Växelspak hoppar när det går tungt king cab

Lars123
16 februari · 182 Inlägg

Tja, idag kom det ca 20cm snö å jag körde uppför vår backe till huset(tills jag körde fast) men påväg upp skakade växelspaken ä hoppade jättemycket åt sidleds. Låg på ca 2500 varv men borde göra något

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari · 17 560 Inlägg

Körde du fast med en King Cab i 20cm snö? Grattis... Nåja. Kan ju vara snö som letat sig upp där den inte ska vara. Ta in bilen i ett varmgarage och tina upp den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
16 februari · 2 280 Inlägg

Spaken rör ju sig ihop med motorpaketet. Kan mycket väl röra på sig när man kör fast och grepp kommer och går och därmed även belastningen gör densamma.

Om det nu handlar om en manuel.

Lars123
16 februari · 182 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Körde du fast med en King Cab i 20cm snö? Grattis... Nåja. Kan ju vara snö som letat sig upp där den inte ska vara. Ta in bilen i ett varmgarage och tina upp den?

Hahahha jo men de är en brant backe plus att jag kör me mudders sommardäck. Å +1 grad så snön är sjukt slaskig

Senast redigerat av Lars123 (16 februari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari · 17 560 Inlägg

Lars123 skrev:

Hybrid_ skrev:
Körde du fast med en King Cab i 20cm snö? Grattis... Nåja. Kan ju vara snö som letat sig upp där den inte ska vara. Ta in bilen i ett varmgarage och tina upp den?

Hahahha jo men de är en brant backe plus att jag kör me mudders sommardäck. Å +1 grad så snön är sjukt slaskig

Det är nog ett ikke-problem. Bilen blev förbannad. Kör vidare och lev livet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
16 februari · 2 235 Inlägg

Trötta motorkuddar/växellådskuddar gör att motorpaketet studsar runt extra mycket, och det syns på spaken, speciellt om det är stelt länkage mellan spak och låda, men även wire brukar synas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang