Volvo 740 -90 dör från ingenstans

Johannes01
8 december 2023 · 7 Inlägg

Hej, tänkte kolla om någon har svar på mina frågor.

Fick krångel med min a-traktor volvo 740 från -90

Jag åkte hem runt 21:30 igår då jag vart på hockey match, när jag kom hem så dog varvtalsmätaren och sen när jag parkerade blev tomgången konstig och steg sen gick ner flertal gånger.

Jag stängde av och prövade starta om men den startmotorn gick 1 varv sen la den av, kollade el runtom i motorn och ifall generator remmen satt på och det gjorde den. Prövade starta den igen 5 minuter senare och då gick den plötsligt igång som vanligt. Åkte runt lite i byn jag bor i och samma hände, varven la av helt och bilen började blödra när jag tryckte på gasen.
Ställde undan den för kvällen i hopp om att den skulle funka dagen efter.

Imorse skulle jag åka till plugget men så händer samma sak igen, ljusen i mätarhuset blev låga, varvtalsmätaren stängdes av men hoppade igång i 2 sekunder sen slutade och efter det började den blödra när jag tryckte på gasen.

Någon som vet vad som kan ha hänt?
Undrar om det kanske är soppapumpen som gett upp eller generatorn men undrar då för elen ger upp sen börjar den blödra som att den inte får någon soppa.

Tacksam för alla svar

Med vänliga hälsningar,

Johannes.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 december 2023 · 13 793 Inlägg

kolla batteri anslutningar och jord anslutningar.. låter som ett elfel. inte något annat..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 december 2023 · 17 592 Inlägg

Det första man kollar är om batteriet är ok och om den laddar som den ska. Att byta prylar hej vilt när du kan köpa en multimeter för 149:- är fel väg att gå.

Sprutet drar en del el. Ingen el - ingen soppa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
lukas03
7 januari · 4 Inlägg

samma sak hände på min 740, då var det kolen till generatorn som var helt slut, bytte kolen så gick den prima igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang