27 december 2023
Trådstartare
1998 volvo 945 fulltrycksturbo som har haft läckage vid vattenpumpen länge nu. Har tillgång till gratis glykol så har inte varit ett stort problem bara att fylla på ca 1-2dl per dag men när jag köpte bilen i somras så bytte jag packningen till pumpen, läckte fortfarande, plockade bort och gummi ringen till vattenröret var trasigt. Så alla packningarna byttes igen, fortsatte läcka efter nån dag så bytte för en tredje gång och var extra försiktig. Alla gånger blev ytorna rengjorda riktigt bra och den tredje gången använde jag även hylomar på alla packningar så den skulle hålla tätt men de gör den fortfarande inte. Men denna gång på undersidan av pumpen. Väldigt svårt att se då det inte är mycket som läker och är på botten av pumpen. Tänker plocka lös en sista gång och byta ut nu och jag funderar på att använda packningsklister eller hylomar igen på papperspackningen, tror jag kör hylomar på gummipackningarna. Finns det något sätt att se om läckaget är från en spricka i blocket eller pumpen? Så irriterande att stå utomhus och hålla på med pumpen när man inte har tillgång till garage