3060
Sök

Pysventil

113 Inlägg
14 december 2023
Trådstartare
#1
Tja, har läst en del om pysventiler och har nyligen monterat en. Lyckats få upp laddet men det som sägs om pysventiler är inge bra. Den sitter i en passat från 04 med chippade boxar. Ville bara dubbelkolla att det faktiskt inte är bra för turbon eller om det inte spelar någon roll.

4 467 Inlägg
14 december 2023
#2
Kolla på Mackans Garage, dom testar ett på en 940 tror jag det var..

113 Inlägg
14 december 2023
Trådstartare
#3
zzr94092 skrev:
Kolla på Mackans Garage, dom testar ett på en 940 tror jag det var..

Hittar inte, kan du lösa länk?

2 306 Inlägg
14 december 2023
#4
Det du har läst om pysventil stämmer. Finns många nackdelar, du har säkert läst om de flesta redan. Kan i längden vara skadligt för motorn, speciellt om du inte kompenserar med mer bränsle samtidigt. Extremt grovt förenklat är risken att motorn går snålt = risk för laddtrycksspikar = i absolut värsta fall motorras. Antar att det är en 1.8T du har, i så fall finns det gott om riktiga optimeringsmöjligheter till din motor. Välj en av dem. Att köra med pysventil och tro att det kommer att funka i längden är bara dumsnålt. Tyvärr. Kan bli bra mycket dyrare än ett riktigt trimval kostar.


Diagnostekniker
2 707 Inlägg
14 december 2023
#5
Precis vad Mew säger.
Utöver detta så brukar pysventiler vara synonymt med skenande laddtryck och då är en ”Dawes device” det vettiga alternativet.
Men då är man tillbaks på ruta ett - man kan inte anta att motorn klarar ett högre laddtryck bara för att motorstyrdonet har en annan mjukvara än original.

Jag har erfarenhet av många olika pysventiler och kan konstatera att det bästa sättet att öka laddtrycket är med T-kors eller att korta wastegatearmen.

Öka laddtrycket och spika sönder motorn/elda avgasventiler, eller optimera och nöj dig effekten.
Your call.
Senast redigerat av Jesper328 (14 december 2023)

Up the RA

113 Inlägg
15 december 2023
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Precis vad Mew säger.
Utöver detta så brukar pysventiler vara synonymt med skenande laddtryck och då är en ”Dawes device” det vettiga alternativet.
Men då är man tillbaks på ruta ett - man kan inte anta att motorn klarar ett högre laddtryck bara för att motorstyrdonet har en annan mjukvara än original.

Jag har erfarenhet av många olika pysventiler och kan konstatera att det bästa sättet att öka laddtrycket är med T-kors eller att korta wastegatearmen.

Öka laddtrycket och spika sönder motorn/elda avgasventiler, eller optimera och nöj dig effekten.
Your call.

Och det hjälper inte att laddtrycket redan är ställt på 0.7 med bensin uppdraget för att matcha bara för att få ut 0.3 mer?

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
15 december 2023
#7
Det beror helt på vilka säkerhetsmarginaler det är i nuvarande mjukvara.
När du ökar laddtrycket så får du en annan kurva på trycket/flödet jämfört med vad mjukvaran är anpassad för.. speciellt om man använder en pysventil som i regel är rätt så hibbavibba.
Det är ingen linjär kurva.

Fuel trims kan justera till viss mån, men det vet du aldrig med säkerhet utan att ha full koll på lambdavärdet.
Säg att X motor klarar Y laddtryck på Z mjukvara.
Hur vet du att du bränslepumpen orkar bygga rätt tryck?
Eller att regulatorn orkar bibehålla rätt tryck?
Eller att spridarna har ett fullgott jämnt flöde och fin sprejbild?

Du vet ingenting utan en feedback på lambdavärdet.
Många trimfirmor säljer ju sina mjukvaror som ”off the shelves”, och de är rätt så snällt ställda för att de inte har en aning om hur motorn mår i kundernas bilar.
När man vill ha mer effekt så säljs man oftast på massa hårdvara också så att man har nya och fräscha grejer.

Up the RA

113 Inlägg
15 december 2023
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Det beror helt på vilka säkerhetsmarginaler det är i nuvarande mjukvara.
När du ökar laddtrycket så får du en annan kurva på trycket/flödet jämfört med vad mjukvaran är anpassad för.. speciellt om man använder en pysventil som i regel är rätt så hibbavibba.
Det är ingen linjär kurva.

Fuel trims kan justera till viss mån, men det vet du aldrig med säkerhet utan att ha full koll på lambdavärdet.
Säg att X motor klarar Y laddtryck på Z mjukvara.
Hur vet du att du bränslepumpen orkar bygga rätt tryck?
Eller att regulatorn orkar bibehålla rätt tryck?
Eller att spridarna har ett fullgott jämnt flöde och fin sprejbild?

Du vet ingenting utan en feedback på lambdavärdet.
Många trimfirmor säljer ju sina mjukvaror som ”off the shelves”, och de är rätt så snällt ställda för att de inte har en aning om hur motorn mår i kundernas bilar.
När man vill ha mer effekt så säljs man oftast på massa hårdvara också så att man har nya och fräscha grejer.

Okej, tack för svar!


Sök