda.

Jag har servat på min lokala bilverkstad, fullt ifylld servicebok.
Nej, bilen gick inte att köra med, stod bara och tuggade när vi försökte starta den. Inga oljud eller problem innan dess.
Det går inte på min försäkring, vet jag nu....
Jag har pratat med VW's kundtjänst och de vill förstås inte kännas vid detta alls.

Euterpe
20 november 2023 · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:
De flesta försäkringsbolag har i villkoren ett undantag som gäller just VW kamkedja. Du får nog betala för byte. En granne har en A5 TFSI -13 där kedjan kuggat. FB vägrar ersätta då "det är ett känt konstruktionsfel". Motorn har rasat och bilen ska skrotas.

Det är det jag också är rädd för. att den inte går att rädda....vi får se vad den auktoriserade verkstan säger.

Euterpe
20 november 2023 · 9 Inlägg

jaka54 skrev:
Vem säger att det var konstruktionsfel?
Fel på kamkedja/sträckare berodde nog mer på att folk inte bytte olja varje år.

Detta är ett fel som förekommer ivrigt på VW-tillverkade bilar mellan 2009-2013. Har man bara servat bilen på auktoriserad verkstad så bekostar de reparationen, men det var ingen som informerade mig om detta vid köpet, förstås. Surt, sa räven. Jag har servat bilen enligt serviceplanen, men det hjälper inte.

Vansterfilen
20 november 2023 · 100 Inlägg

Euterpe skrev:

jaka54 skrev:
Vem säger att det var konstruktionsfel?
Fel på kamkedja/sträckare berodde nog mer på att folk inte bytte olja varje år.

Detta är ett fel som förekommer ivrigt på VW-tillverkade bilar mellan 2009-2013. Har man bara servat bilen på auktoriserad verkstad så bekostar de reparationen, men det var ingen som informerade mig om detta vid köpet, förstås. Surt, sa räven. Jag har servat bilen enligt serviceplanen, men det hjälper inte.

Det är long-life service på dem va? Dvs, 3000 mil ish?
Katastrof att motorn inte klarar av den servicen tillverkaren namnger, men värt att ha som grundregel att bilen ska servas varje år, eller efter 1500 mil. Sen att man drar ut på någon gång är väl ingen fara, men 3000 mil är ett recept för katastrof.

Euterpe
21 november 2023 · 9 Inlägg

Vansterfilen skrev:

Euterpe skrev:

jaka54 skrev:
Vem säger att det var konstruktionsfel?
Fel på kamkedja/sträckare berodde nog mer på att folk inte bytte olja varje år.

Detta är ett fel som förekommer ivrigt på VW-tillverkade bilar mellan 2009-2013. Har man bara servat bilen på auktoriserad verkstad så bekostar de reparationen, men det var ingen som informerade mig om detta vid köpet, förstås. Surt, sa räven. Jag har servat bilen enligt serviceplanen, men det hjälper inte.

Det är long-life service på dem va? Dvs, 3000 mil ish?
Katastrof att motorn inte klarar av den servicen tillverkaren namnger, men värt att ha som grundregel att bilen ska servas varje år, eller efter 1500 mil. Sen att man drar ut på någon gång är väl ingen fara, men 3000 mil är ett recept för katastrof.

Jag har servat bilen en gång om året i alla år jag ägt den, dvs med intervallet ca 1500 mil, så jag har verkligen tagit hand om den på det viset. Så jäkla surt.

Mossan1
21 november 2023 · 2 879 Inlägg

Direkta kedjeras är väl inte så vanligt, utan det är väl den hydrualiska spännaren utan backspärr som är största problemet.

Vet ej exakt vilka motorer som har den.

Utan oljetryck ingen kedjespänning.
Kan hoppa i startögonblicket FRAMFÖRALLT om motorn dragits runt baklänges (även pytte) så kedjan då tryckt ihop spännaren. Då är det lätt att den kuggar över.  Har inget med oljebyten att göra.
Kan räcka att parkera i motlut med 1ans växel så gravitationen drar motorn bakåt till kompression. = knappt märkbart i bilen.

Sen är kedjan dåligt också och börjar rassla och/eller blir så lång att den anser axlarna ur sync.  DET, kan nog en riktigt bra oljebytare klara sig längre ifrån.

VAG har fått bättre kedjor och spännare med backspärr och är inte lika usla längre.
Flera försäkringsbolag har undantag för dessa VAG problemen i sin maskinförsäkring. Så pass illa var/är dom.

Senast redigerat av Mossan1 (21 november 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang