2514
Sök

Läckage oljelock 240 b230

542 Inlägg
24 mars
Trådstartare
#1
Droppar från motorn och kommit fram till att det är oljelocket. Som rinner från locket, ned till baksidan av ventilkåpan och ned mot växellådefästet.

Locket ser fräscht ut och o-ringen är plöjbar och fin. Även prövat byta lock utan framgång.


Vevhusventilationen är NYTT. Oljefällan badad i etanol och fin. Alla slangar och resterande delar är splitternya. Suger otroligt väl i motorn vid test.

Är det här något man ska leva med eller finns en lösning? Väldigt irriterande då det är det enda läckaget. Ser tydligt hur oljan splashar upp från kamaxeln rakt upp på locket vid drift.

Nytt lock för en nyare modell?

Professionell hatare

Forummoderator
26 351 Inlägg
24 mars
#2
Minns inte riktigt hur det ser ut nu, men är det inte som några flärpar eller vingar på undersidan av locket som ska låsa fast det när man vrider det?
Går det att justera dessa så det låser hårdare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

542 Inlägg
24 mars
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Minns inte riktigt hur det ser ut nu, men är det inte som några flärpar eller vingar på undersidan av locket som ska låsa fast det när man vrider det?
Går det att justera dessa så det låser hårdare?

Jajamän det är några vingar där. Dom är gjutna i ventilkåpan så som jag kan se.

Det var dock väldigt mycket sot på en av dessa vingar och jag har tagit bort detta men problemet har inte blivit bättre. Är även från den smutsiga vingen som oljan kommer ifrån.

Locket sitter väldigt tätt för övrigt men det är just när man kört så börjar oljan att sippra runt och ned på kåpan.

Kanske problemet är med själva ventilkåpan? Krökta vingar eller någonting.

Professionell hatare

Forummoderator
26 351 Inlägg
24 mars
#4
Blanke skrev:
Mack skrev:
Minns inte riktigt hur det ser ut nu, men är det inte som några flärpar eller vingar på undersidan av locket som ska låsa fast det när man vrider det?
Går det att justera dessa så det låser hårdare?

Jajamän det är några vingar där. Dom är gjutna i ventilkåpan så som jag kan se.

Det var dock väldigt mycket sot på en av dessa vingar och jag har tagit bort detta men problemet har inte blivit bättre. Är även från den smutsiga vingen som oljan kommer ifrån.

Locket sitter väldigt tätt för övrigt men det är just när man kört så börjar oljan att sippra runt och ned på kåpan.

Kanske problemet är med själva ventilkåpan? Krökta vingar eller någonting.

Jag tänkte mest på de små vingarna under själva oljelocket, men låser det fast bra och packningen ser okej ut så borde det ju hålla tätt tycker man.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

542 Inlägg
24 mars
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Blanke skrev:
Mack skrev:
Minns inte riktigt hur det ser ut nu, men är det inte som några flärpar eller vingar på undersidan av locket som ska låsa fast det när man vrider det?
Går det att justera dessa så det låser hårdare?

Jajamän det är några vingar där. Dom är gjutna i ventilkåpan så som jag kan se.

Det var dock väldigt mycket sot på en av dessa vingar och jag har tagit bort detta men problemet har inte blivit bättre. Är även från den smutsiga vingen som oljan kommer ifrån.

Locket sitter väldigt tätt för övrigt men det är just när man kört så börjar oljan att sippra runt och ned på kåpan.

Kanske problemet är med själva ventilkåpan? Krökta vingar eller någonting.

Jag tänkte mest på de små vingarna under själva oljelocket, men låser det fast bra och packningen ser okej ut så borde det ju hålla tätt tycker man.

Ja okej. Det finns ett par vingar där men osäker på om det går att justera. Kan ta en titt på det.

Har ingen aning om vad problemet kan vara helt ärligt. Vevhus check. Nya kolvringar och honade lopp, inget övertryck.

Professionell hatare

2 306 Inlägg
24 mars
#6
"Justera" = knacka till med en hammare lite lätt. Så det ligger lite tajtare. Brukar lösa problemet. smile


542 Inlägg
24 mars
Trådstartare
#7
Mew skrev:
"Justera" = knacka till med en hammare lite lätt. Så det ligger lite tajtare. Brukar lösa problemet. smile

haha så pass

Professionell hatare

Forummoderator
26 351 Inlägg
24 mars
#8
Mew skrev:
"Justera" = knacka till med en hammare lite lätt. Så det ligger lite tajtare. Brukar lösa problemet. smile

Det mesta man "justerar" på en gammal Volvo 240 är med just hammare smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

542 Inlägg
24 mars
Trådstartare
#9
Mack skrev:
Mew skrev:
"Justera" = knacka till med en hammare lite lätt. Så det ligger lite tajtare. Brukar lösa problemet. smile

Det mesta man "justerar" på en gammal Volvo 240 är med just hammare smile

Förutom svänghjulsdämparen har jag lärt mig big_smile

Professionell hatare


Sök