3578
Sök

Hur mycket Etanol/K-sprit vågar jag hälla i tanken

1 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
#1
Tråd från 2007 /Mod

Har en Volvo 745 från 92. Avgasvärdena har varit ett ständigt trassel de senaste fem åren. Trots byte av lambdasond, olja, oljefilter och tändstift är de fortfarande för höga. Katalysatorn är bytt för två år sedan. Nu är bilen på snart väg till skroten.

Men jag har noterat att E85 eller rejält med K-sprit i tanken kan göra susen. Vill testa det innan bilen får somna in för alltid. Hur mycket vågar man hälla i?

Tack på förhand!

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
4 december 2007
#2
körde en 40% idag, de hjälpte dock inte mig men kan ju vara värt ett försök, i värsta fall får du väll ta me dig en dunk bensin så du kan späda ut ifall de inte skulle gå

Signaturtext kan du vara själv!

Smålänning
7 883 Inlägg
4 december 2007
#3
Körde 50% i saaben, men då lös motorlampan p.g.a felaktigt lamdavärde, dock gick bilen som satan smile .
Skulle säga kanske 30% för att vara på den säkra sidan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

375 Inlägg
4 december 2007
#4
JerkaV skrev:
Har en Volvo 745 från 92. Avgasvärdena har varit ett ständigt trassel de senaste fem åren. Trots byte av lambdasond, olja, oljefilter och tändstift är de fortfarande för höga. Katalysatorn är bytt för två år sedan. Nu är bilen på snart väg till skroten.

Men jag har noterat att E85 eller rejält med K-sprit i tanken kan göra susen. Vill testa det innan bilen får somna in för alltid. Hur mycket vågar man hälla i?

Tack på förhand!

Kör själv en 745 men 90:a.

Kör med 50/50 inblandning. Men prova att tömma din tank först, dvs kör så att du har så lite bensin i som möjligt. Tanka i ca 20 liter bensin och sedan 15 liter e85.
Går bilen fortfarande bra så kan du välja att köra med samma % i inblandning eller prova lite mer. Går bilen sämre så har du iaf ca 10-20 liter kvar i tanken att fylla ut med bensin.

Du ska iaf kunna köra med 30% e85 i tanken.

Höga avgasvärden kan bero på dåliga kolvringar och då hjälper inte e85 lika mycekt som det ska.


MED[liten]LEM
226 Inlägg
4 december 2007
#5
Ja, som de ovan har skrivit, 30% ska inte vara några problem, det klarar de allra flesta bilar. Kan bli lite svårstartad i kyla dock.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

Kockafan
224 Inlägg
4 december 2007
#6
gör det någon skillnad med E85 effektmässigt?.. dricker bilen mer men kostar mindre? vågar man slänga i 30% i forden? hade vart kul att se
Senast redigerat av linusgrabo (5 december 2007)

Kocken

MED[liten]LEM
226 Inlägg
4 december 2007
#7
Jag kör etanol i alla mina bilar, i VW och Saab v4:an kör jag med 100% och de andra blandar jag, och 30% har varit som en magisk gräns för de mest tjuriga bilarna, över det så har de gått sämre, utan någon som helst konvertering alltså. Helst bör man feta på med bränsle, för den vill ha ung. 30% mer etanol än bensin, och ställa om tändningen. Om du är intresserad av att läsa mer om etanol, och olika människors tankningar, och i olika motorer och fordon så kolla på http://etanol.nu/  mycket bra och informativ sida.

-EDIT- Du undrade om det gör ngn skillnad, tänkte du på avgasvärdena så är svaret i de allra flesta fall -ja, det går att sänka dem rejält med e85 / e75, jag sänkte t.ex. co på gammelsaaben från 9.9 till 0,2 med etanol och olje/filterbyte. På en nyare bil bör man ju förstås ändå ta reda på orsaken till felaktiga värden (lambda, avgasläckage etc.).
Senast redigerat av spj (5 december 2007)

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 december 2007
#8
alla jag känner som har problem me de där brukar blända ut k-sprit  innan bess vet ej hur mkt men nån timme näre under 10 liter soppa kvar sen kör de bilen varm osv de vanliga sen brukar mätarvärde ofast bli normala

har ej provat de sj pga hinner aldrig bes minna bilar de har en förmåga och dö långt innan så


24 Inlägg
5 december 2007
#9
hej! Har en 745a GLT 16 -89 den klarar iaf av upp emot 70% E85 mer än de så blir han lite tjurig... Rycker lite när man kör försiktigt men ligger man bara å leker om man har tung högerfot så gick den riktigt bra!


45 Inlägg
27 januari
#10
spj skrev:
Ja, som de ovan har skrivit, 30% ska inte vara några problem, det klarar de allra flesta bilar. Kan bli lite svårstartad i kyla dock.

På YouTube skulle en person  tanka e85  En Audi med V 10motor Han hade med sig en person som tunar bilar i Malmö . Denna person hade också koppla till en dator i Audin . Och han sade maximalt 10 %  e85 . Sen så kollade han att inte pumpen gick upp i taket . För ju mer etanol ju mer måste bilen pumpa

45 Inlägg
27 januari
#11
På YouTube skulle en person  tanka e85  En Audi med V 10motor Han hade med sig en person som tunar bilar i Malmö . Denna person hade också koppla till en dator i Audin . Och han sade maximalt 10 %  e85 . Sen så kollade han att inte pumpen gick upp i taket . För ju mer etanol ju mer måste bilen pumpa[

Det blev alltså 98 oktan +10 % E85

Resultat lite bättre botten Drag

* Voff voff *
10 588 Inlägg
27 januari
#12
Snyggt trådlyft... Drygt 16 år...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök