Jesper328 skrev:
Det beror helt på vilka säkerhetsmarginaler det är i nuvarande mjukvara.
När du ökar laddtrycket så får du en annan kurva på trycket/flödet jämfört med vad mjukvaran är anpassad för.. speciellt om man använder en pysventil som i regel är rätt så hibbavibba.
Det är ingen linjär kurva.
Fuel trims kan justera till viss mån, men det vet du aldrig med säkerhet utan att ha full koll på lambdavärdet.
Säg att X motor klarar Y laddtryck på Z mjukvara.
Hur vet du att du bränslepumpen orkar bygga rätt tryck?
Eller att regulatorn orkar bibehålla rätt tryck?
Eller att spridarna har ett fullgott jämnt flöde och fin sprejbild?
Du vet ingenting utan en feedback på lambdavärdet.
Många trimfirmor säljer ju sina mjukvaror som ”off the shelves”, och de är rätt så snällt ställda för att de inte har en aning om hur motorn mår i kundernas bilar.
När man vill ha mer effekt så säljs man oftast på massa hårdvara också så att man har nya och fräscha grejer.