2348
Sök

Peugeot 3008 PHEV -någon erfarenhet?

22 Inlägg
7 december 2023
Trådstartare
#1
Hej på er forum.

Jag har blivit lockad av en begagnad 3008 plugin. Finns det någon här som kan dela med sig av erfarenheter?

Kan jag lita på elräckvidden Mars-November, 50km+??
Hur går den 250km i hybridläge, cirka-förbrukning, min körstil har alltid varit 'gubbig'?
Är laddaren OK för 'hemmaladdning' 8-10A, övernattladdning? (Jag har nydragna kablar på parkeringen)
Hur är Peugeots bensinmotorer? Fallgropar?

Jag är en 'skötsam' bilägare, och jag utgår ifrån att ALLA bilmärken idag är tvungna att hålla viss kvalitét för att inte bli utkonkurrerade.
Har man otur så går Volvo och Mercedes sönder lika mycket som Mazda eller Opel, tänker jag.
Peugeot?

Alla åsikter är välkomna, skriv!!

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
7 december 2023
#2
Hade en 3008 GT Hybrid på lån över förra sommarn.
Jättebekväm att åka i som de flesta fransoserna, men där slutar det positiva. smile

Räckvidden på el var runt 43km.
Då som sagt på sommaren, endast landsväg 80-90km/h.
Förbrukningen låg på ungefär 0,8L/milen när man hade kört slut på elen.

Tog ungefär 12 timmar att ladda batteriet från 0% till 100% på enfas 16A.

Hursom, under tiden jag hade den så släppte multimediaskärmen ifrån instrumentbrädan.
Ramlade alltså inte bort, men den satt och skramlade.
När det regnade så ballade döda-vinkelvarnaren ur och tände upp lamporna i båda sidospeglarna.

Vet att det var någon grej till som gick sönder.. men men, bilen hade gått 700 mil när jag hämtade den, och lämnades tillbaka men drygt 1000 mil på mätaren. smile
Multimediasystemet är även ett av de sämre jag någonsin sett.

Vill du ha franskt så ska du köpa Renault.
Peugeot och Citroen är ingenting jag kan rekommendera, även om de kan göra snygga bilar.
Senast redigerat av Jesper328 (7 december 2023)

Up the RA

22 Inlägg
7 december 2023
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Hade en 3008 GT Hybrid på lån över förra sommarn.
Jättebekväm att åka i som de flesta fransoserna, men där slutar det positiva. smile

Räckvidden på el var runt 43km.
Då som sagt på sommaren, endast landsväg 80-90km/h.
Förbrukningen låg på ungefär 0,8L/milen när man hade kört slut på elen.

Tog ungefär 12 timmar att ladda batteriet från 0% till 100% på enfas 16A.

Hursom, under tiden jag hade den så släppte multimediaskärmen ifrån instrumentbrädan.
Ramlade alltså inte bort, men den satt och skramlade.
När det regnade så ballade döda-vinkelvarnaren ur och tände upp lamporna i båda sidospeglarna.

Vet att det var någon grej till som gick sönder.. men men, bilen hade gått 700 mil när jag hämtade den, och lämnades tillbaka men drygt 1000 mil på mätaren. smile
Multimediasystemet är även ett av de sämre jag någonsin sett.

Vill du ha franskt så ska du köpa Renault.
Peugeot och Citroen är ingenting jag kan rekommendera, även om de kan göra snygga bilar.

Wow! Det var varningens ord. 0.8L/mil skulle jag inte acceptera, det drog ju passater på 90-talet..

Jag fick en Kia lånebil med PHEV, den hade ställbar enfas 6, 8, 10, 12A, jag laddade med 8A för att överdriva att vara säker - 5 timmar (1,8kw)
Det var det som lockade mig att kolla PHEV.
Ajdå. Men tack för svaret!

Of World
3 368 Inlägg
7 december 2023
#4
3008 är ganska dyr bil spec phev. Hård fjädring och relativ bullrig.

Jag skulle faktiskt titta mer på C5 Aircross.. mycket trevligare och sällan fel på dom.
Stabilare på alla sätt den ser kanske inte lika frän ut men du får så mycket mer bil.

Jag har kört båda många gånger och alla gånger är C5 den som imponerar mest.

