Funkar diesel för vårt körschema ?

KenthIJ
10 maj · 1 485 Inlägg

Funderar på att skaffa en "andra bil".

Den skulle isf mestadels gå ca två mil bort och sedan två mil tillbaka, ett par ggr /v och även ca tre mil bort och sedan tre mil tillbaka ett par ggr/v.

Båda turerna på 40-70 km/h vägar.

Skulle det funka bra med diesel till det körschemat eller är det bättre med bensin?

Mossan1
11 maj · 2 879 Inlägg

Inga problem. Så körs nog majoriteten av bilar. Kanske inte sträckan, men tiden som är boven.  Antar ca 20-25 min.

Snarare 5min turer hela tiden som är problemet och/eller stadskörning med mycket tomgång.  Då funkar inte regenereringar ordentligt.

Det skulle inte skada att emellanåt köra dom där 2milen på något lägre växel. Kanske en gång i månaden.
Vid tvångsgenerereing vill man ha ca 3000varv och LÅG belastning.  Det är avgasflödet man vill åt.  Vissa "kör som en tok", men det måste man inte och ökad belastning = mer sot = kan bli kontraproduktivt.

Automatlådor kan också ställas i manuellt läge och köras landsväg på lägre växel.  Har så själv.

Senast redigerat av Mossan1 (11 maj )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 maj · 17 559 Inlägg

Föräldranas Peugeot 1,6 diesel har körts 2km till affären och hem igen i åratal. Med någon 200km sträcka 6-8 gånger per år. Det är väl därför den bara går.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
11 maj · 893 Inlägg

KenthIJ skrev:
Funderar på att skaffa en "andra bil".

Den skulle isf mestadels gå ca två mil bort och sedan två mil tillbaka, ett par ggr /v och även ca tre mil bort och sedan tre mil tillbaka ett par ggr/v.

Båda turerna på 40-70 km/h vägar.

Skulle det funka bra med diesel till det körschemat eller är det bättre med bensin?

Sommarhalvåret fungerar det utan problem, men vinterhalvåret är det i kortaste laget för att motorn ska bli riktigt genomvarm.
Jag kör ungefär samma sträcka och valde bensinare. Även bilfirman tyckte det lät förnuftigt när jag skulle välja bil och drivmedel.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
KenthIJ
11 maj · 1 485 Inlägg

Tackar alla ovanstående för tips och input.

Verkar kanske lite på gränsen då men... jag kan nog tänka mig att det kan bli en och annan längre tur ( vi har en 8 mila tur som vi kör varje vecka och som jag tänkt att mest köra med vår RAV 4 PHEV som skulle kunna ersättas av en diesel emellanåt) men det går ju att köra på vintern, just för att få maskineriet att funka

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 maj · 17 559 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar alla ovanstående för tips och input.

Verkar kanske lite på gränsen då men... jag kan nog tänka mig att det kan bli en och annan längre tur ( vi har en 8 mila tur som vi kör varje vecka och som jag tänkt att mest köra med vår RAV 4 PHEV som skulle kunna ersättas av en diesel emellanåt) men det går ju att köra på vintern, just för att få maskineriet att funka

Lite skillnad på olika bilar med. Vissa dieslar tål att bli misshandlade. Andra inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
11 maj · 412 Inlägg

Är det samma krav på last förmåga?
Går det med en mindre bil utan rullstolen?

Presidento Of World
11 maj · 3 332 Inlägg

Jag kör ungefär 2 mil varjedag till jobbet. 1.6 diesel. Aldrig varit bekymmer, på vintern kommer tempen till 85c efter ca 3km skyltad hastighet 70. Efter det så är 110 väg och då är den uppe i 92.

Kör jag motorvärmare så blir den varm typ omgående.

Kupén blir relativt varm fort men denna är utrustad med såkallad "brödrost"

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
12 maj · 1 485 Inlägg

Muskelbil skrev:
Är det samma krav på last förmåga?
Går det med en mindre bil utan rullstolen?

Det är just förmågan att lasta rullstolen som vi är ute efter

KenthIJ
12 maj · 1 485 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar alla ovanstående för tips och input.

Verkar kanske lite på gränsen då men... jag kan nog tänka mig att det kan bli en och annan längre tur ( vi har en 8 mila tur som vi kör varje vecka och som jag tänkt att mest köra med vår RAV 4 PHEV som skulle kunna ersättas av en diesel emellanåt) men det går ju att köra på vintern, just för att få maskineriet att funka

Lite skillnad på olika bilar med. Vissa dieslar tål att bli misshandlade. Andra inte.

Den vi funderat mest på är en Citroën Berlingo Multispace 1.6 BlueHDi ETG6 Euro 6.

KenthIJ
12 maj · 1 485 Inlägg

Presidento skrev:
Jag kör ungefär 2 mil varjedag till jobbet. 1.6 diesel. Aldrig varit bekymmer, på vintern kommer tempen till 85c efter ca 3km skyltad hastighet 70. Efter det så är 110 väg och då är den uppe i 92.

Kör jag motorvärmare så blir den varm typ omgående.

Kupén blir relativt varm fort men denna är utrustad med såkallad "brödrost"

Vi skulle köra mest 40-70 väg och har bara en laddstolpe att koppla motorvärmare till och då skulle det behövas en juste adapter.

(annan tråd ang adapter)  https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=347733

Senast redigerat av KenthIJ (12 maj )

Muskelbil
12 maj · 412 Inlägg

KenthIJ skrev:

Muskelbil skrev:
Är det samma krav på last förmåga?
Går det med en mindre bil utan rullstolen?

Det är just förmågan att lasta rullstolen som vi är ute efter

Ok.
Jag tänkte en liten elbil som andra bil.
Men Det går inte då. .

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj · 17 559 Inlägg

En berlingodiesel eller liknande bil borde ju vara tillräckligt. Jag har sagt det förr och säger igen: Med dieselvärmare. En sådan är mycket mer effektiv än en motorvärmare när det kommer till att snabbt värma upp bil/motor. Med fjärr då. De som kör över nätet kommer snart att sluta fungera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang