2620
Sök

Glykol som försvinner (RAV4 Hybrid 2016)

27 Inlägg
25 december 2023
Trådstartare
#1
OBS! Varning för långt inlägg. Tackar ödmjukast för de som tar sig tid att läsa.

Vi har ett underligt problem med vår Toyota RAV4 Hybrid. Ja ni läste rätt - Toyota har problem.
Bilen är från 2016 och har gått dryga 5,200mil.

För ca 3månader sen så upptäckte jag att den ryker väldigt mycket vit rök från avgasröret. Reagerade inte så mycket på det i början. Men ju kallare det blev dessto mer rykte det.
Första spontana tanke var att det bildats mycket kondens vatten då den stått ute mestadels på uppfarten då jag kör mest vår andra bil till och från jobbet.

Jag körde ut den på motorvägen och tog en bra vända i sport läget för att få motorn att jobba ordentligt, ca 1h över 2000 varv, och den vita röken slutade helt efter ca 10min.
Sedan dess har den varit normal.

1-2v senare så öppnade jag motorhuven för att spontant kolla oljan då det var snart dags för service enligt plan, och då märkte jag att det vänstra kärlet, det till förbränningsmotorn, var långt under MIN strecket. Fick tok panik och jag fyllde på med rekommenderad glykol, röd, upp till MAX och har sedan dess övervakat nivån. Observera att bilen har aldrig någonsin överhettas eller slagit ut några lampor på panelen.

Men för ca 1,5månad sen så tändes gul motorlampa. Felkoden jag fick fram med min felkodsläsare var P0138 - enligt en mek jag känner väl är det en av lambda sonderna som slagit ut.
Inga problem bara byta ut den på nästa service sa han. Släckte koden.
Sen har den kommit tillbaka igen efter bara några dagar.
Sedan dess och fram tills idag så har kylarvätskan successivt försvunnit ur kärlet och jag har vid skrivande stund säker fyllt på, i fler omgångar, säkert över 1,5L. Närmare 2liter.

För mig är detta helt obegripligt vart det tagit vägen då det aldrig är någon pöl/fläck under bilen eller i motorutrymmet. Topplockspackning var MINST troligt enligt min mekaniker då han ansåg att denna bilen är alldeles för ny och oljan såg bra ut, ingen mjölkig gegga på varken oljelocket eller oljestickan. Han uppmanade mig att boka service omgående så Toyota verkstad så de fick titta på det innan han börjar rota i det själv.

Servicen blev utförd för 3 veckor sen av Toyota Center här i min hemstad.
Där har vi alltid servat denna bilen så länge vi har ägt den (köpte den 2018)
Förra året gjordes även en stort service enligt planen.

Talade om för de exakt vad vi varit med om och de noterade allt och de hade en testplan hur de skulle gå tillväga.
1) Standard service utförs, när de tömde bilen på oljan, som såg väldigt fin ut sa de. Fyllde på med ny och bytte filter. Inga spår av glykol i den gamla alls.

2) De satte tryck u kylsystemet för att upptäcka eventuella läckage från kylsystemet. INGEN tendens någonstans för läckage.

3) De inspekterade visuellt, noga under bilen för att se om det fanns några spår av tidigare läckage. Inget hittades.

Enligt de har de ALDRIG hört talas om något liknande på dessa modeller. Nyare Prius däremot har de sett att "avgaskylaren" (kylledningen som går fram till katalysatorn och tillbaka har haft en tendens att skapa läckage) och kylarvätska rinner ut i avgassystemet och vit rök bolmar ut.
Men aldrig en RAV4 Hybrid.

Vi fick råd att en eventuell framtida större felsökning bör göras, där de måste plocka isär delar för att kolla vidare. Men dock visste de inte riktigt själva vart de skulle börja eftersom allt såg bra ut och de tycker att detta är märkligt.

Så min fråga är vad tror ni ?
Är det någon här som vet något, någon som varit med om något liknande?

Av någon anledning tror jag att avgaskylaren/EGR ventilen är kass på min bil och på så sätt rinner det ut kylarvätska i avgassystemet och därav reagerar lambdasonden. Är jag på rätt spår eller heelt ute och cyklar.?  Eller är det topplockspackningen som är körd ?

Kan även säga att avgaserna luktar väldigt annorlunda än vad de brukar göra, mer som en mix av bensin och någon mild ost...

Idag fyllde jag på halva kärlet till MAX.
Ryker igen som fan från avgasröret.
Se bild. (Ja motorn är varmkörd) big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50625/50625-6bc7f4ee87e10f88b7961929b8085042.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50625/50625-9dea31c1552ba18010303d4c8c68a157.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50625/50625-c737f64b43ba828a7ccf15838a2d30c2.jpg
Senast redigerat av CrossOver_Man (25 december 2023)

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
25 december 2023
#2
P0138 beror med stor sannolikhet ej på detta.
Vet du om de tappade tryck när de trycksatte kylsystemet?

