En liten uppdatering. Det var tydligen ett känt fel hos Renault. Om jag hörde rätt så kom det inte kondens i motorn vid stora temperaturskillnader. Det gjorde att bilen inte startade och säkringen löste ut.
Ett kondens skydd är monterat och Renault stod för kalaset.
Har samma problem men detta har hänt 2 gånger för mig. Fick reda på att första gången spruta det vatten från motorn/ventiler. Men det gick på garantin. Nu när den gått ut hände det igen men denna gång sa de på verkstaden att vatten spruta ur motorn Och säkringen gick igen.
Vet inte vad de ska göra eller vad Renault säger om de vill ta på sig detta.
Intresserad av Vilken verkstad va du på och vad de sa till Renault för att de skulle stå för det. Skulle gärna be min verkstaden ringa din verkstad för att utbyta information. Tror ingen har satt på ett kondensakydd på min bil.
Köp en vanlig säkring på Biltema eller liknande och löd på de trasiga resterna av metallytorna på din trasiga säkring. Allt kostar under 10kr och fixas på någon minut.
Hehe, ja så kan man göra- fast om Franska skiten har garantirep. för detta, kanske man ska låta dårarna som byggde skiten-fixa den oxå. De kan ju hålla på tills de tröttnar o fixa sin skit. Sen kan vi låta jaka o Biltema ta över..hehe. kommer inte bli sämre iallafall..huu mvh/husse
En liten uppdatering. Det var tydligen ett känt fel hos Renault. Om jag hörde rätt så kom det inte kondens i motorn vid stora temperaturskillnader. Det gjorde att bilen inte startade och säkringen löste ut.
Ett kondens skydd är monterat och Renault stod för kalaset.
Hej! Vad är det för årsmodell på din bil? Och vad hette din verkstad?
Jag har exakt samma problem med min talisman (2017). Försäkringen vägrar att ta detta och hänvisar till Renault. Och jag tycker som i ditt fall att Renault borde täcka för detta. Tänker att jag kan hänvisa min verkstad till din verkstad för att höra om vad de sa till Renault för att få igenom detta.
Kalaset skulle kosta 18500kr och har även behövt hyrbil i 140mil 10 dagar...
Motorn? Menar du att förbränningsmotorn suger in lite vatten genom insuget vid start? Om lite vatten kommer in i motorn genom insuget har jag svårt att se hur det skulle kunna få en förbränningsmotor att "gå trögt" vid start. Endast om mycket vatten kommer in i förbränningsrummet kan det ställa till problem eftersom vatten inte kan komprimeras och det bildas hydrauliskt lås vilket innebär att vevaxeln/kolvarna inte kan röra sig ,men så mycket vatten kan ju inte komma in genom insuget på grund av att lite kondensvatten från en AC enhet.
Motorn? Menar du att förbränningsmotorn suger in lite vatten genom insuget vid start? Om lite vatten kommer in i motorn genom insuget har jag svårt att se hur det skulle kunna få en förbränningsmotor att "gå trögt" vid start. Endast om mycket vatten kommer in i förbränningsrummet kan det ställa till problem eftersom vatten inte kan komprimeras och det bildas hydrauliskt lås vilket innebär att vevaxeln/kolvarna inte kan röra sig ,men så mycket vatten kan ju inte komma in genom insuget på grund av att lite kondensvatten från en AC enhet.
Vad jag förstår så är det tyvärr exakt det som händer. Jag är som trådskaparen själv inte kunnig inom bilar men det är såhär jag fått beskrivet det ifrån verkstaden.
Och det är tydligen ett vanligt problem med denna design när laddtryckskylaren står upp.
Nu hoppas jag bara att jag kan få tag i trådskaparen samt den andra personen med samma problem i tråden. Så att jag kan be min verkstad fråga dem om hur de fick Renualt att betala för kalaset samt ifall de hade nybilsgaranti eller inte.
TS sågs senast 2023-07-14 19:51. Blir nog inget svar där...
Såg det. Har via hans profil valt att "maila" men vet inte om den funktionen fungerar på hemsidan? Isåfall borde han väl få ett mail till sin länkade adress.
Hehe. ja de franska bilarna slutar aldrig att förvåna. Tror att du kan ringa varenda Renault/Volvo verkstad o ingen kommer kännas vid detta . Men vem vet, nån gång ska man ha tur. Önskar dig verkligen lycka till...o om de fixar det- sälj skiten så fort du kan. mvh/husse
Hehe. ja de franska bilarna slutar aldrig att förvåna. Tror att du kan ringa varenda Renault/Volvo verkstad o ingen kommer kännas vid detta . Men vem vet, nån gång ska man ha tur. Önskar dig verkligen lycka till...o om de fixar det- sälj skiten så fort du kan. mvh/husse
ja suger den i sig kondensvatten från intercoolern törs man fan inte tänka på att köra bilen i regn
min teori är nog mer trolig... spänningen är låg.. så vid 10volt så drar den sönder säkringen..
för drar en dieselmotor i sig lite vatten är det gameover även vid liten vattenmängd eftersom vatten inte kan komprimeras.. och på en dieselmotor är det rejält högt komp.. där är man rökt när vatten når cylindern