Edit: tjångar in alla inlägg i trådstart för lätt-att-följa-faktor.
Tja! Nu kom den dagen jag möter en jävla gnet i ett ganska enkelt system. Känner att jag stirrat mig blind på detta nu.
Är så att jag har mig en 240 -80 som tänkte funka någon gång, oklart när.
Är en del oklara elfel på den, men blinkers är vad jag håller på med nu verkar det som. Blinkers har vid inga tillfällen fungerat i min ägo.
Hade problem med att vänster pos.ljus+bakljus+bromsljus samt skärmlamporna båda sidor inte fungerade, bryggade 15+49 på varningsljus-strömställaren varpå allt (pos.ljus, sidomarkering, bromsljus) tändes beskedligt och funktion som de skall, de fungerar även senare. Förstår inte riktigt vad som hände...
Till en början fungerade varningslampan (alla fyra blink) utan problem. Började pula med positionsljus, fick igång alla positionsljus varpå varningslampan till en början fungerade i några sekunder, sedan inte alls vissa gånger och nu inte alls över huvud taget.
1 Mätt igenom samtliga blinkers-lampors armaturer och kommer fram till att de saknar spänning.
2 0v på alla blink-ljus, dock jord överallt. Även mot varningsljus-strömställaren + blinkersreläet på respektive sida utan att de går "över" till andra sidan,
4 Varningslampan är hel och fungerande när man mäter upp funktioner, nytt-nytt blinkersrelä är inhandlat. Kontakten till blinkersrelä har bra jord samt mäter 12v ifrån båda kontakterna.
5 #15 i ljuslägesställaren är urkopplad - kontakt 15 och 30 har brunnit någon gång, extraljus som är orsaken till 30, 15 vette fan varför, inte hittat någon elbrand där i alla fall.
6 Bilen har inte blivit tattarmeckad vad jag kan se. Jag har kikat säkringarna i kupén, glödstiftsvakten är hel. Alla jordpunkter (exkl. motor) är nydragna eller putsade.
Edit:
Jord på två poler och +12v på övriga när jag mäter dragkrokskontakten.
Är kopplat en lampa till fjärde polen (var fyrpoligt relä när jag köpte den, tror jag tappat bort/förlagt den) vid blinkreläet. Men får inte den heller att lysa när jag bryggar till ström ... trots 12v på de som ska ha ström + jord på jordkontakt.
-------
Testat kontinuitet genom att brygga 12v direkt på kabel fram hö+vänster (respektive sida lyser), alla lampor lyser när L+R byglas mot 12v vid varningslamp-knappen (#27). Stendött vid försök inuti bilen hur det än kopplas ... nytt: blinkrelä, varningsblink-knapp, halv/helljus stegrelä, ger samma symtom.
Samtliga blinklampor lyser när det bryggas som (L/R #27) så med 12v på kabel
Om blink-spaken inte funkar bör det inte påverka varningslampan.
Vad missar jag?
Tack för elschemat i alla fall, så kan man rita och bocka av lite i taget utan att förstöra det fysiska exemplaret.
-------
Kopplade ur all till synes helt onödig extra-ström (till extraljusrelä på torpedplåten, klippta kablar med ström dosan bredvid batteriet. Gav ingen ström pga ärg, satt i säkring #2), så slutade varningsljus funka, inget ljus i intrumentpanel vid bygling av 15-30. Lite surrande ljud i blinkreläet, ingen skillnad när de byglas.
Jordfel ändå? Får kontinuitet från kontakter på de säkringar som ska ge kontinuitet.
--------
Får blinkers höger/vänster att fungera när jag balanserar varningsblinkers i halvläge, så att (gissningsvis) 30-49 samt L-R-49a får kontakt. Men då går reläet konstant, med svar om jag drar i spaken.
Får ut, när varningsblink är "på": Kontinuitet i L-R-49a, 30-49 (varningsblinkers),
När varningsblink är "av" får jag ut Kontinuitet i 15-49.
Inte mätt vad som får ström i kontakterna när varningsblink är på, men när den är av så har 30 12v, resten har jord förutom 49-49, vilket är riktigt.
Ska kika om säkring 13 har ström när ljusomkopplaren är påslagen (jo har gjort det ... inget avvikande, men tre gånger är mer än två). Skulle förklara varför varvräknare, tankmätare, med mera inte lyser upp.
Får ärligt inte grepp om vad som är fel, kanske uppenbart för en annan. Men när jag är klar så vet jag mer
Jo! jag har elfel!
Tror mer att 15 eller 30 inte får matning trots att de ska ha matning än att det är varningsblink-kontakt som är kass. Håller tummarna att någon seglar in och berättar hur det ska vara ställt, för mycket tid lagt på ett så litet fel.
--------
Pinsam bekännelse, men säkring 13 var trasig. Hade gått av i godset, inte smält av. Funkade intermittent, men blinkers funkar nu.
Innan jag började funkade bara höger pos.ljus, bakljus, inte bromsljus, vä. pos.ljus, bakljus, varningsljus. Varför denna fullkomliga förvirring.
Att byta säkring 13 gav bara fungerande blinkers.
Fortfarande konfunderad varför pos.ljus hoppade igång när 15-49 bryggades, men alla kablar bekommande blinkers sitter rätt och mäter rätt utifrån elschemat.
Sanerat alla extra kablar som suttit i säkringsdosan nu dock, det känns skönt. Lär riva upp gummiploppen om jag drar ut dem ur torpedväggen nu när det är vinter.