Jag jobbar på ett ställe som har båda märkarna både försäljning och verkstad och vi ser överlägset mer problem på Peugeot. Oftast elfel som nämnts displayer så ballar ut ljudsystem som slutar fungera osv.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 056 Inlägg
7 december 2023
#5
Jag har åkt runt lite i en 3008 diesel de sista veckorna, 2023 års modell, och det är en hemsk bil. Visst, relativt gott om plats, men där slutar också det positiva. Bilen är som att åka omkring i en rymdfärja med alla sina knappar, reglage och skärmar. Tråkig körkänsla och mycket plast, bullrig och dålig på hala vägar. Utseendet får ju var och en avgöra själv vad de tycker om men i mina ögon skaver det en del. Dessutom har denna bil varit inne på reparation mycket, bland annat för ett läckage från takluckan som tydligen var svårt att fixa. I mina ögon en dålig kombination av för mycket teknik och för låg kvalitet, det är inget som bådar gott inför framtiden.

22 Inlägg
7 december 2023
Trådstartare
#6
Presidento skrev:
3008 är ganska dyr bil spec phev. Hård fjädring och relativ bullrig.

Jag skulle faktiskt titta mer på C5 Aircross.. mycket trevligare och sällan fel på dom.
Stabilare på alla sätt den ser kanske inte lika frän ut men du får så mycket mer bil.

Jag har kört båda många gånger och alla gånger är C5 den som imponerar mest.

Jag jobbar på ett ställe som har båda märkarna både försäljning och verkstad och vi ser överlägset mer problem på Peugeot. Oftast elfel som nämnts displayer så ballar ut ljudsystem som slutar fungera osv.

Jag läste att motorerna delas mellan C5 Aircross och Opel Grandland X? Då lär de ju dra ungefär samma...

EDIT: Jag tittar på begagnade 2021, fd leasingbilar antar jag, 4500-6000 mil. Hade jag vunnit på lotto så valde jag Kia/Hyundai Sportage/Tucson
Senast redigerat av merc200dalarna (7 december 2023)

22 Inlägg
7 december 2023
Trådstartare
#7
Utmarks-Loke skrev:
Jag har åkt runt lite i en 3008 diesel de sista veckorna, 2023 års modell, och det är en hemsk bil. Visst, relativt gott om plats, men där slutar också det positiva. Bilen är som att åka omkring i en rymdfärja med alla sina knappar, reglage och skärmar. Tråkig körkänsla och mycket plast, bullrig och dålig på hala vägar. Utseendet får ju var och en avgöra själv vad de tycker om men i mina ögon skaver det en del. Dessutom har denna bil varit inne på reparation mycket, bland annat för ett läckage från takluckan som tydligen var svårt att fixa. I mina ögon en dålig kombination av för mycket teknik och för låg kvalitet, det är inget som bådar gott inför framtiden.

Trots att andra motoralternativ inte är aktuella, så är din kommentar värdefull. Det är en rad med negativa kommentarer som gör att jag förstår varför den är en 'billig' PHEV på andrahandsmarknaden!

Of World
3 368 Inlägg
7 december 2023
#8
merc200dalarna skrev:
Presidento skrev:
3008 är ganska dyr bil spec phev. Hård fjädring och relativ bullrig.

Jag skulle faktiskt titta mer på C5 Aircross.. mycket trevligare och sällan fel på dom.
Stabilare på alla sätt den ser kanske inte lika frän ut men du får så mycket mer bil.

Jag har kört båda många gånger och alla gånger är C5 den som imponerar mest.

Jag jobbar på ett ställe som har båda märkarna både försäljning och verkstad och vi ser överlägset mer problem på Peugeot. Oftast elfel som nämnts displayer så ballar ut ljudsystem som slutar fungera osv.

Jag läste att motorerna delas mellan C5 Aircross och Opel Grandland X? Då lär de ju dra ungefär samma...

EDIT: Jag tittar på begagnade 2021, fd leasingbilar antar jag, 4500-6000 mil. Hade jag vunnit på lotto så valde jag Kia/Hyundai Sportage/Tucson

Vet inte riktigt men C5 AC drag inte 0.8. Aldrig.. inte ens vanliga 1.6T utan hybrid gör det, snittet brukar landa på 0.42 på en sån (egen erfarenhet av båda alternativen) där 1.6T ren bensin ligger på 0.55 snitt.

Grejen är den att 3008 är överhajpad bil där C5 är mer städad.

Men om jag var i din sits så skulle jag faktiskt skippa hybrider helt och köpa hel el eller ren bensin och då 1.6T 180hk

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

22 Inlägg
7 december 2023
Trådstartare
#9
Presidento skrev:
merc200dalarna skrev:
Presidento skrev:
3008 är ganska dyr bil spec phev. Hård fjädring och relativ bullrig.

