3697
Sök

Neon i bilen

603 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
laika skrev:
Casanovan skrev:
Ja okej så istället för att dra tillbaka minuskabeln till batteriets minus så kan man lika gärna sätta den i någon bult i chassit eller liknande. Låter ju smidigare och borde fungera också.
Hål ifrån motorrummet har jag redan fått lov att göra då jag installerade ljudet.

Det ska funka så länge det är ren plåt och inte övermålad plåt. Om du redan har dragit kablar till ljudet kan du inte dra din el från samma kabel då? funderade på det själv när jag skulle montera men så hitta jag en kabel till innerbelysningen som jag använder istället för att ha en switch. Men jag kan inte tänka mig att det inte skulle funka att skarva kabeln som du har till ljudet fast var nogrann så du använder grejer som är dimensionerade efter kabeln om du ska skarva så den inte ligger och skapar motstånd på kabeln då det kommer dra ström på kabeln. Det borde inte vara något problem med kabeln då jag antar att den ändå är säkrad och som jag nämnde tidigare så drar inte neon så jävla mycket ändå.

Det är en smart tanke. Borde ju faktiskt inte vara några problem att förgrena den kabeln. Men inte måste jag väl ha en lika grov kabel till neonet då? Och hur blir det med säkringen som sitter framme under huven, verkar den till fullo, även för neonet då så jag inte behöver någon särskild säkringsdosa till neonet?

In hoc signo vinces

410 Inlägg
13 juli 2007
Casanovan skrev:
laika skrev:
Casanovan skrev:
Ja okej så istället för att dra tillbaka minuskabeln till batteriets minus så kan man lika gärna sätta den i någon bult i chassit eller liknande. Låter ju smidigare och borde fungera också.
Hål ifrån motorrummet har jag redan fått lov att göra då jag installerade ljudet.

Det ska funka så länge det är ren plåt och inte övermålad plåt. Om du redan har dragit kablar till ljudet kan du inte dra din el från samma kabel då? funderade på det själv när jag skulle montera men så hitta jag en kabel till innerbelysningen som jag använder istället för att ha en switch. Men jag kan inte tänka mig att det inte skulle funka att skarva kabeln som du har till ljudet fast var nogrann så du använder grejer som är dimensionerade efter kabeln om du ska skarva så den inte ligger och skapar motstånd på kabeln då det kommer dra ström på kabeln. Det borde inte vara något problem med kabeln då jag antar att den ändå är säkrad och som jag nämnde tidigare så drar inte neon så jävla mycket ändå.

Det är en smart tanke. Borde ju faktiskt inte vara några problem att förgrena den kabeln. Men inte måste jag väl ha en lika grov kabel till neonet då? Och hur blir det med säkringen som sitter framme under huven, verkar den till fullo, även för neonet då så jag inte behöver någon särskild säkringsdosa till neonet?

näh du måste inte ha lika grov kabel till neonet du kan gott och väl använda dom som kommer med bara klippa av kontakten som sitter på för ciggplugg och kopla jorden och plus kabel. Men neonet kommer inte vara säkrat det kommer vara säkrat mot den säkringen du har fram och den ligger väl på minst 20A och det är jävligt mycket mer än vad dom små kablarna står pall för. MEN om du är helt säker på din installation så behövs ingen extra säkring. Säkring är ju bara där för att du inte ska få överhettade kablar om du får till exempel kortslutning och då blir tråden förbannat varm och kan smällta inredningen eller orsaka brand. men det är så att neonet i sig i normal drift kommer inte att orsaka kabelbrand eller liknande. men för att säkra dig så skaffa en extra säkring men jag vet inte vilken styrka du ska ha på den. Jag har kablarna säkrade mot bilens säkring på 5A så drar jag mer ström än så så kommer hela min interiörbelysning slockna. Jag har aldrig varit med om kabelbrand i en bil men jag har varit med om en kortslutning som gjorde att bilens batteri dog ganska fort fast det var på grund av underdimensionering från fabrik och en på tog för stor husvagn.

För att sumera så hade jag personligen inte säkrat neonen men det är en risk som du får överväga. Om du märker att det blir varmt om kablarna eller börja lukta mysko så är det ju bara så att stänga av neonet så ingen ström kommer fram då svalnar kablarna. Så montera en switch för att om du kopplar till din kabel som redan är dragen så kommer neonet alltid vara igång om du inte har en switch.

603 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
Okej så får det nog bli, är det bara att gå in i vilken form av elaffär som helst i stan och köpa någon form av förgrenar-mojäng så jag kan dela strömkabeln i två eller fler framme vid fötterna någonstans, och sedan efter den ev säkringsdosan, sen strömbrytare och sen neonet, och minus ifrån neonet jordas i chassit. Har elektrikern inom mig kommit till sitt esse nu tro!? smile

In hoc signo vinces

410 Inlägg
13 juli 2007
Casanovan skrev:
Okej så får det nog bli, är det bara att gå in i vilken form av elaffär som helst i stan och köpa någon form av förgrenar-mojäng så jag kan dela strömkabeln i två eller fler framme vid fötterna någonstans, och sedan efter den ev säkringsdosan, sen strömbrytare och sen neonet, och minus ifrån neonet jordas i chassit. Har elektrikern inom mig kommit till sitt esse nu tro!? smile

jupp det ska nog gå fint och låter bra det. passa på att visa kabeln som du vill ansluta till säkringen dom kanske har koll på hur mycket den ska vara säkrad för.

603 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
laika skrev:
passa på att visa kabeln som du vill ansluta till säkringen dom kanske har koll på hur mycket den ska vara säkrad för.

Okej, du menar kabeln som jag får med till neonet alltså?

In hoc signo vinces

Sök