3066
Sök

Säkring vid batteriet

5 Inlägg
16 december 2022
Trådstartare
#1
Hej!

Jag kan otroligt lite om bilar, men har lyckats lista ut att säkringen vid batteriet löst ut.

Har en RENAULT TALISMAN GRANDTOUR (KP_) 1.5 DCI 110 DIESEL 110 HK / 81 KW

Se bild nedan.
De andra två är vad jag tror jag behöver. Verkstaden i byn hade inte tid och jag skulle behöva bilen innan de kunde hjälpa oss.

Någon som vet vad som behövs och är detta rimligt att byta själv?

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245034/245034-485742e7bcfdd9c89226e0a2b7d63520.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245034/245034-9fa097c2b216ee71c8909dcb87809bb0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245034/245034-7c3003568393efe3f8005b7ea5e98569.jpg

Forummoderator
17 996 Inlägg
16 december 2022
#2
Ja, den säkringen är jättedöd. Ta av minuspolen på batteriet. Skruva loss de 2 muttrar som är på säkringen. Byt. Be en bön att den inte går igen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
16 december 2022
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245034/245034-e192b9593d0bc0dcdca8523dea474bfc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245034/245034-9707ee42c9886763ebe7830a2e0cf70e.jpg


Fick inte loss säkringen. Ser ut som att hela skiten måste bytas. Eller är det jag som är dum?

4 137 Inlägg
16 december 2022
#4
Bara det inte är något annat fel så man köper en ny säkringsbox för dyra pengar med samma resultat

sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

567 Inlägg
16 december 2022
#5

Den bilden på en säkring som du har postat visar hela det paketet som du har i handen men en skruv i varje ände. Så hela ska bytas.


5 Inlägg
1 januari 2023
Trådstartare
#6
En liten uppdatering.
Det var tydligen ett känt fel hos Renault. Om jag hörde rätt så kom det inte kondens i motorn vid stora temperaturskillnader. Det gjorde att bilen inte startade och säkringen löste ut.

Ett kondens skydd är monterat och Renault stod för kalaset.

1 Inlägg
4 januari
#7
Hej.

Har samma problem  men detta har hänt 2 gånger för mig.
Fick reda på att första gången spruta det vatten från motorn/ventiler.  Men det gick på garantin. Nu när den gått ut hände det igen men denna gång sa de på verkstaden att vatten spruta ur motorn
Och säkringen gick igen.

Vet inte vad de ska göra eller vad Renault säger om de vill ta på sig detta.

Intresserad av Vilken verkstad va du på och vad de sa till Renault för att de skulle stå för det. Skulle gärna be min verkstaden ringa din verkstad för att utbyta information.
Tror ingen har satt på ett kondensakydd på min bil.

Känns som detta kommer bli dyrt 🫣

Tack för svar.

6 115 Inlägg
5 januari
#8
Köp en vanlig säkring på Biltema eller liknande och löd på de trasiga resterna av metallytorna på din trasiga säkring. Allt kostar under 10kr och fixas på någon minut.


1 695 Inlägg
6 januari
#9
Hehe, ja så kan man göra- fast om Franska skiten har garantirep. för detta, kanske man ska låta
dårarna som byggde skiten-fixa den oxå.  De kan ju hålla på tills de tröttnar o fixa sin skit. Sen kan vi låta jaka o Biltema ta över..hehe. kommer inte bli sämre iallafall..huu
mvh/husse

4 Inlägg
2 april
#10
Spopas skrev:
En liten uppdatering.
Det var tydligen ett känt fel hos Renault. Om jag hörde rätt så kom det inte kondens i motorn vid stora temperaturskillnader. Det gjorde att bilen inte startade och säkringen löste ut.

Ett kondens skydd är monterat och Renault stod för kalaset.

Hej!
Vad är det för årsmodell på din bil? Och vad hette din verkstad?

Jag har exakt samma problem med min talisman (2017). Försäkringen vägrar att ta detta och hänvisar till Renault. Och jag tycker som i ditt fall att Renault borde täcka för detta. Tänker att jag kan hänvisa min verkstad till din verkstad för att höra om vad de sa till Renault för att få igenom detta.

Kalaset skulle kosta 18500kr och har även behövt hyrbil i 140mil 10 dagar...

6 115 Inlägg
2 april
#11
Men vad är orsaken till att säkringen går? -Det pratas om "vatten i en motor"!- Vilken motor då?


4 Inlägg
2 april
#12
jaka54 skrev:
Men vad är orsaken till att säkringen går? -Det pratas om "vatten i en motor"!- Vilken motor då?

Laddtryckskylaren är monterad stående på dessa bilar. Vid uppstart bildas det lite kondens som sedan sugs in i motorn.

Motorn går sedan lite trögt vid uppstart vilket gör att startmotorn drar säkringen.

Lösningen är att tömma kondensvattnet, byta olja, byta glödstift, sätta en strumpa på laddtryckskylaren samt byta säkringsboxen.

6 115 Inlägg
2 april
#13
Motorn? Menar du att förbränningsmotorn suger in lite vatten genom insuget vid start?
Om lite vatten kommer in i motorn genom insuget har jag svårt att se hur det skulle kunna få en förbränningsmotor att "gå trögt" vid start. Endast om mycket vatten kommer in i förbränningsrummet kan det ställa till problem eftersom vatten inte kan komprimeras och det bildas hydrauliskt lås vilket innebär att vevaxeln/kolvarna inte kan röra sig ,men så mycket vatten kan ju inte komma in genom insuget på grund av att lite kondensvatten från en AC enhet.
Senast redigerat av jaka54 (2 april )


4 Inlägg
2 april
#14
jaka54 skrev:
Motorn? Menar du att förbränningsmotorn suger in lite vatten genom insuget vid start?
Om lite vatten kommer in i motorn genom insuget har jag svårt att se hur det skulle kunna få en förbränningsmotor att "gå trögt" vid start. Endast om mycket vatten kommer in i förbränningsrummet kan det ställa till problem eftersom vatten inte kan komprimeras och det bildas hydrauliskt lås vilket innebär att vevaxeln/kolvarna inte kan röra sig ,men så mycket vatten kan ju inte komma in genom insuget på grund av att lite kondensvatten från en AC enhet.

Vad jag förstår så är det tyvärr exakt det som händer. Jag är som trådskaparen själv inte kunnig inom bilar men det är såhär jag fått beskrivet det ifrån verkstaden.

Och det är tydligen ett vanligt problem med denna design när laddtryckskylaren står upp.

Nu hoppas jag bara att jag kan få tag i trådskaparen samt den andra personen med samma problem i tråden. Så att jag kan be min verkstad fråga dem om hur de fick Renualt att betala för kalaset samt ifall de hade nybilsgaranti eller inte.

Forummoderator
17 996 Inlägg
2 april
#15
TS sågs senast 2023-07-14 19:51. Blir nog inget svar där...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
2 april
#16
Hybrid_ skrev:
TS sågs senast 2023-07-14 19:51. Blir nog inget svar där...

Såg det. Har via hans profil valt att "maila" men vet inte om den funktionen fungerar på hemsidan? Isåfall borde han väl få ett mail till sin länkade adress.

1 695 Inlägg
5 april
#17
Hehe. ja de franska bilarna slutar aldrig att förvåna. Tror att du kan ringa varenda
Renault/Volvo verkstad o ingen kommer kännas vid detta . Men vem vet, nån gång ska man ha tur. Önskar dig verkligen lycka till...o om de fixar det- sälj skiten så fort du kan. mvh/husse

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
5 april
#18
husseman skrev:
Hehe. ja de franska bilarna slutar aldrig att förvåna. Tror att du kan ringa varenda
Renault/Volvo verkstad o ingen kommer kännas vid detta . Men vem vet, nån gång ska man ha tur. Önskar dig verkligen lycka till...o om de fixar det- sälj skiten så fort du kan. mvh/husse

ja suger den i sig kondensvatten från intercoolern törs man fan inte tänka på att köra bilen i regn smile


min teori är nog mer trolig...  spänningen är låg..  så vid 10volt så drar den sönder säkringen..

för drar en dieselmotor i sig lite vatten är det gameover även vid liten vattenmängd eftersom vatten inte kan komprimeras.. och på en dieselmotor är det rejält högt komp..  där är man rökt när vatten når cylindern
Senast redigerat av Growe (5 april )

Kör fort så hinner inget hända...


Sök