3037
Sök

Timing kamrem Audi A4 TDI 2011

12 Inlägg
9 maj
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har erbjudit hjälp åt grannen vars kamrem hoppat några kugg.
Det hela började med att multi-remmen gick av och slog i kamremmen.

Multi-remmen har han bytt själv i hopp om att bilen skulle starta vilket den inte gjorde.
Jag ställde motorn på OT markeringen som är tydligt synlig (utan att behöva ta bort frontspoilern mm).
Lossat, flyttat och låst bränslepump och kamaxel på angivna positioner.
Monterat tillbaka allt, provar starta men det är absolut inget komp och motorn startar givetvis inte.

Det finns gula markeringar på vevaxelskivan nästan 180 grader från ”rätt” markering.
Ställer allt efter de markeringarna och provar givetvis att dra runt motorn för hand vilket känns mer normalt än vid ”rätt” markering. Provar starta och då finns det komp och motorn tänder även till emellanåt men startar inte.
Har nu försökt flytta några kugg fram och tillbaka utan bättre resultat.

Jag får felkoden P001600 (vevaxel – kamaxel position felaktigt förhållande bank1, sensor A)

Hur ska jag gå tillväga för att ställa timingen rätt?

Tacksam för tydliga, snabba svar smile

2 306 Inlägg
9 maj
#2
Om kamremmen hoppat är det stor risk att delar inuti motorn tagit stryk, och definitivt nu när man flyttat remmen hejvilt. Lär vara ventilsallad i den motorn, så det är bara att ta av toppen och undersöka skadorna, och antingen renovera eller byta den. Tyvärr.

Här är för övrigt en video som beskriver hela kamremsbytesprocessen:
https://m.youtube.com/watch?v=KhkYaQSi1og
Senast redigerat av Mew (9 maj )


12 Inlägg
9 maj
Trådstartare
#3
Mew skrev:
Om kamremmen hoppat är det stor risk att delar inuti motorn tagit stryk, och definitivt nu när man flyttat remmen hejvilt. Lär vara ventilsallad i den motorn, så det är bara att ta av toppen och undersöka skadorna, och antingen renovera eller byta den. Tyvärr.

Här är för övrigt en video som beskriver hela kamremsbytesprocessen:
https://m.youtube.com/watch?v=KhkYaQSi1og

Tack för svar.
Någon sallad tror jag inte att det är.
Jag tror endast att det är någon kugg fel så jag får helt enkelt försöka vidare när vädret tillåter.
Som skrivet, undviker jag gärna att ta bort hela fronten. Det ska vara möjligt att byta rem utan den processen...

371 Inlägg
10 maj
#4
Enklast är att låsa både vev, pumpdrev och kamdrev med verktyg för de, här är en guide för hur de är tänkt:

https://www.kolhosniki.ru/elsaonline&am … sl--3#file



Sök