Nu får man faktiskt skämmas igen, inget inlägg på alldeles för länge, men livet kom lite imellan som man ofta brukar säga.
Sambon och jag separerade vilket har tagit en en massa tid, pengar och ork att få allt det där löst.
Sen skall det flyttas och hålla på, säljas möbler och bilen hamnade helt enkelt på backburnern, men har fått igång lågan lite igen så siktar väl på att få lite mer uppdateringar rullandes nu och över sommaren.
Kommer ha lite fullt upp med nya lägenheten och få allt det snurrandes, men siktar ändå på att få en ganska bra ruljans på fixandet.
Nog om mig och livet, till bilen!
Jag planerade länge på att motorn skulle ta och plockas ur i vinter. Nu när jag kört en sommar med trim så tyckte jag det var en bra idé, samt passa på att byta urtrampningslagret, vattenpump, kamrem, oljepump, bafflat tråg och lite annat smått och gott.
Sagt och gjort så lyftes motorn ur:
Gick förvånansvärt bra ändå, jag och Karl fick bra ruljans på det så efter några få timmar var motorn ute och satt på stativ!
Första gången för mig faktiskt som jag lyft ur en motor från start till finish, så en bra upplevelse också.
Nu i helgen så rev jag och Isak isär motorn för att inspektera hur det såg ut.
Hittils såg allting bra ut ändå. Oljebyten har gjorts frekvent, inte massa sludge. Inga obehagliga överraskningar i stort.
Sitter dock inte Tomei-kammar i, så det får blir ett köp av sådana framöver!
När dock kolvarna lyftes ur så möttes vi av denna fina repa i cylinder 6:
Då blocket redan skall vara borrad till första ÖD (hade inget bra mätverktyg till hands för att bekräfta) så misstänker vi att original kolvar har använts, och att jag helt enkelt haft otur, fått lite obalans och en större repa har gjorts på sexans cylinder. Det var en liten reva i cylinder 2 också, men den på 6:an är väldigt märkbar.
Allt skall såklart kontrollmätas, men det ser ut som att det inte blir något körande alls i sommar, utan att pengar får sparas ihop och vi kommer få köra smitt. Är ju inte jätteledsen över att köra smitt, men rätt ledsen på att mina vinter-spenderar-planer 5-6 dubblades..
Tur i oturen så hade nog detta resulterat i ett ras i sommar om det inte hade märkts här, och då kanske fler saker hade tagit större skada. Som det ser ut just nu är veven jättefin, samtliga lager är hela och jämt slitna och det var inge disko i oljetråget, så peppar-peppar så har bottendelen till stor del klarat sig.
Toppen ser även den fin, om något smutsig, ut.
Så vinterplanerna förändrades helt enkelt från en "enkel" uppfräschning/renovering, till att bli en mer omfattande renovering.
Fördelen (om man kan säga så) är dock att jag får mer tid på mig och då kan lägga mer tid på resten av bilen också!
Har länge varit less på estetiken då jag vill ha nytt bodykit, nya stolar etc, och detta ger mig en ursäkt att få fixa till det.
Jag kan då även passa på att lacka om motorutrymmet utan att känna någon större stress, samt kan ge mig på underredesmassa och lite annat sånt småpill.
Första inköpet är redan gjort från Jspec på remhjul som var lite tråkiga, samt ett urtrampningslager!
Nästa uppdatering blir nog en storstädning av garaget då jag behöver samla alla motordelar lite bättre, nu ligger de ganska utspridna, samt förbereda mig så jag kan plocka ur veven och packa in den i väntan på en polering.
När det är gjort kan städning av motor och växellåda påbörjas, och därefter börja spara pengar (alternativt sälja lättklädda bilder på OF) så jag kan börja bygga ihop motorn igen.
Med det sagt hoppas jag på jag blir lite bättre på uppdateringar framöver.
Tills dess, ha det fint!