Varit på nyckel programmering, och jag har stött på lite "problem", och undrar om någon här på Garaget kan hjälpa mig. Den nyckel som jag tog med själv till programmering är en BMW F32 nyckel fob med HU58 ID44 Chip och 433MHz frekvens.
När han försökte programmera in den så tog den emot signaler till hans enhet. Och man såg att den skickade. Men bilen vägrar ta emot signalen. Han trodde det är något fel på chippet som dom monterat, har ni någon aning? Kan man använda INPA eller något för att testa om en nyckel signal är "rätt" till bilen?
Så vi fortsatte med att ta en annan nyckel istället. Den gick att programmera så att fjärrstyrnings funktionerna fungerar. Dvs det går att låsa bilen, låsa upp bilen, öppna bagaget med fjärren samt med skaftet. Men vi hittade inte EWS -modulen så han kunde inte programmera tändningen. Har läst nu i efterhand att den eventuellt istället sitter bakom handskfacket på min bil, stämmer det? Har den här skissen över bilens EWS:
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa … Id=61_0933Och när dom programmerade fjärren till den nya nyckeln, så slutade OEM nycklarna att fungera som fjärr. Så nu har jag 2 OEM nycklar som fungerar till tändningen för starta bilen. Och en ny nyckel fob som bara fungerar för fjärrstyrningen.
Vilka alternativ finns? Min första tanke är att skruva loss handskfacket och kolla så EWS-modulen sitter där, och boka ny tid, koda den nya nyckeln och vara nöjd så. Eller beställa en ny nyckel till och hoppas att den kommer med rätt "chipp" denna gången och få en re-fund på första köpet. Eller alternativ 3, att ringa BMW group och be dom om nya OEM nycklar.
Hade dock velat testa signalen på den nyckeln han inte kunde programmera på något sätt... för att se vad som är fel. Har köpt INPA och lite andra verktyg från en kille på Autopower forum. Men aldrig riktigt kommit igång med dom eftersom jag har svårt för binära tal oldschool Software. Förstår VBA, Powershell och så men svårt för förstå mig på gamla bmw mjukvaror. Tycker dom ibland är ren Grekiska. Finns det någon här som är duktig på sånt här?