Jag TROR som du att du har ett inre läckage i EGR-kylaren.
Det är många gånger fallet när man förlorar kylarvätska utan några utvändiga eller invändiga spår.
Kylarvätskan hinner förångas mellan kylare och insug om det är ett mindre läck.
Det går såklart att nypa slangarna till egr-kylaren och koppla ur egr-ventilen (OM KYLAREN SITTER EFTER VENTILEN) och sedan köra en vecka och hålla koll på kylarvätskenivån.

Edit: jag TROR som sagt. smile
En kvalificerad gissning som jag endast ställer mig bakom om den skulle visa sig stämma. lol
Senast redigerat av Jesper328 (25 december 2023)

Up the RA

27 Inlägg
25 december 2023
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
P0138 beror med stor sannolikhet ej på detta.
Vet du om de tappade tryck när de trycksatte kylsystemet?

Jag TROR som du att du har ett inre läckage i EGR-kylaren.
Det är många gånger fallet när man förlorar kylarvätska utan några utvändiga eller invändiga spår.
Kylarvätskan hinner förångas mellan kylare och insug om det är ett mindre läck.
Det går såklart att nypa slangarna till egr-kylaren och koppla ur egr-ventilen (OM KYLAREN SITTER EFTER VENTILEN) och sedan köra en vecka och hålla koll på kylarvätskenivån.

Edit: jag TROR som sagt. smile
En kvalificerad gissning som jag endast ställer mig bakom om den skulle visa sig stämma. lol

P0138 koden är logisk att den löser ut eftersom stora mängder glykol flödar ihop med avgaserna och "klibbar" sönder lambdan, men den har inget med att glykol försvinner. Den byter vi senare OM den ens behöver bytas.

Nej inget tryck tapp -  enligt Toyota verkstad så höll den stadigt tryck och inget läckage upptäcktes någonstans.
Jag förmodar att det är EGR kylaren.

Ja  din kvalificerade gissning, godtas det var en bra ide med att klämma åt slangarna, men behöver inte den ett fritt flöde för att motorn ska kunna fungera ?
Jag har nog missuppfattat vad denna EGR gör egentligen? Problemet är att jag har inte en aning om vart denna sitter på denna bilen, och helt ärligt så nu börjar jag tvivla på att jag vet hur den ser ut.

Jag har för mig att den är väldigt avlång, typ som en rektangulär låda i metall big_smile

Har du någon exempel bild/länk på vad jag ska leta efter? Tackar på förhand.

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
25 december 2023
#4
Mjovisst, men om såna mängder glykol hade tagit sig ut i avgassystemet så hade det bolmat en del och det hade inte slutat heller.
Vad jag uppfattade ur inlägg #1 så beror den vita röken på kondens iom att det slutar ryka efter ett tag.
Men det går ju som sagt att kontrollera lambdan om du kan se live-värden ifrån den.
Den skall studsa mellan 0-1v, och lägga sig på 0v om du duschar in lite startgas i insuget. smile

Visst kan du klämma slangarna till egr-kylaren om den, som sagt, sitter efter egr-ventilen.
Alltså mellan ventil och insug, och inte mellan ventil och avgasgrenrör.

EGR-systemet tar egentligen en del avgaser och kör in det igenom motorn igen.
Dels för att sänka förbränningstemperaturen och på så sätt minska andelen kväveoxider i avgaserna.
Främst dieslar går magert vilken ger en hög förbränningstemp och mycket kväveoxider.

Här är en egr-kylare till din bil... antar jag, har ju inget regnummer att dubbelkolla mot.
Men de ser många gånger ut som en sådan här. smile
https://www.relder.nl/en/part/toyota/ra … r/15774299

Up the RA

27 Inlägg
25 december 2023
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Mjovisst, men om såna mängder glykol hade tagit sig ut i avgassystemet så hade det bolmat en del och det hade inte slutat heller.
Vad jag uppfattade ur inlägg #1 så beror den vita röken på kondens iom att det slutar ryka efter ett tag.
Men det går ju som sagt att kontrollera lambdan om du kan se live-värden ifrån den.
Den skall studsa mellan 0-1v, och lägga sig på 0v om du duschar in lite startgas i insuget. smile

Visst kan du klämma slangarna till egr-kylaren om den, som sagt, sitter efter egr-ventilen.
Alltså mellan ventil och insug, och inte mellan ventil och avgasgrenrör.

EGR-systemet tar egentligen en del avgaser och kör in det igenom motorn igen.
Dels för att sänka förbränningstemperaturen och på så sätt minska andelen kväveoxider i avgaserna.
Främst dieslar går magert vilken ger en hög förbränningstemp och mycket kväveoxider.

Här är en egr-kylare till din bil... antar jag, har ju inget regnummer att dubbelkolla mot.
Men de ser många gånger ut som en sådan här. smile
https://www.relder.nl/en/part/toyota/ra … r/15774299

Yes... Det var så att jag trodde att det var kondens. Och sista meningen i upplägg #1 talar om att det ryker som fan igen ... Den bilden som las upp i samband är tagen idag.
Ska kolla upp imorgon, då misstänkte jag  rätt då en rektangulär metall låda. Tack för tipsen.... Vill gärna pröva allt innan vi river topplocket o bränner tiotusentals kronor " i onödan"


Sök