Hej!
Min bror har en Audi 100 Turbo Avant från 1991 ( C3 modellen) som i vissa fall inte går att starta när den har körts och sedan stannats.
Så här förhåller det sig!
Bilen startar oftast direkt och bra när den är kall, men ibland går den inte på alla cylindrar precis i startögonblicket, men efter lite gasande tänder alla fem.
Motorn går bra och har jämn och fin gång och lugn och fin tomgång (ca 800v/m) och den svarar perfekt på gaspådrag men...
Stundtals när bilen körts och sedan stannats för att sedan startas igen efter någon kvart/halvtimme ...så tänder inte motorn!
Min bror har då gjort så att han kört bilen på startmotorn några meter (antingen framåt eller bakåt) och sedan stannat...och försökt starta igen...och då har motorn startat direkt.
För några år sedan hade han ett liknande fel på bilen. Då gick heller inte bilen att starta när han kört den och sedan stannat och sedan försökt starta igen.
Men sköt man på bilen så startade den direkt! Då bytte vi startkontakten bakom rattlåset och felet uppkom inte igen!
Men nu , några år senare verkar felet ha uppkommit igen och jag har svårt att tro att det återigen skulle vara startkontakten som fallerar. En ny sån kostar visserligen inte mer än 140:- och är lätt att byta men som sagt jag har svårt att tro att det är den det är fel på för varför skulle den bara "konstra" när motorn körts varm.!?
Andra fel som vi misstänker är bränslepumpen och/eller bränsleackumulatorn . Vi har därför monterat en bränsletrycksmätare i motorrummet där vi kan se bränsletrycket (ska vara ca 6,4 bar när motorn går och ca 3,4 bar med motorn avstängd och ska ligga där efter ca 10min med motorn avstängd enligt Bentley boken) och bränsletrycket håller sig där. Min bror har däremot inte kollat bränsletrycket när motorn inte vill starta...men det hoppas jag han kan göra framöver.
Vad tror ni kan vara orsaken till att motorn inte vill gå igång?