3433
Sök

Köpråd: sommarbil 40-60 000?

7 439 Inlägg
14 maj
#21
Vill du ha en driftsäker bil?
I så fall, välj mellan Honda, Suzuki, Mazda och Toyota/Lexus.
Undvik europeiska bilar i allmänhet, och i synnerhet VAG, BMW, Volvo och SAAB.
Passa dig noga för bilar med starka motorer och mycken utrustning.
Starka motorer väljer dom som buskör och frestar bilarna.
Mycken utrustning kan kosta skjortan när börjar strula.
SUVar och kombin övervärderade.
Vanliga sedaner inte så attraktiva = lägre andrahandsvärde = bra för dig som inte måste köra stora kartonger hela tiden.
Välj inte storstadsbilar = stadskörda bilar i saltblandad slask med ryckig körning som sliter på bromsar, drivaxlar och koppling.

Nissan Almera från Norrlands inland optimalt hahaha.

Men, det är klart, ska du ha en bil för sommaren i den prisklassen så blir det inte lätt.
Du är heeeeelt fel ute tidsmässigt = maj till augusti är efterfrågan som störst på "sommarbil" = ohemula priser begärs för skrot.

536 Inlägg
14 maj
#22
torsen skrev:
Vill du ha en driftsäker bil?
I så fall, välj mellan Honda, Suzuki, Mazda och Toyota/Lexus.
Undvik europeiska bilar i allmänhet, och i synnerhet VAG, BMW, Volvo och SAAB.
Passa dig noga för bilar med starka motorer och mycken utrustning.
Starka motorer väljer dom som buskör och frestar bilarna.
Mycken utrustning kan kosta skjortan när börjar strula.
SUVar och kombin övervärderade.
Vanliga sedaner inte så attraktiva = lägre andrahandsvärde = bra för dig som inte måste köra stora kartonger hela tiden.
Välj inte storstadsbilar = stadskörda bilar i saltblandad slask med ryckig körning som sliter på bromsar, drivaxlar och koppling.

Nissan Almera från Norrlands inland optimalt hahaha.

Men, det är klart, ska du ha en bil för sommaren i den prisklassen så blir det inte lätt.
Du är heeeeelt fel ute tidsmässigt = maj till augusti är efterfrågan som störst på "sommarbil" = ohemula priser begärs för skrot.

Personligen förstår jag inte vad grejen är med att man vill ha norrlandsbilar. Som någon som bara köpt norrlandsbilar så tycker jag att skicket är riktigt illa på många av dom i karossen.

Professionell hatare

6 060 Inlägg
14 maj
#23
Blanke skrev:
Personligen förstår jag inte vad grejen är med att man vill ha norrlandsbilar. Som någon som bara köpt norrlandsbilar så tycker jag att skicket är riktigt illa på många av dom i karossen.

Jag tyckte det var fantastiskt när jag kom till norra Sverige första gången, jag såg bilmodeller som jag inte sett på många år i södra delen av landet eftersom de rostat bort. Min egen volvo 240 som jag köpte från västerbotten har inte en rostfläck. Visst, någon buckla och liknande, men ingen rost. Sånt finns inte här nere på västkusten där karosserna rostar bort innan motorn ens är halvgången.

536 Inlägg
14 maj
#24
Utmarks-Loke skrev:
Blanke skrev:
Personligen förstår jag inte vad grejen är med att man vill ha norrlandsbilar. Som någon som bara köpt norrlandsbilar så tycker jag att skicket är riktigt illa på många av dom i karossen.

Jag tyckte det var fantastiskt när jag kom till norra Sverige första gången, jag såg bilmodeller som jag inte sett på många år i södra delen av landet eftersom de rostat bort. Min egen volvo 240 som jag köpte från västerbotten har inte en rostfläck. Visst, någon buckla och liknande, men ingen rost. Sånt finns inte här nere på västkusten där karosserna rostar bort innan motorn ens är halvgången.

Du får nog ta en titt under min 240 smile

Om du bor ute på landet här och använder inga europavägar eller kör i någon stad, ja då kan bilen klara sig lite bättre. Men det saltas ju i varje stad och på varje storväg häruppe. Värt att ha i åtanke är ju också att skicket på vägarna under sommarn är ju it bra för bilarna heller.

Min ukrainska polare har sagt flera gånger att hans byhåla därhemma hade bättre vägar än landsvägarna här. För tillfället kan man it ens köra igenom min by om man kör snabbare än 20-30km/h för då slår du sönder oljetråget. Rosforsvägen vars jag bor är också så hemsk att hela vägen är sprucken på grund av underfall, och det är rullgrus konstant som slår hål i allt möjligt.

Så jag vettefan om jag tycker att norrlandsbilar är nå bättre än några andra bilar.

Professionell hatare

Forummoderator
18 003 Inlägg
14 maj
#25
Blanke skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Blanke skrev:
Personligen förstår jag inte vad grejen är med att man vill ha norrlandsbilar. Som någon som bara köpt norrlandsbilar så tycker jag att skicket är riktigt illa på många av dom i karossen.

Jag tyckte det var fantastiskt när jag kom till norra Sverige första gången, jag såg bilmodeller som jag inte sett på många år i södra delen av landet eftersom de rostat bort. Min egen volvo 240 som jag köpte från västerbotten har inte en rostfläck. Visst, någon buckla och liknande, men ingen rost. Sånt finns inte här nere på västkusten där karosserna rostar bort innan motorn ens är halvgången.

Du får nog ta en titt under min 240 smile

Om du bor ute på landet här och använder inga europavägar eller kör i någon stad, ja då kan bilen klara sig lite bättre. Men det saltas ju i varje stad och på varje storväg häruppe. Värt att ha i åtanke är ju också att skicket på vägarna under sommarn är ju it bra för bilarna heller.

Min ukrainska polare har sagt flera gånger att hans byhåla därhemma hade bättre vägar än landsvägarna här. För tillfället kan man it ens köra igenom min by om man kör snabbare än 20-30km/h för då slår du sönder oljetråget. Rosforsvägen vars jag bor är också så hemsk att hela vägen är sprucken på grund av underfall, och det är rullgrus konstant som slår hål i allt möjligt.

Så jag vettefan om jag tycker att norrlandsbilar är nå bättre än några andra bilar.

Kollade på Maps street view på Rosforsvägen. Det är väl synd att kalla den för väg?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

536 Inlägg
14 maj
#26
Hybrid_ skrev:
Blanke skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Jag tyckte det var fantastiskt när jag kom till norra Sverige första gången, jag såg bilmodeller som jag inte sett på många år i södra delen av landet eftersom de rostat bort. Min egen volvo 240 som jag köpte från västerbotten har inte en rostfläck. Visst, någon buckla och liknande, men ingen rost. Sånt finns inte här nere på västkusten där karosserna rostar bort innan motorn ens är halvgången.

Du får nog ta en titt under min 240 smile

Om du bor ute på landet här och använder inga europavägar eller kör i någon stad, ja då kan bilen klara sig lite bättre. Men det saltas ju i varje stad och på varje storväg häruppe. Värt att ha i åtanke är ju också att skicket på vägarna under sommarn är ju it bra för bilarna heller.

Min ukrainska polare har sagt flera gånger att hans byhåla därhemma hade bättre vägar än landsvägarna här. För tillfället kan man it ens köra igenom min by om man kör snabbare än 20-30km/h för då slår du sönder oljetråget. Rosforsvägen vars jag bor är också så hemsk att hela vägen är sprucken på grund av underfall, och det är rullgrus konstant som slår hål i allt möjligt.

Så jag vettefan om jag tycker att norrlandsbilar är nå bättre än några andra bilar.

Kollade på Maps street view på Rosforsvägen. Det är väl synd att kalla den för väg?

Det är väldigt synd men det är kortaste vägen för alla som bor i området för att ta sig till älvsbyn, pite, lule och boden. Har räknat bilarna där och på en aktiv dag så kan det gå runt 100 bilar där. Även fast det kanske är bara 10st i byn som pendlar varje dag till jobbet.

På forden har vi fått tror jag runt 15 punka just nu på rosforsvägen. Men det ser väldigt snarlikt ut överallt häruppe. Om inte grusigt och jävligt så är det bulig asfalt och sprickor.

Norrlands vägar är glömda av transportstyrelsen


edit: kollar på google maps. Fan rosforsvägen ser ju nyhyvlad ut på bilderna! Det är så här vägen ser ut när Svea har äntligen hyvlat den för sommarn. Körde 9-5an i runt 150km/h på raksträckan senast vägen var i det här skicket.
Senast redigerat av Blanke (14 maj )

Professionell hatare

1 196 Inlägg
15 maj
#27
Hybrid_ skrev:
master_lars skrev:
Eller så köper du min 9-5:a
Lågmil, kombi, stor dragvikt och fungerande AC. Skinn elstol på förarplars. Allt fungerar.
Intressant? skicka PM.

Och den ska vara billig!!!

Jag hade tänkt mig 40!