Jag skulle faktiskt titta mer på C5 Aircross.. mycket trevligare och sällan fel på dom.
Stabilare på alla sätt den ser kanske inte lika frän ut men du får så mycket mer bil.

Jag har kört båda många gånger och alla gånger är C5 den som imponerar mest.

Jag jobbar på ett ställe som har båda märkarna både försäljning och verkstad och vi ser överlägset mer problem på Peugeot. Oftast elfel som nämnts displayer så ballar ut ljudsystem som slutar fungera osv.

Jag läste att motorerna delas mellan C5 Aircross och Opel Grandland X? Då lär de ju dra ungefär samma...

EDIT: Jag tittar på begagnade 2021, fd leasingbilar antar jag, 4500-6000 mil. Hade jag vunnit på lotto så valde jag Kia/Hyundai Sportage/Tucson

Vet inte riktigt men C5 AC drag inte 0.8. Aldrig.. inte ens vanliga 1.6T utan hybrid gör det, snittet brukar landa på 0.42 på en sån (egen erfarenhet av båda alternativen) där 1.6T ren bensin ligger på 0.55 snitt.

Grejen är den att 3008 är överhajpad bil där C5 är mer städad.

Men om jag var i din sits så skulle jag faktiskt skippa hybrider helt och köpa hel el eller ren bensin och då 1.6T 180hk

1.6T-motorn låter ju att vara samma, ofta koncernbilar delar motor ju, precis som med Kia/Hyundai jag har haft.
Kanske den andra kommentaren är en person som tävlar mellan rödljusen.
En modern turbo 150-200hk ska gå under 0,6l/mil, tycker man.

Det som lockar mig med PHEV är alla småturer till affären, men att 'tjäna' på det är förstås inget mål där inköp är för dyrt..

Of World
3 368 Inlägg
7 december 2023
#10
merc200dalarna skrev:
Presidento skrev:
merc200dalarna skrev:

Jag läste att motorerna delas mellan C5 Aircross och Opel Grandland X? Då lär de ju dra ungefär samma...

EDIT: Jag tittar på begagnade 2021, fd leasingbilar antar jag, 4500-6000 mil. Hade jag vunnit på lotto så valde jag Kia/Hyundai Sportage/Tucson

Vet inte riktigt men C5 AC drag inte 0.8. Aldrig.. inte ens vanliga 1.6T utan hybrid gör det, snittet brukar landa på 0.42 på en sån (egen erfarenhet av båda alternativen) där 1.6T ren bensin ligger på 0.55 snitt.

Grejen är den att 3008 är överhajpad bil där C5 är mer städad.

Men om jag var i din sits så skulle jag faktiskt skippa hybrider helt och köpa hel el eller ren bensin och då 1.6T 180hk

1.6T-motorn låter ju att vara samma, ofta koncernbilar delar motor ju, precis som med Kia/Hyundai jag har haft.
Kanske den andra kommentaren är en person som tävlar mellan rödljusen.
En modern turbo 150-200hk ska gå under 0,6l/mil, tycker man.

Det som lockar mig med PHEV är alla småturer till affären, men att 'tjäna' på det är förstås inget mål där inköp är för dyrt..

Motorerna är lika i båda. Det är övriga bilen som skiljer markant!

Tycker dock du ska testa båda  iallafall!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

22 Inlägg
7 december 2023
Trådstartare
#11
Presidento skrev:
merc200dalarna skrev:
Presidento skrev:

Vet inte riktigt men C5 AC drag inte 0.8. Aldrig.. inte ens vanliga 1.6T utan hybrid gör det, snittet brukar landa på 0.42 på en sån (egen erfarenhet av båda alternativen) där 1.6T ren bensin ligger på 0.55 snitt.

Grejen är den att 3008 är överhajpad bil där C5 är mer städad.

Men om jag var i din sits så skulle jag faktiskt skippa hybrider helt och köpa hel el eller ren bensin och då 1.6T 180hk

1.6T-motorn låter ju att vara samma, ofta koncernbilar delar motor ju, precis som med Kia/Hyundai jag har haft.
Kanske den andra kommentaren är en person som tävlar mellan rödljusen.
En modern turbo 150-200hk ska gå under 0,6l/mil, tycker man.

Det som lockar mig med PHEV är alla småturer till affären, men att 'tjäna' på det är förstås inget mål där inköp är för dyrt..

Motorerna är lika i båda. Det är övriga bilen som skiljer markant!

Tycker dock du ska testa båda  iallafall!

