Vad har du för felkodsläsare?
Är det startmotorn som klickar, eller är det bara reläer som klickar?
Har du en multimeter?
Om inte - köp.
T.o.m Biltemas lilla blåa multimeter duger gott.
Sedan så mäter du;
Motorstyrdon - spänning & jord.
Leta reda på CAN till styrdonet och mät motståndet mellan kablarna.
Är två tvinnade kablar av lika färg, varav den ena brukar ha en rand.
När du mäter motståndet mellan dem så mäter du egentligen för att se om termineringsmotstånden finns med i slingan.
Sitter t.ex ett 120ohm i motorstyrdonet, och ett 120ohm i ABS-styrdonet.
Du skall alltså ha 60ohm mellan CAN-kablarna om allting är anslutet korrekt,
det säger dock ingenting om hur kommunikationen ser ut, och det kommer du aldrig få reda på utan ett oscilloskop.Detta kan även mätas nere i diagnoskontakten, däremot så är det oklart om en Zafira -06 har en gatewaymodul.
Kolla även spänning och jord till diagnoskontakten.
Att den inte tänder glödspiralen i mätarhuset och inte startar beror (enligt magkänslan) på att bilen har förlorat kommunikation med motorstyrdonet.
Detta p.g.a ovanstående eller annat.
Det du däremot skall börja med är att ta en startkabel och sätta mellan en bra jordpunkt på motorn och batteriets minuspol.