12 januari 2024
Trådstartare
Hej,
Söker lite råd med vad jag borde göra med min bil.
Sommaren 2023 så köpte jag en Golf MK5 med ca 15000 i miltal som har gått riktigt fint och inte orsakat några större problem, jag pröjsade 29000kr. Det enda jag har gjort är påfyllning av AC och köpt ett par nya vinterdäck med fälg (begagnade för 1500kr).
Efter att ha kört den till dryga 15700 mil såhär ca ett halv år efter så valde jag att lämna in den på basservice hos VW (notera då också att jag hade problem med airbag-ljus som de åtgärdade), detta kostade mig ca 5000kr totalt. Vilket gör att jag har totalt spenderat ca 8000 kr på bilen, vilket har känts lite sådär. I samband med basservice så kontrollerar dem bilen och hittade följande problem:
Halvljus höger fram fungerar ej.
Fjädrar fram och bak rostiga samt länkarmar i bakvagnen.
Batteri bör bytas, slut i stort sätt.
Lite oljefukt vid motor och låda.
Jag har förstått det som att byta ljuset fram (en H7-lampa) inte ska vara särskilt svårt och kostar ny ca 40kr samt att batteriet går att köpa runt 1000kr på biltema och installera själv.
Oljefukten sa dem inte var något akut och beror med största sannolikhet på ålder men dem rekommenderade felsökning.
Det som gör mig fundersam om hur jag borde göra är bytet av länkarmar och fjädrar då dessa byten verkar vara rätt dyra att fixa på en verkstad.
Jag har ju inget jättestort behov av bil egentligen längre mer än att utföra ärenden och bilfärder till exempel stall/golfbana.
Så min fråga blir då, är det bäst att försöka sälja bilen nu eller åtgärda problem för att sedan sälja under tex sommaren/hösten? Bilen är för närvarande besiktad till sista augusti.
Mvh