Forummoderator
18 003 Inlägg
15 maj
#28
master_lars skrev:
Hybrid_ skrev:
master_lars skrev:
Eller så köper du min 9-5:a
Lågmil, kombi, stor dragvikt och fungerande AC. Skinn elstol på förarplars. Allt fungerar.
Intressant? skicka PM.

Och den ska vara billig!!!

Jag hade tänkt mig 40!

Vilket ju är på tok för mycket! Du har ju nyss köpt den!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 036 Inlägg
15 maj
#29
Jag fick 20k för min 2006a 2.0a automat vector 28k mil. Hade den i 7år och fantastiskt driftsäker och i mycket bra skick.  Jag vårdade den i alla år. Helnöjd både köparen och jag


31 Inlägg
15 maj
Trådstartare
#30
Kollade på två Kia Venge idag. Lustiga små saker.

Visst är det kamkedja där? Och kamkedja behöver man inte oro sig lika mkt som för kamrem (är det ett problem öht)?

Skulle ni säga att det här är "ok rostigt" eller ska man dra öronen åt sig?
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-b0414f6d55b5b1e695b038d26d5d3991.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-2d47b94903c4fe9b04bd8a1be18d33ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-6663d954ee05ff822c6a9dc4e55fc183.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-9e88b1f332dede1dd1f0eb1ef3590659.jpg

536 Inlägg
15 maj
#31
Sommarbil skrev:
Kollade på två Kia Venge idag. Lustiga små saker.

Visst är det kamkedja där? Och kamkedja behöver man inte oro sig lika mkt som för kamrem (är det ett problem öht)?

Skulle ni säga att det här är "ok rostigt" eller ska man dra öronen åt sig?
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-b0414f6d55b5b1e695b038d26d5d3991.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-2d47b94903c4fe9b04bd8a1be18d33ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-6663d954ee05ff822c6a9dc4e55fc183.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-9e88b1f332dede1dd1f0eb1ef3590659.jpg

ok rostigt inga problem enligt mig. Men kan vara värre undertill. Men mindre rost än det där har du svårt att hitta. Går att åtgärda snabbt och lätt inför försäljning. stålborste och rostkonverterare + rostprimer några lager.

Jag hade varit mer orolig över oljan som ser relativt färsk ut som verkar komma från växellådan. Kan vara dålig packbox och en dyr historia.

Kamkedja är som en kamrem men håller bara längre. När det väl måste bytas ut och servas så är det dyrare än om det vore en kamrem. Lyssna efter rassel som om en cykelkedja är inte är nog spänd.
Senast redigerat av Blanke (15 maj )

Professionell hatare

Muskelbil
15 maj
#32
Sommarbil skrev:
Kollade på två Kia Venge idag. Lustiga små saker.

Visst är det kamkedja där? Och kamkedja behöver man inte oro sig lika mkt som för kamrem (är det ett problem öht)?

Skulle ni säga att det här är "ok rostigt" eller ska man dra öronen åt sig?
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-b0414f6d55b5b1e695b038d26d5d3991.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-2d47b94903c4fe9b04bd8a1be18d33ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-6663d954ee05ff822c6a9dc4e55fc183.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-9e88b1f332dede1dd1f0eb1ef3590659.jpg

Ja det är kamkedja på venga.
Broms skivan är rostig pga kärvande broms ok eller belägg
Bilarna är bra och är en hög byggd kia ceed.

31 Inlägg
15 maj
Trådstartare
#33
Blanke skrev:
Sommarbil skrev:
Kollade på två Kia Venge idag. Lustiga små saker.

Visst är det kamkedja där? Och kamkedja behöver man inte oro sig lika mkt som för kamrem (är det ett problem öht)?

Skulle ni säga att det här är "ok rostigt" eller ska man dra öronen åt sig?
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-b0414f6d55b5b1e695b038d26d5d3991.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-2d47b94903c4fe9b04bd8a1be18d33ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-6663d954ee05ff822c6a9dc4e55fc183.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249223/249223-9e88b1f332dede1dd1f0eb1ef3590659.jpg

ok rostigt inga problem enligt mig. Men kan vara värre undertill. Men mindre rost än det där har du svårt att hitta. Går att åtgärda snabbt och lätt inför försäljning. stålborste och rostkonverterare + rostprimer några lager.

Jag hade varit mer orolig över oljan som ser relativt färsk ut som verkar komma från växellådan. Kan vara dålig packbox och en dyr historia.

Kamkedja är som en kamrem men håller bara längre. När det väl måste bytas ut och servas så är det dyrare än om det vore en kamrem. Lyssna efter rassel som om en cykelkedja är inte är nog spänd.

Lurigt med det mekaniska när man inte är 100 vad man ska titta/leta efter.

Men då fick jag med mig några grejer, tack!


Sök