Det ska jag verkligen göra, för 10 år sedan provade jag en C3 med någon underlig automat, den var värdelös (automatlådan)

Jag var in på "spritmonitor" och kollade, det verkar ändå som att många kan åka vardagligt med låg förbrukning, ~0.4 i snitt

Of World
3 368 Inlägg
7 december 2023
#12
merc200dalarna skrev:
Presidento skrev:
merc200dalarna skrev:

1.6T-motorn låter ju att vara samma, ofta koncernbilar delar motor ju, precis som med Kia/Hyundai jag har haft.
Kanske den andra kommentaren är en person som tävlar mellan rödljusen.
En modern turbo 150-200hk ska gå under 0,6l/mil, tycker man.

Det som lockar mig med PHEV är alla småturer till affären, men att 'tjäna' på det är förstås inget mål där inköp är för dyrt..

Motorerna är lika i båda. Det är övriga bilen som skiljer markant!

Tycker dock du ska testa båda  iallafall!

Det ska jag verkligen göra, för 10 år sedan provade jag en C3 med någon underlig automat, den var värdelös (automatlådan)

Jag var in på "spritmonitor" och kollade, det verkar ändå som att många kan åka vardagligt med låg förbrukning, ~0.4 i snitt

Det var nog robotlåda, dom sög dase.

Numera riktigt trevlig automat med 8steg

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

22 Inlägg
7 december 2023
Trådstartare
#13
Presidento skrev:
merc200dalarna skrev:
Presidento skrev:

Motorerna är lika i båda. Det är övriga bilen som skiljer markant!

Tycker dock du ska testa båda  iallafall!

Det ska jag verkligen göra, för 10 år sedan provade jag en C3 med någon underlig automat, den var värdelös (automatlådan)

Jag var in på "spritmonitor" och kollade, det verkar ändå som att många kan åka vardagligt med låg förbrukning, ~0.4 i snitt

Det var nog robotlåda, dom sög dase.

Numera riktigt trevlig automat med 8steg

Ja det var det, en slags automat gjord på manuell.

1 569 Inlägg
9 december 2023
#14
ViBilägare hade en test på begagnad 3008 och deras checklista att kolla innan köp var ganska lång.
Enl. Dem bör man kolla t ex automstlåda, bromsar, värme , handbroms,  elfönsterhissar och dörrlås. Udda förarmiljö och ratt, trångt i kupén

22 Inlägg
16 december 2023
Trådstartare
#15
KenthIJ skrev:
ViBilägare hade en test på begagnad 3008 och deras checklista att kolla innan köp var ganska lång.
Enl. Dem bör man kolla t ex automstlåda, bromsar, värme , handbroms,  elfönsterhissar och dörrlås. Udda förarmiljö och ratt, trångt i kupén

Jag har gått ifrån tanken på Peugeot. Jag åker Kia med massor av garantiår, svårt att gå ifrån. Men Opel då? Grandland X?

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
16 december 2023
#16
merc200dalarna skrev:
Presidento skrev:
merc200dalarna skrev:
Jag läste att motorerna delas mellan C5 Aircross och Opel Grandland X? Då lär de ju dra ungefär samma...

EDIT: Jag tittar på begagnade 2021, fd leasingbilar antar jag, 4500-6000 mil. Hade jag vunnit på lotto så valde jag Kia/Hyundai Sportage/Tucson

Vet inte riktigt men C5 AC drag inte 0.8. Aldrig.. inte ens vanliga 1.6T utan hybrid gör det, snittet brukar landa på 0.42 på en sån (egen erfarenhet av båda alternativen) där 1.6T ren bensin ligger på 0.55 snitt.

Grejen är den att 3008 är överhajpad bil där C5 är mer städad.

Men om jag var i din sits så skulle jag faktiskt skippa hybrider helt och köpa hel el eller ren bensin och då 1.6T 180hk

1.6T-motorn låter ju att vara samma, ofta koncernbilar delar motor ju, precis som med Kia/Hyundai jag har haft.
Kanske den andra kommentaren är en person som tävlar mellan rödljusen.
En modern turbo 150-200hk ska gå under 0,6l/mil, tycker man.

Det som lockar mig med PHEV är alla småturer till affären, men att 'tjäna' på det är förstås inget mål där inköp är för dyrt..

Nejdå, jag kör så snällt så. wink
För det mesta så gick den på farthållare.
Nä, de förbrukningssiffrorna jag talade om kan eventuellt ha varit medans förbränningsmotorn fick ladda upp batteriet… har förträngt det mesta gällande den bilen.

Hursom så minns jag att jag inte blev imponerad över förbrukningen.
Senast redigerat av Jesper328 (16 december 2023)

Up the RA


Sök