Kanske ett litet tråkigt inlägg som kommer nu. Men en bil med liknande historia som denna röda (gubbägd, oskruvad och obesiktad sedan 6 år tillbaka) dök upp på marketplace och jag kunde inte släppa den. Jag la fram + och - med att ha kvar denna röda och tyvärr vägde nog mina minus mest. Jag ska försöka skriva ut vad jag känner så jag kan släppa ut det helt.
Automat GLT+• 6500:-
• Fräsch motor med hyffsat låga mil
• Fräsch inredning som jag börjar få till, björkimitation på ljus inredning är fruktansvärt fint att ha i ögonvrån.
• Väldigt annorlunda färg som jag nog kommer ångra att jag släpper
• Nästan besiktad
• Dimljus
• Ny vindruta
-• Sugmotor
• Automat
• Drar fan 1,3-1,4L/milen, blandad körning
• Ytrostig kaross med hål i framskärm
Vad som väger mest är sugmotorn som är ganska slö och jävligt törstig. Automat som gör den tråkig att köra och med ett speciellt kontrollbehov så är det svårt.
Bilen som dök upp på marketplace är i historian lik den röda, fast den röda som hade fräsch motor och äcklig kaross så var denna nästan tvärtom. Men en -96 Manuell turbo. + och - med denna är dessa;
Manuell T5+• 6500:-
• Fräsch kaross med ytterst lite rost. Lite på vänster framskärm nere mot dörren. Synliga lagningar på baklucka. Annars spikrak och fri från bucklor.
• Motor går väldigt fint, den hade stått lite så den var seg i starten men en provkörning och efter att den blev varm så gick den som den skulle.
• Turbo 2.3L 225hk spis
• Manuell
• Oskruvad
• Väldigt fin och hel inredning med helskinn och original träinlägg (inte valnöt)
• Går spikrakt och mjukt på vägen, inga klonks eller knarrs
• 2 nycklar och 2 låsdosor
• Lull-lull = Vinge (+extravinge), 4 stänklappar, insynsskydd i baklucka, original luftfilterlåda "TURBO"
-• Fruktansvärt smutsigt och ofräscht motorutrymme
• Bromsar måste bytas
• Tyckte det var lacksläpp på bakstöt och vinge
• Avgasläckage
/• Silver. Men jag vet att dessa blir otroligt fina med lite TLC, US blinkers, svarta fälgar och svarta midjelister
• Stått ett tag, gick lite rough vid uppstart men precis som den röda behövs en service
• Hel vindruta, men inte ny
• Hämtade den när det började mörkna, och efter snöfall så har inte fått en jättebra titt på den.
• Kamrem bytt för 3000 mil sedan, 7 år sedan så det är inte nödfall med att byta
• 29000 mil, men fungerande trippmätare
• Senaste besiktningen vart den godkänd
• Jag vet att den gula vid blandad körning med tung fot drog i snitt 1,2 som mest. Så denna lär gå billigare än den röda, lär gå roligare också
Så nu när bilen är hemma så vet jag precis vart mitt hjärta ligger. Den silvriga T5an gav mycket skratt och glädje bara på resan hem. Jag ska hissa upp den och ta en närmare titt på saker, men det är så kul att försöka rädda och göra iordning en bortglömd 850.
Nästa plan är att få den röda igenom besiktning, och sen sälja. Den första fungerande bilen jag ska sälja någonsin. Annars brukar jag köra mina bilar ända in i graven så det tar emot väldigt mycket. Helst skulle jag vilja ha kvar båda, men med den gula på sommaren, och en grön med framtidsplaner så blir tyvärr den röda överbliven. Listan som jag ville göra med den röda kommer nästan helt flyttas över till den silvriga istället.
Rant over, hoppas ni vill följa med när jag går igenom den silvriga T5an i en annan tråd.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=346401