3547
Sök

Saab 99 handbroms

5 Inlägg
30 maj
Trådstartare
Hej, har en 99a från 1977 där vänster handbroms ej fungerar. Vajern är spänd och rör på hävarmsgrejen och allt sitter som det ska men det bara händer inget när man drar i handbromsen. Det sitter likadant på andra sidan och där tar pbromsen bra.
Några tips vad det kan vara?

Muskelbil
30 maj
Rör broms-backen sig något??
Provat att bända hävarmen med verktyg??
Sitter sadeln fast eller rör den sig om du provar fot btomsen??

5 Inlägg
30 maj
Trådstartare
Muskelbil skrev:

Är ny på meck med bilar så kan inte mycket alls, men hur kan jag se om bromsbackarna rör sig. Och vad är den där sadeln för något? Hittar inga bilder när jag söker så blir lite svårt att veta vad allting är

Muskelbil
30 maj
Saabnisse99 skrev:
Muskelbil skrev:

Är ny på meck med bilar så kan inte mycket alls, men hur kan jag se om bromsbackarna rör sig. Och vad är den där sadeln för något? Hittar inga bilder när jag söker så blir lite svårt att veta vad allting är

Rör dom sig bromsar det
Sadel eller glid delen av oket
Brukar sitta fast

Har du fungerande vanlig fot broms vänster fram??

5 Inlägg
30 maj
Trådstartare
Muskelbil skrev:
Saabnisse99 skrev:
Muskelbil skrev:

Rör dom sig bromsar det
Sadel eller glid delen av oket
Brukar sitta fast

Har du fungerande vanlig fot broms vänster fram??

Japp fotbroms fungerar som de ska och glid delen går faktiskt väldigt lätt

6 121 Inlägg
30 maj
Om parkeringsbromsen inte fungerar på vänster sida så ta isär bakre bromsen och kolla hur det ser ut!
Har du skivor bak eller trummor?

Muskelbil
30 maj
jaka54 skrev:
Om parkeringsbromsen inte fungerar på vänster sida så ta isär bakre bromsen och kolla hur det ser ut!
Har du skivor bak eller trummor?

Vad har bak bromsar att göra med parkerings broms på en SAAB 99???

3 200 Inlägg
30 maj
Jag vet att om INRE kolven på 99'ors bromsok kärvar, blir handbromsen kass. 
Jodå  det är två kolvar. En kolv direkt mot inre belägget och den andra kolven pressar iväg sadeloket till att pressa utsidans kloss mot skivan.

Även om man dragit ur handbromsens hävarm ur oken blir den aldrig sig själv igen. Vet/Minns inte riktigt varför...

Det är också mycket viktigt att hävarmen går ända tillbaka. Annars fungerar inte självjusteringen.
Spänna vire är fel. Bara för att ta upp vireslack.

Och ja, handbromsen tar FRAM på Saab 99, första 900 och vissa Citroën.

Mycket tidiga 99'or har jag för mig hade en bromstrumma i bromsskivan FRAM likt Volvo hade BAK.
Senast redigerat av Mossan1 (30 maj )

5 Inlägg
30 maj
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Jag vet att om INRE kolven på 99'ors bromsok kärvar, blir handbromsen kass. 
Jodå  det är två kolvar. En kolv direkt mot inre belägget och den andra kolven pressar iväg sadeloket till att pressa utsidans kloss mot skivan.

Även om man dragit ur handbromsens hävarm ur oken blir den aldrig sig själv igen. Vet/Minns inte riktigt varför...
2
Det är också mycket viktigt att hävarmen går ända tillbaka. Annars fungerar inte självjusteringen.
Spänna vire är fel. Bara för att ta upp vireslack.

Och ja, handbromsen tar FRAM på Saab 99, första 900 och vissa Citroën.

Mycket tidiga 99'or har jag för mig hade en bromstrumma i bromsskivan FRAM likt Volvo hade BAK.

Det är 1 kolv på insidan som pressar på inre klossen sen e det ju rörligt ok som sen klämmer men kan det vara något inuti bakom cylindern som e paj vet inte om det finns nåt där dock kan vara helt ute o cyklar nu
På högra sidan ser det identiskt ut såklart, allt funkar där men är det kanske inte spänner tillräckligt på vänstern, tycker dock den drar åt den där hävarmen lika mycket på bägge sida

3 200 Inlägg
30 maj
Saabnisse99 skrev:
Det är 1 kolv på insidan som pressar på inre klossen sen e det ju rörligt ok som sen klämmer

Titta igen mycket noga och du ser dammskyddsdamasken för sekundära kolven. Den in mot bilen.  Den kolven pressar yttre belägget medelst sadeln.  Direkta kolven kan inte få oket att röra sig.

Man kan se indirekta kolven på denna bild

https://www.mekster.se/bromsok-462568.html?gad_source=1
Senast redigerat av Mossan1 (30 maj )

5 Inlägg
30 maj
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Saabnisse99 skrev:
Det är 1 kolv på insidan som pressar på inre klossen sen e det ju rörligt ok som sen klämmer

Titta igen mycket noga och du ser dammskyddsdamasken för sekundära kolven. Den in mot bilen.  Den kolven pressar yttre belägget medelst sadeln.  Direkta kolven kan inte få oket att röra sig.

Man kan se indirekta kolven på denna bild

https://www.mekster.se/bromsok-462568.html?gad_source=1

Tack ska prova om jag kan få den o typ röra på sig eller något imorn har nåt annat bromsok som ligger jag kan dissikera lite

1 109 Inlägg
30 maj
Här är en liten guide som kanske kan vara till hjälp.

https://saabklubben.se/forum/amne/juste … aab-99-84/

6 121 Inlägg
30 maj
Å fan så SAAB 99 har handbromsen på framhjulen! Udda minsann eftersom de flesta bilar har den på bakhjulen, men SAAB var ju alltid lite udda...
Senast redigerat av jaka54 (31 maj )

Muskelbil
30 maj
jaka54 skrev:
Å fan så SAAB 99 har handbromsen på framhjulen! Udda minssan eftersom de flesta bilar har den på bakhjulen, men SAAB var ju alltid lite udda...

Ja som flera andra bilar har
Alla 99 hAR fram
och 900 1978 till my1988 har fram sedan bak med nya bult mönstret 4/108 istället för 4/114.3
V

3 200 Inlägg
31 maj
jaka54 skrev:
Å fan så SAAB 99 har handbromsen på framhjulen! Udda minssan eftersom de flesta bilar har den på bakhjulen, men SAAB var ju alltid lite udda...

Finns några Citroën med handbromsen fram också tror jag.  På tal om udda......

Sök