Brådhis skrev:jackesnacke skrev:jaka54 skrev:Hej!
Jag vet inte om det har svarats på det här tidigare för tråden är ganska lång men...hur gör man för att feltanka diesel i en bensinbil??
Munstyckena är ju sådana att man inte får ner ett dieselmunstycke i en bensinbils hål.
Exakt. Poängen är att det inte har feltankats men att verkstaden hävdar det. Eller, de hävdar iaf att de har hittat (eller kännt doften av) diesel i tanken.
Extremt långsökt nu, men det finns inte en möjlighet att någon av verkstäderna eller bärgaren fått för sig att det kunde vara slut på bränsle och därför fyllt från en dunk...? För där går ju munstycket i... Och då fyllt från så att säga "fel" dunk.
Ja det känns rätt långsökt och om det är så är det omöjligt att bevisa. Frågade direkt den första verkstaden (innan jag berättade för dem att den andra verkstaden hävdade feltankning) om de hade tankat min bil vilket de inte hade.
Mossan1 skrev:jackesnacke skrev:Nu verkar det dessutom som om dieseln har förstört både motor och katalysator vilket betyder att kostnaden för att fixa bilen nog är högre än vad jag kan få för den.
Jag köper kvittona.
Dom visar inget häpnadsväckande.
Diagnosen feltankad köper jag.
(HUR det gick till är okänt.)
Felkoden P0420 är ganska naturligt följdfel av dåligt/felaktigt bränsle, men, precis som verkstaden nämner rensar den nog sig.
Förstörd katalysator? TROLIGEN inte.
Men förstörd motor?
Var kom det ifrån?
(Citat från inlägg nr1)
Nä.
Kör vidare med den bilen. Körs den lite långa sträckor är nog katen rensad.
Goda chanser för det. Den rensar sig inte på några mil/kilometer. Säg 50-100mil fördelat på varmkörningar om minst 40min resor.
Det där kvittot var alltså efter första vändan på Toyota-verkstaden. Sedan efter att jag betalat för det som stod på kvittot skulle jag köra och sälja den och då dök motorlampan upp. Efter det hävdar de nu att både motorn och katalysatorn är paj.
Muskelbil skrev:Mossan1 skrev:jackesnacke skrev:Nu verkar det dessutom som om dieseln har förstört både motor och katalysator vilket betyder att kostnaden för att fixa bilen nog är högre än vad jag kan få för den.
Jag köper kvittona.
Dom visar inget häpnadsväckande.
Diagnosen feltankad köper jag.
(HUR det gick till är okänt.)
Felkoden P0420 är ganska naturligt följdfel av dåligt/felaktigt bränsle, men, precis som verkstaden nämner rensar den nog sig.
Förstörd katalysator? TROLIGEN inte.
Men förstörd motor?
Var kom det ifrån?
(Citat från inlägg nr1)
Nä.
Kör vidare med den bilen. Körs den lite långa sträckor är nog katen rensad.
Goda chanser för det. Den rensar sig inte på några mil/kilometer. Säg 50-100mil fördelat på varmkörningar om minst 40min resor.
Som extra hjälp kan trådägaren köra bilen som om det är en hyrbil, lite varv och värme hjälper till att rensa katalysatorn.
"Som en hyrbil", hur tänker du då? Klart jag kan köra den en del sen men problemet är väl om den pajar någonstans om jag måste betala för bärgning osv. Så det kan ju då bli kostnader för något som kanske inte går att fixa.
0
0
0
0