Ladda en PHEV är ingen fara alls med schukouttaget, vi pratar om max 20kW batterier, i de senaste och nyaste laddhybriderna. Tex Volvo v60 facelift har ju ett lite större batteri för att ge en räckvidd längre än 4 mil. Att ladda 20kW är ingen fara, man maxar typ 10 timmar om batteriet är noll till 100. Kia har mig veterligen 9kW batteri, varpå det tar 4ish timmar att ladda med 10A. Ingen fara alls skulle jag säga. Laddarna som följer med bilarna är också enbart på 10A, så ingen fara fram varmgång. Spisen drar drar mer effekt när du kokar en gryta under några timmar.
Grundregeln är återigen, säkerställ att du har rätt dimension på elkablarna och att är tämligen nya. Är de från 40-talet kan det vara värt att dra om elen i huset ändå. Säkerställ att uttaget är fräscht och låt laddaren sitta i hela tiden på given plats, och rör de inte.
Laddbox är givetvis bättre, men på en plugin är det lite overkill i min mening.
Känn dock på uttaget då och då om du upplever att det blir varmt, avbryt laddningen. En annan sak, inga andra förbrukare på det uttaget du laddar från. Alltså, kör inte motorvärmare och laddning på samma uttag, än mindre samtidigt.